מס רכישה דירה שניה – כל מה שאתם צריכים לדעת

מורן בלסר5 דקות קריאה
מה זה מס רכישה דירה שניה?
שתף:

מס רכישה הינו מס הקבוע בישראל לתשלום בגין כל עסקת רכישה של נכס נדל"ני, על פי מדרגות מס הקבועות בחוק ומתעדכנות מדי פעם בפעם. מס רכישה חל גם על רכישה של דירה ראשונה, אולם המדרגות שלו ברכישה של דירה יחידה למגורים "סלחניות" הרבה יותר מאלה החלות על רכישת דירה שנייה – כלומר, עבור המשקיעים בנדל"ן. מה הן מדרגות מס רכישה דירה שניה ואילו מדרגות מס קיימות על דירה ראשונה, וכיצד שקלול גובה התשלום של מס רכישה עשוי להשפיע על אטרקטיביות הרכישה של נכס נדל"ני בארץ להשקעה? על כך – במאמר שלפניכם.

 

על מס רכישה בקצרה

מס רכישה הינו מס הקבוע בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) והוא משולם למדינה ברכישת נכס נדל"ני. המס משולם באמצעות שובר רכישה המותאם לרכישה הספציפית, על פי מאפייני הרכישה ומחיר הנכס.

 

מס רכישה דירה שניה גבוה מהמס על דירה ראשונה
מס רכישה דירה שניה הוא גבוה ממס רכישה עבור דירה יחידה למגורים או עבור נכס נדל"ני בודד שברשות הרוכש

 

מס רכישה ודירה יחידה

בניגוד למס רכישה לדירה שנייה, מס רכישה לדירה יחידה הינו נמוך יחסית. דירה יחידה הינה דירה אחת בלבד אשר נמצאת בבעלות הרוכש, כאשר אם הרוכש הינו בעל דירה נוספת אולם זו תימכר בתוך 18 חודשים מיום רכישתה או בתוך 12 חודשים מיום קבלתה מהקבלן, לצרכי חישוב מס ייחשב כבעל דירה יחידה.

 

מדרגות מס רכישה לדירה יחידה נכון להיום:

 

על החלק בעלות הנכס של עד 1,623,320 ש"ח לא ישולם מס

על החלק שבין 1,623,320 ש"ח ועד 1,925,460 שיעור המס 3.5%

על החלק שבין 1,925,460 ש"ח ועד 4,967,445 שיעור המס 5%

על החלק שבין 4,967,445 ש"ח ועד 16,558,150 ש"ח שיעור המס 8%

על החלק שמעל 16,558,150 ש"ח ישולם מס רכישה בשיעור של 10%

 

לדוגמה: עבור דירה יחידה בשווי 2,000,000 ש"ח ישולמו סה"כ 14,301.90 ש"ח מס רכישה לדירה יחידה.

 

מס רכישה דירה שניה

על פי חוק, מזוהים אלה הרוכשים נכס נדל"ן כאשר כבר יש ברשותם נכס אחד כמשקיעים בנדל"ן, ומשכך – מדרגות מס רכישה לרכישת דירה שניה נקבעו על מנת לשלם שיעור מס גבוה יותר על רכישת דירה ביחס לרכישת דירה יחידה. הנה מדרגות מס רכישה לדירה שניה:

 

על החלק בעלות הנכס של עד 4,967,445 ש"ח שיעור מס רכישה דירה שניה 8%

על החלק שמעל סכום זה – שיעור מס רכישה דירה שנייה יהיה 10%.

 

כלומר, על אותו נכס בעלות של 2,000,000 ש"ח, מס רכישה דירה שנייה יהיה בסך של – 160,000 ש"ח – פי 11 ביחס למס רכישה על אותה דירה כשמדובר על רכישת דירה יחידה.

 

מס רכישה דירה שניה – איך משלמים את המס?

עם החתימה על חוזה הרכישה של נכס הנדל"ן, תתבקשו לדווח על הרכישה, כמו גם לשלוח העתק של חוזה הרכישה והעתק נסח טאבו, אל הלשכה למיסוי מקרקעין בתוך לכל היותר 30 יום מיום רכישת הנכס. אם מתבקשות הנחות או פטורים ממס רכישה לדירה שניה (כמו למשל – בקשה להנחה במס רכישה דירה שנייה עבור עולה חדש, נכה, ברכישה של דירה בגירושין, העברת הבעלות על הדירה ללא קבלת תמורה, ובמקרים מיוחדים אחרים) – יש לצרף את אלה לדיווח. את מס הרכישה לדירה שנייה ניתן לשלם בפורטל התשלומים הממשלתי, במקרה ששיעור המס שתידרשו לשלם הוא נמוך מ – 15,000 ש"ח. קישור לפורטל התשלומים הממשלתי. תשלום מס רכישה דירה שנייה בשיעורים גבוהים מזה – יש לבצע מול אגף הגביה אליו משויך הנכס על פי אזור גיאוגרפי, במשרד מנהל מס מקרקעין. קישור לסניפי אגף הגבייה של רשות המיסים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme