מחיר הנפט בזמן אמת – כל המידע על נפט ואיך הוא נקבע

עומר גלעדי5 דקות קריאה
איך נקבע מחיר הנפט?
שתף:

מחיר הנפט בזמן אמת

()
()

 

נפט, הוא הזהב השחור, הינו משאב טבעי, צמיגי וכהה, הנוצר בתהליכים ביולוגיים של מאות מיליונים של שנים. היום, הנפט משפיע על היבטים רבים של חיינו ובמובנים רבים משפיע גם ברמת המאקרו – על כלכלות מקומיות ועל הכלכלה הבין לאומית. מחיר הנפט נקבע על פי הביקושים ביחס להיצע, כאשר על כמות הייצור של הנפט שולט ארגון מפיקי הנפט – ארגון אופ"ק. מהו מחיר הנפט, כיצד ניתן להשקיע בנפט ולנצל את מחיר הנפט לרווחים בתיק ההשקעות ואיך מתנהג לאחרונה מחיר הנפט? על כך ועוד – במאמר שלפניכם.

 

מחירי הנפט משפיעים גם על מוצרים אחרים
מחירי הנפט משפיעים באופן נרחב על מחיריהם של מוצרים וסחורות רבים בשוק המקומי שלנו, כמו גם בשווקים בינלאומיים. מחירי הנפט נקבעים על פי ההיצע והביקוש ל"זהב השחור" – אם כי לא רק

 

מחיר הנפט – משפיע משמעותית על הכלכלה העולמית (ועל סל הצריכה המשפחתי שלנו)

מחיר הנפט משפיע על מחיר הדלק (אשר בתורו משפיע על מחירן של כל הסחורות המשונעות ועל התייקרות גלובלית בסל הצריכה הבסיסית). מדד צריכת האנרגיה הגלובלית, אשר עוד נדבר עליה בהמשך, מתייחסת לרמות השימוש בנפט כאל אחד האומדנים להערכת כמות האנרגיה הנצרכת במדינות ובארגונים שונים על פני תקופות זמן. היצע הנפט – המשפיע ישירות על מחיר הנפט – מושפע מאירועים פוליטיים וגיאופוליטיים, ומסתמן כי בשנתיים האחרונות הביקוש לנפט נמצא בירידה משמעותית – ייתכן כי גם בשל המודעות הגוברת מסביב לעולם לצורך בחיסכון באנרגיה, בקיימות ובשימוש באנרגיות מתכלות. מחיר הנפט, המושפע הן מן הביקושים המשתנים והן מהחלטות ארגון אופ"ק הנוגעות לכמויות הייצור ממנו, משפיע באופן רוחבי על שוק ההשקעות כמו גם על שוק הצריכה. חוסר יציבות פוליטי או מדיני, או בחירות של אופ"ק לקצץ בכמות הייצור של הנפט המשוחררת לעולם – גוררים במרבית המקרים עליה במחיר הנפט – בדיוק מה שמתרחש לאחרונה. ההערכה היא שכל עליה של 10% במחירי הנפט גוררת אחריה ירידה בצמיחה העולמית של כחצי אחוז, והאצה של קצב עליית המחירים או האינפלציה בכ – 0.3%.

 

מיליוני חביות נפט נמכרות בעולם מדי יום ביומו, כמו גם כמות גדולה של מוצרי השקעה (כמו תעודות סל, אופציות וחוזים עתידיים) המבוססים על מחיר הנפט. המשפיעים על מחיר הנפט, אם כן, הם לא רק ההיצע, הביקוש, ותנאי השוק הגיאו – פוליטיים המשפיעים על מחיר הנפט. נקודות נוספות המשפיעות על שינויים ותנודות במחירי הנפט הם הקשר שבין מחירי הנפט כמוצר גולמי לבין המחירים של מוצרי ההשקעה המבוססים על מחירי הנפט – שם לא פעם ספקולנטים ואוהבי סיכון "מנפחים" את המחירים ללא קשר להיצע ולביקוש של המוצר עצמו או למחיר הנפט בפועל. מחירי מוצרי ההשקעה נמצאים קשורים ומשפיעים באופן ישיר ומיידי על מחירי הנפט בעולם – מחירי הנפט אינם זהים למחירי אופציות או תעודות סל על הנפט – ועם זאת, אנחנו רואים כי הקשר בין מחירי מניות לבין שוק הסחורות הוא הדוק, ומחירים בשוק זה משפיעים באופן עקבי על המחירים בשוק האחר.

 

אם כן, ההיצע והביקוש הם כנראה הגורמים המשפיעים בעיקר על מחיר הנפט, עם שוק תנודתי מאוד המושפע ממצבים פוליטיים, גיאוגרפיים, ומדיניים במדינות רבות בעולם. ביחד עם זאת, שוק ההשקעות במוצרים המבוססים על מחירי הנפט משפיע אף הוא על מחירי הנפט הגולמי, ולעיתים יוצר עיוות בשוק עקב אהבת הסיכון של המשקיעים וניפוח מחירי הנפט באופן שאינו מדוייק ביחס לכוחות השוק.

 

מחיר הנפט ומכשירי השקעה
מחירי מכשירי השקעה הצמודים למחיר הנפט הם לעיתים גבוהים או נמוכים ממחירי הנפט בפועל. עם זאת, ההיסטוריה מוכיחה כי מחירי הנפט ומחירי מוצרי ההשקעה מראים לאורך זמן את אותה תנודתיות ושומרים על מרחקים לא גדולים זה מזה

 

מחיר הנפט והשקעה בנפט

יש הרבה אפיקים להשקעה בנפט, הגוררים רווחים (בפוזיציה הבסיסית של שורט) כאשר מחיר הנפט עולה. במרבית המקרים, המשקיעים בנפט לא באמת מחזיקים חביות של הזהב השחור במרתף ביתם – מדובר בהשקעות בסחורות, בחוזים עתידיים או באופציות. נקודה אחת שחשוב במיוחד להבין כאשר שוקלים השקעה במוצרי השקעה המבוססים על מחיר הנפט – הוא כי מחיר הנפט הוא תנודתי ונתון להשפעות חיצוניות של גורמים רבים. כמוצרים רבים אחרים אשר הצריכה שלהם יציבה ובטוחה אולם המחירים שלהם תנודתיים – לא פעם מגלמים מחירי הנפט אפשרויות לרווחים גבוהים בסקאות מסוג מסחר יומי, בהן המשקיעים עוקבים אחר מחירי הנפט המשתנים באופן תדיר – רוכשים ומוכרים מוצרי השקעה המבוססים על מחיר הנפט בתוך זמנים קצרים.

 

ההשקעה בנפט עשויה להתבצע דרך מספר מוצרי השקעה:

 

  • השקעה במניות של חברות העוסקות בנפט – זה יכול להיות ישירות במניות החברות הקודחות ואוספות נפט – וזה גם יכול להיות במניות של חברות המספקות שירותים עקיפים לאיתור נפט – כמו חברות המספקות שירותים לחברות הקודחות נפט, וכדומה. בהשקעה כזו במניותיה של חברה העוסקת בקידוחי נפט או בשיווקו, חשוב לקחת בחשבון שלא רק מחירי הנפט משפיעים על גובה המניה, אלא גם ביצועי החברה עצמה. כמה חברות מעניינות שמומלץ לעקוב אחר המניות שלהן בהקשר של השקעה בנפט הן: חברת Exxon Mobi מטקסס, ארה"ב; חברת BP הממוקמת בלונדון אנגליה, והמוגדרת כחברת הנפט השנייה בגודלה בעולם; חברת Suncor Energy הפועלת בקנדה ומפעילה מספר בתי זיקוק; ואחרות.

 

  • קרנת נאמנות – קרנות נאמנות ישראליות חזקות אשר משקיעות באחוזים גבוהים בחברות אנרגיה ובייצור נפט הן "אילנות אנרגיה ותחליפים" ו – " פקן פלוס אנרגיה".

 

  • תעודות סל – מכשירים העוקבים באופן ישיר אחר מחירי הנפט. תעודות סל הצמודות למחיר הנפט תוכלו למצוא בשוק הבין לאומי וגם כאן בישראל – למשל "קסם נפט", או "תכלת נפט".

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme