התניידות ללא רכב פרטי – אלטרנטיבות מסקרנות לאמצעי התחבורה המסורתיים

אירנה נוזה5 דקות קריאה
איך מתניידים בעיר בלי רכב פרטי?
שתף:

נמאס לכם מדי בוקר להוציא את הרכב ולנסוע לעבודה למרחק של עשרות קילומטרים? צריכים להגיע לפגישה חשובה המתקיימת באזור שקווי האוטובוס לא עוברים דרכו? קבעתם לאכול צהריים עם חברה בבית קפה בתל-אביב ולא רוצים ללכת ברגל? במהלך השנים האחרונות התחבורה בישראל, ובעיקר בתל-אביב ובאזור המרכז, הלכה מספר צעדים קדימה: אם בעבר על מנת להתנייד ממקום למקום עמדו בפנינו אפשרויות מצומצמות ביותר (רכב פרטי, אוטובוס, רכבת, מונית), היום מגוון האפשרויות רחב בהרבה: תל אופן, אוטותל, Waze Carpool – אלו דוגמאות לשורה של מיזמים שמציעים אופציות חלופיות להתניידות ללא רכב פרטי או אוטובוס ציבורי. הבה נבחן מקרוב את הפתרונות החלופיים לאמצעי התחבורה המסורתיים ונראה האם באמת כדאי להעדיף אותם על פני האפשרויות הסטנדרטיות.

 

התניידות ללא רכב פרטי אישי – ראשית עידן הרכב השיתופי

לאחר שאומץ בהצלחה בחלק ממדינות אירופה, יושם הרעיון של רכב שיתופי גם בישראל: אוטותל, קאר טו גו וסיטי קאר – חברות פרטיות המציעות לכם רכבים לשימוש לטווחי זמן קצרים. הרעיון פשוט: הרכבים פרוסים בכל שטחי אזור הפעולה של החברה ומיועדים לשימוש חופשי של כל משתמש רשום. 

 

הרכב השיתופי - פתרון אידאלי
רכב שיתופי הופך את החיים לקלים למדי – אתם לא צריכים לקנות רכב, אלא לשכור אותו רק כשאתם צריכים

 

אוטותל: מדובר בשירות חדש שהושק באוקטובר 2017. החברה מחזיקה 220 רכבים ושומרת 440 מקומות חנייה ייעודיים לרכביה בפריסה עירונית בתל-אביב. לאחר הליך פשוט של הרשמה לאפליקציה, ניתן לאתר את מיקום הרכב הסמוך למקום הימצאותכם, להגיע לרכב ולפתוח אותו באמצעות קוד אישי או כרטיס חכם.

כמה זה עולה? אוטותל מציעה שני מסלולים:

מסלול למשתמשים 'כבדים': דמי מנוי חודשיים – 40 ש"ח. התשלום ע"פ דקות שימוש: 1.2 ש"ח לדקת נסיעה, 0.6 ש"ח לדקת עצירת ביניים, 3 ש"ח – לדקת נסיעה מחוץ לשטח הפעלת השירות.

מסלול למשתמשים 'קלים': דמי מנוי חודשיים 10 ש"ח, דקת נסיעה: 1.7 ש"ח, עצירת ביניים: 0.85 ש"ח, נסיעה מחוץ לשטח הפעלת השירות: 3 ש"ח.

 

קאר טו גו: בדומה לאוטותל, גם קאר טו גו מתרכזים באזור המרכז, אך פרוסים בכל גוש דן ולא מוגבלים לתל-אביב בלבד. לחברה צי של 230 רכבים המופעלים ע"פ עיקרון הזהה לאוטותל.

כמה זה עולה?

החברה מציעה 3 מסלולים לבחירה בהתאמה למספר הנסיעות בחודש. פרט לדמי הרשמה (תשלום חד פעמי) העומדים על 145 ש"ח, גובה דמי המנוי החודשי נע בטווח של 100-200 ש"ח או עומד על 140 ש"ח בבחירת המסלול השנתי. התשלום על השימוש הינו שעתי (טווח בין 14 ל-20 ש"ח), יומי (126-180 ש"ח) או מחושב ע"פ מרחק: 2 ש"ח ל-50 ק"מ ראשונים.

 

סיטי קאר: בשונה מקודמיו חברת סיטי קאר איננה ממקדת את שירותיה רק לאזור המרכז. לצד בני ברק ובת ים, פועל השירות גם בערים דוגמת: ירושלים, מודיעין עילית, בית"ר, בית שמש, אשדוד ואלעד. ההרשמה לשירות אינה כרוכה בתשלום וגם דמי המנוי נמוכים ועומדים רק על 10 ש"ח. לאחר ההרשמה לשירות מקבל המשתמש שלט המקודד על שמו לצורך פתיחת רכבי החברה. ועוד פרט חשוב, היות והחברה שומרת שבת, היא אינה גובה דמי שירות בשבתות.

כמה זה עולה? סיטי קאר מציעים מספר מסלולים: שעתי, חצי יום ויומי. המחיר נע מ-5 ש"ח לשעה ועד ל-129 ש"ח ליום בתוספת תשלום עבור קילומטראז' (1.60 ש"ח עבור 50 ק"מ ראשונים).

 

ללא ספק, להתניידות ללא רכב פרטי אישי באמצעות הרכב השיתופי יש יתרונות רבים: היעדר הצורך בתשלומי דלק, ביטוח ותחזוקה שוטפת, שירות זמין ונוח, תרומה לאיכות הסביבה בשל הפוטנציאל להקטנת כמות הרכבים הפרטיים בכביש, וברוב המקרים, אפשרות לחניה ייעודית וזמינה גם במרכז. עם זאת, מן הראוי לציין כי מדובר בשירות שאינו זול – אוטובוס ואף מונית ברוב המקרים יעלו לכם פחות.

 

הפתרון הירוק: תל אופן
תל אופן הוא פתרון חסכוני ויעיל שתורם גם לאיכות הסביבה

 

תל אופן – האופציה הירוקה ביותר

התניידות ללא רכב פרטי פירושה לא בהכרח נסיעה בתחבורה ציבורית. חברת תל אופן פועלת באזור גוש דן (תל-אביב יפו, גבעתיים, רמת גן ובת ים) ומעמידה לשימושכם 2,000 זוגות אופניים. השירות מתאים לכלל האוכלוסייה שמעל גיל 15 ושיש ברשותה כרטיס אשראי פעיל.

כמה זה עולה? העלות כוללת דמי גישה ודמי שימוש.

דמי גישה: יומיים (17 ש"ח) / תלת יומיים (48 ש"ח) / שבועיים (70 ש"ח) / שנתיים (280 ש"ח).

דמי שימוש: עד 30 דק' בחינם, עד 60 דק' 6 ש"ח, עד 90 דק' 12 ש"ח, עד 150 דק' 32 ש"ח, עד 210 דק' 72 ש"ח, עד 270 דק' 152 ש"ח, כל שעה נוספת 100 ש"ח.

 

היתרונות שבשימוש באופניים ברורים: אתם לא צריכים לעמוד בפקקים וגם לא לחפש מקום חנייה (תחנות האופניים פרוסות בכל אזור הפעולה של החברה), השירות נגיש 24 שעות ביממה ולא מצריך הזמנה מראש, האופניים לא מזהמות את הסביבה וגם עלות ההשכרה נמוכה בהרבה לעומת דמי השימוש ברכבים השיתופיים. מה שכן, מזג אוויר חורפי וגשום אינם התנאים האידיאליים לרכיבה – קחו את זה בחשבון במהלך העונות הקרות של השנה.

 

נסיעה שיתופית עם Waze Carpool

התניידות ללא רכב פרטי משמעותה לא בהכרח לא לנסוע ברכב פרטי: הצטרפו לשירות הנסיעה השיתופית של Waze ו'קחו טרמפ' ברכבו הפרטי של נהג אחר הנוסע בכיוון היעד שלכם. מה זה אומר? הרעיון של השירות הוא לחבר בין משתמשים הנוסעים ליעדים סמוכים ולתאם ביניהם נסיעה משותפת במטרה לחסוך בהוצאות הנסיעה לנהג על ידי השתתפותו של הנוסע בעלויות. השירות מתאפשר לכל המוריד את אפליקציית Waze Carpool. האפליקציה מציגה את גובה דמי ההשתתפות לנוסע והסכום מועבר לנהג באופן אוטומטי בשילוב תשלום העמלה עבור הנסיעה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme