מחיר הביטקוין – איך הוא נקבע ומה צריך לדעת עליו?

עידו שיטרית5 דקות קריאה
מחיר הביטקוין - מה משפיע עליו?
שתף:

ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי (המכונה גם "כסף קריפטוגרפי") המוכר ביותר מבין רבים הנמצאים בשימוש כיום. מטבעות קריפטוגרפיים מובילים אחרים הם האת'ריום (Ethereum), הלייטקוין (LiteCoin), הריפל (Ripple), פירקוין (Peercoin) ועוד. ערכם של מטבעות קריפטוגרפיים מאופיין בתנודתיות גבוהה, ייתכן שהסיבה לכך היא שמדובר בשחקנים מסוג חדש בתחום המוניטרי וייתכן שככל שיהפכו מוכרים יותר, אופן השימוש בהם יהפוך ברור ומוגדר יותר וכך תגיע גם יציבות בשערי החליפין מול מטבעות קונבנציונאליים (כשהדולר האמריקני והאירו בראשם). מחיר הביטקוין הוא נושא לשיחה בפורומים רבים ומגוונים. התנודתיות שהוזכרה לעיל מספקת הזדמנות להפקת רווחים עבור סוחרים במטבע זר המצליחים לרכוש בשפל ולמכור בהתקרב שיא, מובן שעם הסיכוי לרווח ישנו גם סיכון לספוג הפסדים משמעותיים. אם גם אתם סקרנים ומעוניינים להעמיק היכרותכם עם הביטקוין תמצאו בפסקאות הבאות הסברים מאירי עיניים.

 

כסף פיאט, כסף דיגיטלי ומאגר ערך (Store of value)

עד הופעתו של הביטקוין ושאר המטבעות הקריפטוגרפיים כל המטבעות בהם נעשה שימוש היו מסוג כסף "פיאט", Fiat money שם הלקוח מן המונח הלטיני Fiat שפירושו "כך יהיה". כסף פיאט מונפק על ידי ממשלות וערכו נובע מכך שבמדינה בה הונפק ניתן לשלם באמצעותו עבור מוצרים ושירותים. במטבעות פיאט חזקים ניתן להשתמש גם במדינות זרות (לא המדינה שממשלתה מנפיקה את המטבע) כך למשל הדולר האמריקני והאירו, הנחשבים למטבעות רזרבה. מטבעות רזרבה מתאימים במיוחד לשמש כלי מאגר ערך – store of value, תפקיד דומה לזה בו משמש זהב מזה מאות, ואפילו אלפי, שנים. ישנם מי שטוענים כי הביטקוין הוא הוא הזהב של העתיד וחוזים שהשימוש בו ככלי לאחסון ערך ילך ויגבר וערכו של הביטקוין יאמיר בהתאם.

 

מחיר הביטקוין - כמה הוא מושפע מהממשל?
להבדיל ממטבעות אחרים הביטקוין אינו מונפק על ידי ממשלה או ארגון

 

איך משיגים ביטקוין

כל ביטקוין בודד הופק (או "נכרה") מתוך אלגוריתם מתמטי מורכב  הבנוי כך שהמספר הסופי של יחידות ביטקוין שניתן להפיק עומד על כ – 21,000,000. נכון לסוף נובמבר 2017 כ80% ממספר סופי זה (דהיינו כ – 17,000,000 יחידות ביטקוין) כבר בסירקולציה. כריית ביטקוין מחייבת ידע טכני ושימוש בחומרה רבת עוצמה ולפיכך הוצאות בלתי מבוטלות בצידה, זו הסיבה שרק מעטים "כורים" ביטקוין. רוב בעלי ביטקוין פשוט רכשו את המטבע במסגרת מסחר במטבע זר ("Forex"- Foreign Exchange) או שהם נאותים לקבל תשלום באמצעותו עבור שירות שהם מספקים או סחורה שהם מוכרים. מספר בתי העסק המאפשרים ללקוחות לשלם בביטקוין הולך וגדל דרך קבע. נכון לסוף נובמבר 2017, ברחבי העולם מעל 10,000,000 חברות, גדולות כקטנות, מאפשרות ללקוחות לשלם בביטקוין. ניתן לרכוש ולמכור ביטקוין במסגרת מסחר במטבעות מעל גבי פלטפורמות מקוונות המאפשרות זאת. בנקים מסחריים עדיין אינם מאפשרים הפקדת ביטקוין לחשבונות המנוהלים אצלם לכן כדי להחזיק, להשתמש ולסחור בביטקוין צריך ארנק דיגיטלי, חשבון  בשירות תשלום מקוון דוגמת PayPal או חשבון אצל ברוקר מקוון המספק שירות מסחר במטבעות פיאט כמו גם מטבעות דיגיטליים מסוימים כשהביטקוין בכללם. כמו כל מטבע הערך של הביטקוין נמדד בהשוואה למטבע אחר, כך למשל ניתן לומר שערכו של כל ביטקוין, בנקודה מסוימת בזמן, הוא 2,000 דולרים אמריקנים.

 

מחיר הביטקוין - וזהב
ממש כמו זהב, קשה לכרות ביטקוין אך ניתן בקלות לרכוש ולמכור ביטקוין כמו גם לבצע תשלומים באמצעותו

 

מי קובע את מחיר הביטקוין

כשמדברים על מחיר הביטקוין  נוקבים אותו כסכום במטבע אחר (בדרך כלל דולר אמריקני או יורו), סכום אותו יש לשלם במטבע זה כדי לרכוש יחידת ביטקוין אחת. כמו כל סחורה אחרת גם ערכו של הביטקוין הוא תוצאה של איזון בין היצע וביקוש. לפיכך, בתקופה בה רבים מוכרים ביטקוין ורק מעטים מעוניינים לרכוש את המטבע ערכו יורד, ככל שהביקוש לו עולה וההיצע יורד כך יאמיר מחירו של הביטקוין. ייתכנו הבדלים קטנים במחיר הביטקוין בין זירות מסחר שונות אולם הם זניחים, ככל הנראה מכיוון שישנן כמה זירות מרכזיות, כגון CoinDesk שהנהיגו את ה Bitcoin Price Index (או BPI), לפיהן "מתיישרות" כל  השאר. ההיסטוריה של מחיר הביטקוין מרתקת. כשהושק (על ידי אדם שנותר אנונימי וידוע רק בכינוי "Satoshi Nakamoto"), בשנת 2009 הוא היה חסר ערך, בהמשך החל להיות שווה סנטים בודדים ומחיר כל ביטקוין הגיע לדולר בודד אחד רק בתחילת 2011. בשנת 2013 החלה עלייה מטאורית במחיר הביטקוין ובסוף אותה שנה הוא נסחר סביב 1000$ לכל ביטקוין, במהלך שלוש השנים הבאות המחיר ירד עד לשפל של כ200$, שב וטיפס חזרה אולם לא חצה שוב את רף 1000$ עד תחילת 2017. במהלך 2017 מחיר הביטקוין המריא ונכון לסוף נובמבר 2017 הוא נע סביב 8,000 דולרים לכל ביטקוין!

 

לאור העלייה המטאורית מחיר הביטקוין הוא נושא חם, היקף המסחר בו גדל ואנליסטים רבים צופים לו עתיד מזהיר, יש המרחיקים לכת וטוענים כי מטבע זה עתיד לתפוס מקום לצד הזהב ומטבעות הרזרבה ככלי מאגר ערך (store of value) יעיל ומקובל, תופעה כזו, יחד עם העובדה שלא נותר עוד ביטקוין רב שניתן לכרות, עשויה לגרום למחיר הביטקוין לטפס עד לכדי 20,000 דולרים ואף יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme