אישור ניכוי מס במקור – מה זה, איך משיגים את זה ומתי צריך את האישור?

איריס קליין5 דקות קריאה
מה זה אישור ניכוי מס במקור?
שתף:

אם אתם עצמאיים, בעלי עסק או מנהלי חברה, סביר להניח שאתם מודעים לעניין שבזמן שאתם משלמים לכל גורם, אתם צריכים גם להפריש את המס בגין ההוצאה או העסקה הזו. זאת בהנחה ולגורם שמקבל את הכסף קיים אישור ניכוי מס במקור שהמשמעות שלו היא – לנכות מס במקור, בזמן העסקה עצמה, והמס ישולם בתחום הדוחות השוטפים שלו. התשלום של מס במקור נועד כמעין אופציה ראשונית – מס הכנסה למעשה מבקש את הכסף מבעוד מועד על מנת שהתשלום מס על עסקאות לא יתאדה, אך עדיין מי שמקבל אישור (וכל אחד כמעט יכול לקבל אישור מס במקור, מלבד חברה חדשה שיש לה שיעור מס נמוך) אז הם לא משלמים בזמן העסקה עצמה, אלא בתשלום הדוח השוטף למס הכנסה.

 

אישור ניכוי מס במקור - על פי חוק
אישור מס במקור – האישור הניתן על ידי רשות המסי בישראל המאפשר למשלם לדעת מה גובה המס שיש לנכות מן התשלום

חובת תשלום מס

כולנו מודעים לזה שעל ההכנסות וגם על הרווחים שלנו אנחנו מחויבים לשלם מס, ולעיתים אפילו הרבה. המונח החשוב בכל התחום הזה הינו –  "ניכוי מס במקור", שמתייחס לחובה של המשלם לנכות מהתשלום שהוא מעביר למוטב מס הכנסה – סכום שיגיע לרשויות המס. את המס מנכה הגורם שמשלם בצורה חלקית או באופן מלא (כולל המע"מ), כשחובת תשלום המס עצמו תהה על המוטב – הניכוי מתבצע בפועל בזמן התשלום עצמו. עד כאן הכל נראה מובן, רהוט ודי פשוט, אך עדיין אל לנו לשכוח שכל נושא המס הוא נושא מורכב. וכשנכנסים לעומקו מבינים שיש עוד הרבה עניינים פחות ברורים שרצוי שנכיר בכל מה שקשור בניכוי מס במקור. במדריך לפניכם נעניק לכם את התשובות למכלול השאלות בנושא.  

 

 

אישור ניכוי מס במקור – הסכומים והאחוזים

אישור על ניכוי מס במקור מצביע על תשלום מס הכנסה על פי חוק מטעם העסק. אחוז המס המופחת מן התשלום משתנה מתחום עיסוק אחד למשנהו ובעיקר על פי גובה ההכנסה של מקבל התשלום. גובה המס המשולם הוא במרבית המקרים בעסקים קטנים או בינוניים עד 30%, כאשר ניתן לקבל הפחתה בגובה התשלום ואפילו פטור מניכוי מס במקור, במקרים מסוימים. במידה ומקבל התשלום אינו מפיק אישור ניכוי מס במקור, יופחת מגובה התשלום אחוז המס המרבי על פי תחום העיסוק, וכאמור, בדרך כלל לא יותר מ – 30%. הסכום, אגב, מנוכה כמובן מגובה התשלום ברוטו, לפני הפחתת מע”מ.

 

אישור ניכוי מס במקור - מאתר רשות המיסים
אישור ניכוי מס במקור הוא טופס שניתן להוריד מאתר רשות המסים על פי מספר עוסק מורשה, מספר תיק מס הכנסה, או מספר שותפות. האישור מצביע על גובה המס שיש לנכות במקור מן התשלום

אישור ניכוי מס במקור – אצל שכירים ואצל עצמאים

אצל שכירים, ניכוי מס במקור מבוצע באופן שקוף לעובד על ידי המעביד. מס הכנסה, המשולם הישר מהשכר ברוטו כבר בתלוש המשכורת, מהווה תשלום של מס המשולם במקור על ידי השכיר. אגב, בשל החישוב המבוצע באופן שנתי של גובה המס שיש לשלם, עובדים שכירים אשר אינם מרוויחים בכל חודש את אותו השכר בדיוק, עשויים להרוויח רבות על ידי ביצוע תיאום מס. תיאום מס, המבוצע עיתים קרובות על ידי חברות מתמחות, ומאפשר דרישת המסים ששולמו ביתר בשל שיטת התשלום של מס במקור עד שש שנים אחורה – מאפשר לא אחת קבלת החזרים לשכירים של אלפי שקלים המגיעים להם.

 

אצל עצמאים, ניכוי המס במקור מבוצע על ידי המשלם, בגובה המופיע בטופס אישור המס במקור של מקבל התשלום. זוהי בעצם מעין מקדמה המשולמת למס הכנסה, המבטיחה הפחתה משמעותית של ה"השתמטות" מתשלומי מס הכנסה על ידי העסק. אחת לחודשיים, מוגש לרשויות המס דו"ח מאזן דו חודשי, לפיו נקבעים שיעורי המס שיש לשלם על פי ההכנסות בניכוי ההוצאות של העסק – ותוספת תשלום או החזר מבוצעים בהתאם לצורך. על מנת לדעת מה גובה ניכוי המס במקור שנקבע לעסק, משלמים רבים מבקשים הצגה של אישור על ניכוי מס במקור, הכולל את גובה ניכוי המס הנדרש לתשלום עבור העבודה.

 

 

ההכנסות עבורן יש לנכות מס

חובת ניכוי המס במקור חלה על כמעט כל ההכנסות, כשיש רשימה מפורטת של מצבים בתקנות ובחוקים שנחקקו במהלך השנים. את המס יש לנכות על שכר עבודה, וגם על תשלום לעצמאיים שעוסקים במגוון של תחומים כמו שחקנים, סופרים ובעלי מקצוע שעונים לקטגוריות: שכר של אמנים וסופרים, שכר מרצים, שכר בוחנים ועוד. את המס מנכים משכירות, מכספים שמוענקים בעת פרישה, מרווח שהתקבל על ידי פרס, מתשלומי דיווידנד וריביות, וממגוון של מענקים ועוד. הגובה של הניכוי יהיה מותנה  בסיבה של התשלום ובמשמעות שלו, וישנם מצבים שניתן להוריד את שיעור הניכוי בפנייה למס הכנסה. באופן כללי השיעור עבור שירות או נכס יהיה –  עד 30 אחוזים.

 

לא ניתן לדעת לגמרי את השיעור של ניכוי המס כיוון שהוא תלוי בגורמים כמו אופי העסק וסוגו, התחום שבו הוא עוסק. בדיוק כמו שתשלום מס ההכנסה מתבצע לפי הכנסה ושיטת המדרגה- מס גדול על הכנסה גדולה. לכן ההערכה שהכנסה של עסק תהייה לה משמעות בקביעת גובה ניכוי המס במקור, שמאידך רשות המיסים תבטיח את עצמה. במידה ויש סכנה שהעסק לא יצליח לעמוד בכל התשלום השוטף של מקדמות המס, הוא יתיר לקבוע, עבור אותו עסק, אחוז הרבה יותר גבוה של ניכוי מס במקור.  

 

קיימים מצבים שמאופיינים בחוק בכל מה שקשור לניכוי מס שמומלץ להכיר עוד בטרם מקבלים או מעבירים תשלום. כך למשל במקרה של דמי שכירות עבור מבנה שבו ירצה האדם לעשות שימוש ולראות בו הוצאה, כאן יידרש ניכוי מס של 35 אחוז. עבור תשלום שכירות של נכס שהוא נדל"ני לצורך מגורים, הניכוי יעמוד על 30 אחוז. בשתי האופציות יהיה על השוכר לבצע את ניכוי המס חודש בחודשו.  

 

מתי צריך אישור ניכוי מס במקור?
חובת ניכוי המס במקור חלה על כמעט כל ההכנסות

 

אישור ניכוי מס במקור – כיצד מקבלים

אז איך מקבלים אישור ניכוי מס במקור? ומה צריך לעשות? למעשה הדרך הכי נכונה והכי אפקטיבית להוצאה של אישור ניכוי מס במקור תהייה דרך רשות המיסים וזה די פשוט בימינו. כל מה שיש לעשות זה להיכנס לאזור של האישורים באתר של רשות המיסים, להזין את פרטי העסק שלכם ולבקש את האישור ניכוי מס במקור (בדרך כלל מומלץ באותו הזמן להפיק גם אישור על ניהול ספרים – אישור שיידרש לכם גם במעמד מתן תשלום ללקוחות)  את האישורים ניתן לשלוח במייל או בפקס ללקוח ואז הוא לא מוריד לכם את מס במקור. בדרך כלל מדובר באישור שנתי ולא תאלצו להתעסק שוב עם אישור מס במקור, פשוט תקבלו את מה שמגיע לכם ורק בהמשך יש להגיש דוח שמחשב מה המס שיש עליכם לשלם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme