זכויות רפואיות בביטוח לאומי – כך תוכלו לממש אותן

עומר גלעדי5 דקות קריאה
צריכים לממש זכויות רפואיות בביטוח לאומי? כך תעשו זאת
שתף:

המוסד לביטוח לאומי בישראל הוא המוסד המוסדר בישראל על מימוש (או מימון) הזכויות החברתיות הקבועות על פי חוק לאזרחי מדינת ישראל, בכלל אלה תשלום גמלאות (קצבת נכות, קצבת שארים, קצבאות זקנה, קצבאות ילדים, וכדומה), פיצויים (בעקבות פגיעה בעבודה, וכדומה), דמי לידה ואבטלה, קצבת אבטחת הכנסה, ועוד רבים. לצד תשלומי הגמלאות השונות מהווה המוסד לביטוח לאומי גם כתובת לתביעת קצבאות נכות – למי שנפגע בעבודה, למי שילדיו סובלים מנכות, למי שנפגע בפעולות איבה, ונוספים. הזכויות הרפואיות והזכאות לקצבאות נקבעות על ידי הועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי.  פעילות המוסד לביטוח לאומי ממומנת באמצעות מערכת של ניכויים מהשכר ותשלומי חובה, המשולמים על ידי כל אזרח ישראלי – גם מי שאינו עובד – בתשלומים חודשיים לביטוח הלאומי. גובה התשלום מחושב על פי גובה ההכנסה, אולם הכיסויים הביטוחיים המוענקים לכל אזרח ישראלי הם זהים. כאמור, המוסד לביטוח לאומי אחראי גם על מימוש זכויות רפואיות במקרים של זכאות לקצבאות, באופן קבוע או זמני. חשוב לדעת, כי בכל הקשור למימוש זכויות רפואיות בביטוח לאומי נרשמו כמה צעדים קדימה בשנה האחרונה, למשל בנושא שירות הלקוחות והרגישות לקהל הפונה. כדי להגיע לביטוח הלאומי בתחושה בטוחה יותר, כדאי לדעת כמה שיותר על הנושא – בעיקר מהן הקצבאות הניתנות על ידי הביטוח הלאומי לקהל הפונה. במאמר זה נשפוך קצת אור על סוגי הקצבאות שתוכלו לקבל במסגרת הזכויות הרפואיות שלכם.

 

היום מימוש זכויות רפואיות בביטוח לאומי הוא די מורכב
מימוש זכויות רפואיות בביטוח לאומי הפך פחות מורכב בשנים האחרונות, עם הנגשת השירותים והמון מידע מקוון באתר המוסד. ביחד עם זאת, חשוב לדעת שניתן לדאוג למימוש זכויות רפואיות בביטוח הלאומי גם על ידי ליווי חברה המתמחה בהגשת בקשות כאלה

 

קצבת נכות כללית – הקצבה השכיחה בישראל

בכל תהליך מימוש זכויות רפואיות בביטוח לאומי יש קצבה המתאימה לאותו אדם ולנתונים הרפואיים שלו. קצבת נכות כללית קולעת למכנה המשותף הגדול ביותר. זוהי הקצבה החשובה בארץ שמעניקה ברמה החודשית עזרה רבה למי שהוגדר כבעל נכות רפואית. על פי חוק הביטוח הלאומי קצבת נכות כללית ניתנת לבעלי נכות רפואית של 60% ומעלה. במקרים מסוימים המוגדרים בחוק, מקבלים את הקצבה גם מי שהוגדרו כבעלי נכות 40% – 25% נכות. בין מקבלי הקצבה נכללים מי שדיווחו על אובדן כושר עבודה או תפקוד ונקבע להם אחוז נכות מעל ל-50%. כדי לקבל את הקצבה המופקדת לחשבון הבנק באמצע כל חודש, יש לפנות לביטוח הלאומי בצירוף שלל מסמכים רפואיים ומקצועיים המגבים את טענת המגיש, ולעבור ועדה רפואית מקיפה מטעם המוסד לביטוח לאומי. לאחר שהועדה בודקת את המסמכים הרפואיים ולעיתים דורשת גם מבחן כשירות והערכות נוספות, נקבע גובה הקצבה החודשי. חשוב לדעת שגם מי שעדיין עובד יכול לקבל קצבת נכות עד גובה של כ – 2000 שקלים, בהתאם למצבו ולהחלטת הועדה.

 

זכויות רפואיות בביטוח לאומי יאפשרו לקבל קצבה
קצבת נכות כללית היא הקצבה השכיחה ביותר והחשובה ביותר המוענקת על ידי המוסד לביטוח לאומי למימוש זכויות בקרב אוכלוסיית הסובלים מנכויות שונות הפוגעות בכושר העבודה שלהן. גובה הקצבה נקבע אישית ולעיתים גם מי שממשיך לעבוד זכאי לקבלת קצבה חודשית כזו

 

הקצבה לשירותים מיוחדים – תהליך מורכב יותר שדורש לעיתים סיוע מבחוץ

אחד השירותים המורכבים יותר שמציע הביטוח הלאומי, לפחות בכל הקשור לבירוקרטיה הדרושה כדי לקבל אותו, היא הקצבה לשירותים מיוחדים. הקצבה מיועדת למבוטחים שלא הגיעו לגיל הפרישה אבל זקוקים לעזרה בביצוע פעולות ביומיום או זקוקים להשגחה קבועה של מטפל סיעודי. בתוך קצבה זו כלולה עזרה למי שזקוק לסיוע בהאכלה, רחצה, שליטה על צרכים וכדומה והיא כוללת קצבת נכות של לפחות 60% ובמקרים מסוימים גם 75%. במקרים רבים, זוהי הקצבה שכדי לקבל אותה תצטרכו לעבור ועדה הכוללת מבחן כשירות בבית החולה הסיעודי, שיצטרך להוכיח שהוא אינו כשיר. התהליך יכול להיות ארוך ומייגע ולהתפרש על פני חודשים רבים, אבל בעקבות תלונות על מימוש זכויות רפואיות ביטוח לאומי חידש והפיק השנה כמה פתרונות. החדשות במקרה זה הן שקיים מסלול מהיר, המסלול הירוק, שמסייע לחולים סיעודיים במצבים קשים לקבל עזרה במהירות. בנוסף, נקבעו דרגות לקבלת הקצבה, המוגדרות היום בצורה אינפורמטיבית יותר ומקלות על אדם פשוט בלי רקע פיננסי או רפואי להבין במה מדובר.

 

עוד זכויות רפואיות בביטוח לאומי שכדאי להכיר

בכל הקשור לנושא של מימוש זכויות רפואיות בביטוח לאומי קיים סדר בשנים האחרונות בקבלת הקצבאות השונות ואפשר קבלת מידע רב, הניתן דרך אתר המוסד. בין היתר מפורטות באתר קצבאות רבות הממוקדות בצורך ספציפי. כך למשל קצבת ניידות שמסייעת לכיסוי הוצאות רכב לאדם נכה וכוללת גם הלוואות אטרקטיביות, קצבת שיקום שמיועדת לנכים, נפגעי תאונות עבודה וחולים המאפשרת בין היתר גם הכשרות מקצועיות שמקנות הזדמנות לחזור לשוק העבודה. כדי לצלוח את תהליך מימוש הזכויות בביטוח הלאומי, כדאי לקרוא ולחקור את הנושא לפני הפנייה. בנוסף, ניתן להסתייע בגופים שונים שעוזרים להגיע למיצוי הזכויות בלי כאב הראש והביורוקרטיה המעיקה.

 

 

סובל מפציעה או ממחלה קיימת?

כנראה שהמדינה חייבת לך כסף! בדוק עכשיו, ללא שום התחייבות

כבר 34,243 אנשים בדקו אם מגיע להם כסף חזרה מהמדינה

בדיקה מוצלחת יכולה להיות שווה אלפי שקלים בשנה

בדוק עכשיו

פרטיותך חשובה לנו

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme