תיק ההשקעות שלכם והשאלות שיעזרו לכם לשלוט בו טוב יותר

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מה צריך לדעת על תיק ההשקעות שלכם
שתף:

על פי חוק, בתי ההשקעות אינם מפרסמים תשואות ממוצעות בניהול תיקי השקעות – ובצדק. בניהול תיקי השקעות, אולי יותר מאשר בכל מוצר השקעה אחר, התהליכים והמוצרים הנבחרים הם אינדיווידואליים. כל פרסום שיווקי יש בו כדי להטעות וליצור אולי אשליית שווא בנוגע לביטחון ברווחים ובתשואות בתיק ההשקעות – מה שהוא בכלל לא המצב במציאות – שהיא משתנה, אישי, ולא בלתי אפשרי להפסיד בתיק ההשקעות, על אחת כמה וכמה לנהל תיק בתשואות נמוכות. אבל על אף שקשה לגלות מה התשואות הממוצעות בניהול תיקי ההשקעות של ככל בית השקעות או מנהל השקעות מטעם מוסד פיננסי זה או אחר – ברור כשמש שניהול תיק ההשקעות שלכם יהיה רווחי יותר, ככל שתשכילו לבחור מנהל השקעות מיודע, מנוסה, ואולי אפילו בעל מזל יותר. בשורה התחתונה – בחירת מנהל תיק ההשקעות שלכם היא הבחירה שתגזור את גובה התשואות בתיק, אבל את התשואות שלו אתם לא יכולים לדעת.

 

מי שיש בידיו סכומים גדולים להשקעה, פשוט פותח מספר תיקי השקעות בניהול מספר אנשי מקצוע, ואולי בסופו של יום מאחד אותם לכדי תיק אחד בניהולו של מי שהצליח לצבור את השואה המרשימה ביותר או להוכיח תושייה, היכרות ויזמה בניהול תיק ההשקעות. אולם אם גם אתם, כמו מרבית המשקיעים בארץ, מסוגלים להגיע רק לרף המינימאלי של השקעה לתיק אחד (בישראל – החל מ – 250,000 ש"ח בבתי ההשקעות הגדולים) – תצטרכו לתת את אמונכם במנהל השקעות על פי המאפיינים שלו, אותם כן תוכלו לברר. הנה ארבע השאלות שיעזרו לכם להבין – אם מנהל תיק ההשקעות שלכם יכול להזניק את התשואות – אם לאו.

 

מנהל תיק ההשקעות שלכם
מנהל תיק ההשקעות ויכולותיו בתחום העיסוק שלו הם אלה שיקבעו את גובה התשואות בתיק ההשקעות שלכם. על כן, חשוב לברר עד כמה הוא מיומן, איכותי, מקצועי ודינמי

 

שאלה ראשונה – מה היקף הנכסים שהוא עצמו מנהל?

את היקפי ניהול הנכסים של בית ההשקעות שבחרתם, תוכלו לברר בקלות, מפני שנתון זה כן מתפרסם ברשת, ואפילו באתרי האינטרנט של כל בית השקעות או בסקר בתי ההשקעות השנתי של חברת דאן אנד בראדסטריט. אם מנהל תיק ההשקעות שלכם מנהל נתח נכבד מהנכסים המנוהלים בתיקי השקעות של כלל בית ההשקעות – תוכלו לדעת שהוא מנוסה וכנראה שהוכיח את עצמו.

 

שאלה שנייה – מה הם הנכסים וסוגי הנכסים שאיתם עובד מנהל תיק ההשקעות?

כל מנהל השקעות או בית השקעות הם בעלי נטייה להשקיע בסוגי מוצרים להשקעה כאלה או אחרים, ולכל מנהל השקעות נטיות אישיות שאם תרצו או לא, ישפיעו על קבלת ההחלטות שלו. למדו עד כמה שתצליחו על העדפות הארגון והמנהל עצמו, על השקעות עבר, על מוצרים להשקעה או קטגוריות מוצרים להשקעה שחוזרים על עצמם בתיקי ההשקעות המנוהלים על ידי החברה – ובדקו אם העדפות אלה של מנהל ההשקעות מתאימות לתפישת העולם שלכם.

 

שאלה שלישית – מי מסייע בקבלת ההחלטות?

בבתי השקעות גדולים, תמצאו מחלקת מחקר שוק גדולה ובה אנליסטים מקצועיים המספקים באופן שוטף – אפילו יומיומי – לצוות מנהלי תיקי ההשקעות מידע על בסיסו הם מקבלים החלטות רכישה ומכירה של מוצרי השקעה בתיקים שהם מנהלים. חשוב לדעת, אם כן, מי הוא הצוות המקצועי העומד מאחורי מנהל ההשקעות שלכם; כמה אנליסטים ובאיזו רמת מקצועיות וניסיון פועלים בבית ההשקעות; באיזו תדירות מפורסמות התחזיות שלהם; לעיתים מתפרסמות חלק מתחזיות האנליסטים מטעם בתי השקעות – מעניין לבחון תחזיות עבר ולבדוק את מידת הדיוק בהן.

 

מי מנהל את תיק ההשקעות שלכם?
מאחורי החלטות שמתקבלות באשר לניהול תיק ההשקעות שלכם יש צוות מקצועי, וכדאי שתכירו אותו

 

שאלה רביעית – מה דמי הניהול בתיק?

חשוב להבין, שדמי הניהול נגזרים לא רק מהחלטה של בית ההשקעות בתחום ניהול התיקים או מגובה הסכום המושק בתיק. עוד משתנה משמעותי בנוגע לדמי הניהול שישולמו בתיק ההשקעות שלכם הוא הזמן, הלכה למעשה, אותו "יבזבז" מנהל ההשקעות בלנהל את התיק שלכם. ככל שהתיק שלכם חשוף יותר למוצרי השקעה ספקולטיביים – סביר שדמי הניהול בו יהיו גבוהים יותר מפני שניהול תיק ההשקעות יהיה אקטיבי יותר. אם כן, גובה דמי הניהול חייב לבטא גם את כמות ההשקעה הלכה למעשה בניהול התיק, או במילים אחרות את גובה תשואה הצפויה. דמי ניהול גבוהים בתיק שרובו מוצרים בטוחים והשקעות לטווח ארוך – עשוי להתגלות לאורך המן כתיק לא מאוד רווחי לכם, אבל דווקא רווחי מאוד למנהל ההשקעות שלכם.

 

עוד שאלה אחת לסיכום

ניהול של תיק השקעות, כאמור, הוא עניין מאוד אישי. מנהל תיק ההשקעות שלכם חייב להתאים את מוצרי ההשקעה תיק שלכם להעדפות שלכם, לדרישה שלכם בנוגע לנזילות הכספים ולאהבת הסיכון האישית שלכם. אם כן, מנהל תיק ההשקעות לכם צריך להיות ידידותי, קשוב, זמין, נחמד (בעיניכם), ובעל יכולת ורצון לנהל את תיק ההשקעות שלכם בהתאם לדרישות שלכם. חיבור בין אישי, בינים לבין מנהל התיק, יאפשר שיתוף פעולה פורה.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme