משיכת כספי פנסיה – מתי תוכלו לקבל את הכסף ובאילו תנאים?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
כספי פנסיה - חיסכון חיוני?
שתף:

תוחלת החיים מתארכת והפרישה משוק העבודה מתבצעת, על פי חוק, בגיל 67 לגברים ובגיל 62 לנשים. שני הפרטים הללו מחייבים את החברה הישראלית לאתר פתרונות פיננסיים שונים, כאלה שיאפשרו לכל גמלאי וגמלאית להתקיים בכבוד גם לאחר הפרישה. במסגרת הזו קיימים חוקים שמחייבים את המעסיקים להפריש כספים לקופת הפנסיה של העובד, וגם העובד נדרש להפקיד שיעור מוגדר לקרן. ב-2017 אף נכנס לתוקפו חוק שמחייב את העצמאיים בישראל להפריש לעצמם כספים לקופת פנסיה. החיסכון הפנסיוני הזה הוא בהחלט קריטי, וזהו המנגנון שצפוי להבטיח לנו שנוכל להמשיך לכלכל את עצמנו גם לאחר שניפרד מעולם העבודה ומהשכר הקבוע. אך טבעי הוא שהסכומים המצטברים לזכותנו בקרן הפנסיה תופחים ברבות השנים עד כי אצל רבים מאיתנו מתחילה לנקר השאלה האם נכון להותיר סכום כזה בצד עד הגיענו לגיל פרישה או שמא עדיף לעשות בהם שימוש עוד לפני כן. אז אכן יש דרכים המאפשרות משיכת כספי פנסיה כמעט בכל עת אולם יש לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות במהלך כזה (למשל מבחינת מיסוי) ואת ההפרש בין הסכומים שיעמדו לרשותנו אם נמשוך אותם כעת לעומת אלו שנוכל ליהנות מהם אם נשאיר את המצב על כנו.

 

לעיתים תשובות לשאלות כגון אלה הן מורכבות ודורשות בקיאות רבה בתחום הביטוח הפנסיוני, ישנם בעלי מקצוע המציעים ייעוץ פנסיוני ויכולים לסייע לנו לבדוק האם, מתי וכיצד משתלמת לנו משיכת כספי פנסיה. במאמר זה תמצאו מידע מועיל אשר בכוחו להאיר את הנושא עבורכם ולהציג את האפשרויות השונות העשויות להיות רלוונטיות לכם.

 

הטלת קנסות על כספי פנסיה שנמשכו בטרם עת
כמעט בכל עת תוכלו למשוך כספים מקרן הפנסיה שלכם – אולם מומלץ לברר ראשית מה יהיו הקנסות והעלויות בביצוע משיכה כזו – לעיתים תגלו, כי עד מחצית מן הכספים שתמשכו ישמשו לתשלום קנסות על משיכת כספים מקרן הפנסיה שלכם בטרם עת

 

כיצד מחושב תשלום הפנסיה החודשי

כדי לקבוע אם ומתי משתלם לבצע משיכת כספי פנסיה צריך להשוות את הסכום שנקבל לתשלומים עליהם נוותר. ראשית חשוב לדעת שמרוב קרנות הפנסיה תוכלו להתחיל למשוך קצבה חודשית החל מגיל 60. במילים אחרות, גם לפני גיל הפרישה (62 לנשים או 67 לגברים) ניתן לקבל את הקצבה. מנהלי קרנות הפנסיה ורשויות המדינה מעדיפים שהכספים יוותרו בקרנות הפנסיה זמן רב ככל האפשר ולכן נקבעו גם תמריצים בדמות הטבות מס שנועדו לעודד המתנה עד לגיל פרישה. אופן חישוב גובה התשלום החודשי הוא חילוק של הסכום שנצבר בקרן הפנסיה ל"מקדם קצבה" (הערכת מספר חודשים שתשולם הקצבה המבוססת על תוחלת חיים ממוצעת). כשמחשבים את גובה התשלומים שאנו צפויים לקבל יש לקחת בחשבון גם את התשואה שכספי הפנסיה צפויים להניב.

 

 

משיכת כספי פנסיה – נקודת האיזון

לפני ביצוע משיכת כספי פנסיה מהקרן חשוב להכיר את נקודת האיזון. באופן כללי נקודת האיזון נמדדת בשנים והיא מתייחסת למועד שבו ההחלטה האם למשוך את הכספים או לא אכן משתלמת. כמובן שבכל מקרה נקודת האיזון שונה, והיא תלויה בסכום שנצבר בקרן הפנסיה ובתנאים שמציעה הקרן. כך למשל ייתכן שלהתחיל למשוך קצבה חודשית כבר בגיל 60 תשתלם רק אם נמשיך לקבל קצבה חודשית במשך 25 שנים נוספות. בכל מקרה מומלץ לפנות ליועץ פנסיוני כדי לקבל הסבר מפורט על נקודת האיזון במקרה שלנו.

 

כספי פנסיה מיועדים לגיל הפרישה
כספי פנסיה אמנם מיועדים לגיל הפרישה, אבל אפשר ואף רצוי להתייעץ עם יועץ פנסיוני כדי לקבל הסבר מפורט על נקודת האיזון במקרה שלנו

 

האם משיכת כספי פנסיה משתלמת לכם?

לפני שנדבר על המצבים בהם משיכת כספי פנסיה אפשרית ואולי אפילו נכונה לכם, נתחיל דווקא מהכיוון ההפוך: את הכספים שצברתם רצוי להשאיר במקומם עד למועד הפרישה שלכם. הסיבה לכך היא שגם הסכום שצברתם לא ישתווה לשכר החודשי שאליו התרגלתם, מה שיחייב ממילא שינוי מהותי ברמת החיים שלכם. ככל שתנגסו בנתח הזה ותשתמשו בכספים הצבורים (גם אם בחלק קטן מתוכם) כך אתם למעשה מקטינים את הסכום הכולל, זה שימתין לכם בגיל הפרישה.

 

עם זאת, בהחלט ישנם מצבים שבהם משיכת כספי פנסיה היא צעד שיכול דווקא להועיל. דוגמה טובה לכך היא עובדים שאיבדו את מקור פרנסתם בסמוך לגיל הפרישה ובשלב מאוחר בחייהם, בזמן שבו מציאת עבודה חדשה הופכת לאתגר של ממש. דוגמה נוספת היא מצבים שבהם אנחנו זקוקים לסכום כסף משמעותי וביחס לפתרונות מימון אחרים, לרבות הלוואה בנקאית או חוץ בנקאית, משיכת כספי פנסיה עשויה להשתלם יותר. בנוסף חשוב לזכור שהסכום שצברתם מורכב משני מרכיבים: הפרשות לביטוח פנסיוני מצד אחד, והפרשות לטובת פיצויי פיטורים מצד שני. כך, המשמעות של משיכת כספי פיצויים אינה זהה כלל למשמעות משיכת כספי פנסיה. אם יש לכם קופת פיצויים שטרם משכתם, ייתכן שזו אפשרות עדיפה עבורכם. אם אתם לא באמת לחוצים ויכולים להסתדר ללא כספי הפיצויים, אולי מוטב להשאיר אותם במקומם ולהמשיך לחסוך.

 

 

משיכה מוקדמת של כספי פנסיה ללא תשלום מס

המכשול העיקרי בכל הנוגע למשיכה מוקדמת של כספי פנסיה הוא המיסוי. לפני גיל פרישה משיכה חד פעמית של כל הסכום הצבור בקרן הפנסיה כרוך בתשלום מס של 35% או בגובה המס השולי (הגבוה מבין השניים). בפקודת מס הכנסה מוגדרים מקרים חריגים בהם מתאפשרת משיכת כספי פנסיה ללא תשלום מס. בין היתר ניתן פטור מלא מתשלום מס כאשר המבוטח נפטר והמשיכה מבוצעת על ידי יורשיו, כאשר לעמית או לקרוב משפחה מדרגה ראשונה נקבעה נכות של 75% ומעלה, כאשר לשני בני הזוג יחד אין הכנסה חודשית בגובה פעמיים שכר המינימום או אם יש לעמית הוצאות רפואיות בגובה מחצית מהכנסתו (החישוב נעשה על בסיס שנתי). מצבים נוספים בהם הסיכוי שמשתלם למשוך כספי פנסיה גדל כוללים פיטורין וחיפוש עבודה חדשה במשך למעלה משישה חודשים או מעבר של עובד שכיר לעיסוק כעצמאי.  

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme