בית בניו זילנד – ההשקעה האטרקטיבית שתהפוך לבלתי אפשרית

עומר גלעדי5 דקות קריאה
בית בניו זילנד
שתף:

בשנים האחרונות, השקעה בנדל"ן בחו"ל הפכה פופולארית עבור משקיעים בכל העולם. ההשקעה באמצעות אפיק זה אפשרית לא רק על ידי רכישה עצמאית של נכסים בשווקים לא מוכרים – אלא גם על ידי חברות רבות, המציעות איתור נכסים, תיווך, אחזקה של הנכסים ואפילו קבוצות רכישה משותפות המאפשרות גם למשקיעים בעלי הון עצמי נמוך יחסית (בדרך כלל החל מ – 25,000 דולרים) ליהנות מהיתרונות והיציבות של השקעה בנדל"ן בחו"ל. ניו זילנד, המדינה הממוקמת בדיוק בצד השני של הגלובוס, הציעה עד לא מזמן הרבה יותר מאשר השקעה משתלמת בנדל"ן – לצד הרכישה של נכסי נדל"ן מניבים בניו זילנד, עמדה גם אותה תשוקה להיות הבעלים הגאה של נכס נדל"ני באי שרבים מכנים אותו גן עדן עלי אדמות. אולם אליה וקוץ בה – מרגע שהחלו משקיעים לזרום אל האי השקט באוקיינוס השקט – התערערה כלכלת המדינה, מחירי הנדל"ן זינקו, והמקומיים גילו כי ה נשארים מחוץ למשחק, באשר לרכישת נכסי נדל"ן במדינתם הם. החלום לקנות בית בניו זילנד – הפך להיות נחלתם של משקיעים, ופחות זו של המקומיים. בבחירות האחרונות בניו זילנד, אשר הערכו לפני חודשים מספר, נושאי יוקר המחיה ומחירי הנדל"ן המאמירים עמדו בראש הקמפיינים של כל אחד מהמועמדים לראשות הממשלה. מה צפוי למשקיעים ולמעוניינים לרכוש בית בניו זילנד? על כך ועוד, במאמר שלפניכם.

 

בית בניו זילנד - מה השתנה?
המשקיעים בנדל"ן ראו ברכישת בית בניו זילנד דרך להשקיע הרחק מהשווקים הלא יציבים המאפיינים בשנים האחרונות את הכלכלות בארצות אירופה, אמריקה, ומדינות נוספות שהפכו פופולאריות למשקיעים. אלפי משקיעים בנדל"ן הזרימו כספים שיועדו לרכישת בית בניו זילנד, והתוצאה – עליה משמעותית במחירי הדיור והמחיה, חוסר יציבות פוליטית ומירמור בקרב המקומיים, אשר נדרשו לתגובה מטעם הממשל

 

מחירי הנדל"ן בניו זילנד – או, מה עצם קרה שם?

על פי המגזין "אקונומיסט", מתחילת שנת 2016 ועד לסוף שנת 2016 חל זינוק משמעותי במחירי הנכסים בניו זילנד -של יותר מ – 40% בממוצע. כאשר בוחנים את השינויים במחירי הנדל"ן בניו זילנד מבחינה ריאלית – כלומר, יחסית לגובה ההכנסות, מגלים תמונה עגומה אף יותר – מדובר במדינה השנייה רק לאוסטרליה (שם בועת הנדל"ן משמעותית אף יותר) בשיעור העלייה של מחירי הנדל"ן. אם מנטרלים את השפעת האינפלציה – אוקלנד זוכה במקום הראשון בחרות הלא מחמיאה על העיר בה מחירי הנדל"ן עלו בצורה הדראסטית ביותר מאז שנת 2012 ועד היום.

 

הבחירות, והכוונה לאסור על משקיעים זרים לרכוש בית בניו זילנד

בספטמבר של שנת 2017 נכנסה לתפקיד ראש ממשלה חדשה בניו זילנד – ג'סינדה ארדרן. לאחרונה, הודיעה ארדרן שיש בכוונתה לפעול למען הפחתה של מחירי הדיור, אשר רק במהלך שנת 2017 עלו בכ – 10%, כאשר מעל 3% מכלל העסקאות בנדל"ן שהתרחשו ברחבי המדינה – בוצעו על ידי משקיעים זרים. בין העדכונים שמבקשת ראש הממשלה החדשה לעשות, היא מבקשת לאסור על משקיעים זרים רכישה של נדל"ן (לא כולל תושבי אוסטרליה), סיווג נכסים ומכירת נכסים בכפוף לבדיקת תושבות.

 

בית בניו זילנד יעלה היום קצת יותר
ניו זילנד, ובפרט העיר הגדולה אוקלנד, מדורגת במקום הראשון ברשימת המדינות שמחירי הנדל"ן בהם זינקו מאז שנת 2012, במונחים ריאליים ובנטרול האינפלציה במדינה

 

האם זה הזמן להשקיע בנדל"ן דווקא בניו זילנד?

ניראה כי האווירה הנינוחה והיציבות הפוליטית כלכלית מהן נהנתה מדינת ניו זילנד בעבר, מתערערות בשנים האחרונות. לא ברור כיצד תפעל ראשת הממשלה החדשה על מנת להשפיע על מחירי רכישת בית בניו זילנד וכמובן, לא ברור אם אפיקי הפעולה שתבחר יסייעו בהפחתה ריאלית של מחירי הדיור במדינה (באוסטרליה, הסובלת מבעיה דומה, כבר ניסו להגביל רכישת נדל"ן למשקיעים זרים, אולם מחירי הדיור לא פחתו וניראה כי עליית המחירים לא הושפעה מהפעולה). כיום, מי שמחפש דווקא לרכוש בית בניו זילנד, יכול לעשות כן במחירים ממוצעים של החל מ – 700,000 דולרים – כאשר לנכסים יוקרתיים או כאלה בעלי שטח רב, המחירים מתחילים מ – 4,000,000 דולרים.

 

בשורה התחתונה, מי שחולם על רכישת בית דווקא בניו זילנד, כנראה שעדיין יתאפשר לו לעשות כן, ועם זאת, חשוב לזכור כי אחזקה של נכס נדל"ן במרחק רב כל כך מישראל עשויה להציב אתגרים על בעל הבית (ניהול מרחוק של נכס נדל"ני הוא אפשרי אולם לא תמיד מומלץ) וכי מבחינת אטרקטיביות ההשקעה – כנראה שישנם בנמצא נכסים שיניבו תשואה גבוהה יותר מאלה שבניו זילנד. אם נוסיף לכל אלה את המצב הכלכלי המשתנה במדינה ואת הפגיעה במצב הכלכלי של חלק מאזרחי ניו זילנד – ניראה כי ישנם סימני אלה רבים בנוגע לאטרקטיביות של רכישת בית להשקעה בניו זילנד, וכי ישנם בנמצא אפיקי השקעה אטרקטיביים, זולים ונוחים יותר מאלה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme