6 נקודות למחשבה לפני כניסה אל שותפות עסקית

אירנה נוזה5 דקות קריאה
תכנית עסקית
שתף:

 

פעמים רבות, שגשוגם של חברות ועסקים מושתת על שותפויות עסקיות מוצלחת. בדומה לכך, שותפות עסקית כושלת מסוגלת להחריב את הפעילות העסקית שלכם.

 

ובכן, מה צריך לדעת לפני שרוקמים קשרי שותפות עסקית עם יזמים אחרים?

 

1 – לסמוך על תחושת בטן

אמון – אחד מאבני יסוד הבסיסיים לבניית שותפות עסקית. עליכם לסמוך על האדם שעומד מולכם – וכאן רק תחושת בטן יכולה לעזור. אם יש דבר מה המעורר חשד, נראה לא אמין ומפוקפק, עדיף לעצור ולא להמשיך הלאה.

 

2 – להכיר את השותף במשך שנה לפחות

על פי ממצאיהם של מחקרים פסיכולוגיים, האדם מראה את ה"אני" האמיתי שלו במהלך תקופה של שנה אחת. לאור זאת, לפני שאתם נכנסים לשותפות עסקית, וודאו כי אתם מכירים את הקולגה הפוטנציאלי שלכם במשך שנה אחת לפחות. כלל זה תקף, אגב, גם בעולם הדייטים – לפני שאתם מתחתנים עליכם לצאת עם בן או בת הזוג לכמה דייטים לפחות. שותפות עסקית היא בדיוק כמו חתונה, לאחר מספר פגישות עם השותף העסקי העתידי, תוכלו להסיק מסקנות: רואים שזה לא זה? עוזבים וממשיכים הלאה לדייט הבא עם שותף פוטנציאלי אחר.

 

3 – להניח את האגו בצד ולעבוד עם שותפים מוכשרים

המתמטיקה שעליכם לעשות בעת הקמת שותפות עסקית היא פשוטה: השלם שמתקבל מחיבור בין רכיביו צריך להיות גדול מסך חלקיו. כלומר, השותפות ביניכם לבין הצד השני צריכה להניב תפוקה גדולה יותר לעומת סך התפוקות של כל שותף בנפרד. לא פעם, יזמים נרתעים מכניסה לשותפות עסקית מחשש כי השותף העתידי יוכיח את עצמו בתור כשרוני ומוכשר יותר מהם. זוהי טעות. במקרים כאלה כדאי להניח את האגו בצד ולאפשר לעסק המשותף להרוויח מכישוריו יוצאי הדופן של הצד השני – כך גם אתם תצאו ברווח.

 

4 – יתרה מזאת, אם השותף הפוטנציאלי שלכם אינו מסוגל להביא ערך מוסף כלשהו לתוך מערכת יחסים העסקית ביניכם – חבל על בזבוז הזמן. קשר מסוג זה פשוט לא יעבוד ואין בו שום תועלת לעסק. לעומת זאת, שותף עם כישורים משלימים לכישורים שלכם מהווה בחירה נבונה, שהרי יעילותה של המערכת עסקית רק תלך ותתגבר.

 

5 – שימוש בטסטים לניתוח אישיות

שימוש בטסטים לניתוח אישיות יכול לסייע בבחירת שותף עסקי שאופיו ותכונותיו מתאימות לניהול מערכת יחסים עסקית משותפת עמכם. בדומה לכלל סוגי מערכות היחסים בין אנשים, גם מערכת יחסים בין פרטנרים עסקיים מחייבת יחסים הרמוניים בין שותפים. שימוש בטסטים ייעודיים לאבחון אישיות מאפשר לחזות את טיב הקשר ביניכם לבין השותף העסקי שלכם. טיפ: מומלץ לבחור בשותף בעל ראייה עסקית וחזון זהים לאלו שלכם, ויחד עם זאת, בעל מאפייני אישיות מנוגדים. לדוגמא, אם יש לכם אופי מופנם, מומלץ לבחור שותף בעל אופי מוחצן וכו'.

 

כדי שהשותפות תעבוד רצוי שמספר השותפים בהסכם לא יעלה על שלושה – מעורבות בהסכם של שותפים רבים מדי תכביד על הניהול העסקי לאור ניגודי האינטרסים והקונפליקטים הרבים, אשר יופיעו לנוכח חוסר ההתאמה באופי ובתכונות של כלל השותפים.

 

6 – חתימה על הסכם שותפים

חוסר בהירות בדבר חלוקת תפקידים במערכת היחסים העסקית שלכם, זוהי אחת הטעויות הגדולות שאפשר לעשות. לפיכך, חשוב להעלות על הכתב את עיקרי ההסכם בין הצדדים, זאת על מנת לוודא ששני היזמים מבינים היטב את תחומי האחריות עליהם יהיו מופקדים במסגרת השותפות – חתמו על הסכם (חוזה) שותפות.

 

7 – לא לחשוש להתחרט ולוותר על השותפות

חוזה שותפות מאפשר ליישר קו ולהעלות לדיון נקודות מסוימות, אשר עשויות להפוך לקריטיות בנסיבות מסוימות במהלך תקופת השותפות. למשל, כמה שעות בשבוע כל אחד מכם יהיה מוכן להקדיש לעבודה על הפרויקט? כמה עובדים ברצונכם להעסיק? וכו'. למעשה, חוזה שותפות זוהי הזדמנות לבחון מחדש את האסטרטגיה העסקית של החברה, להבהיר לאן מועדות פניה בעתיד ולוודא כי תכנית הפעולה הנוכחית מקובלת על כלל הצדדים בהסכם. במידה והנכם מבינים כי האינטרסים שלכם מנוגדים לאלו של השותף הפוטנציאלי או הנוכחי שלכם, אל תחששו לסיים את הקשר ביניכם. שותפות עסקית שאינכם שלמים עימה, בכל מקרה לא תניב את התוצאות הרצויות.

 

הטיפ החשוב מכול, הוא לא לשכוח ליהנות מכל תהליך השותפות העסקית. שותפויות עסקיות הגורמות לשותפים הנאה הן המצליחות והפורות ביותר!

 

מאמר זה הופיע במקור באתר Entrepreneur

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme