פטור מדמי בדיקה – בקרוב ירידה משמעותית בעלויות הייבוא של מכשירי חשמל

מורן בלסר5 דקות קריאה
מוזילים עלויות - ייבוא אישי יעלה פחות
שתף:

בחודשים האחרונים אנו שומעים על תוכניות שונות שאמורות להביא להורדת מחירים של מוצרים שונים, כל זאת במטרה להביא להפחתת יוקר המחייה ולהקל על מעמד הביניים. כך למשל במסגרת תוכנית "נטו הוזלות" של שר האוצר משה כחלון מבוטלים מיסי מכס וקנייה שמשלמים יבואנים על מגוון מוצרי צריכה בתקווה שהתחרות החופשית תוביל את היבואנים לגלגל את החיסכון המוענק להם אל הצרכנים. גם האופן בו מחלקת הממשלה את כספי הרזרווה של התקציב הדו שנתי 2017 – 2018 אמורה, בין היתר, להקל על ביצוע רכישות מחו"ל ולאפשר לנו להזמין מוצרים שונים במחירים אטרקטיביים וללא עלויות נוספות מלבד דמי ההובלה. בשורה חשובה הנוגעת להפחתת מחירי מוצרי צריכה שונים היא תיקוני חקיקה האמורים להיכנס לתוקפם בחודש מרץ 2018 ועשויים להביא לירידה משמעותית במחיריהם של מוצרי חשמל לבית, מצברים לרכב, אופניים, כלי אוכל קראמיים ועוד. אספנו עבורכם מידע אודות תיקוני חקיקה אלה, פרי יוזמת משרד הכלכלה, במטרה לסייע לכם להבין אלו מוצרים יוזלו, מתי ובכמה. נקדים ונאמר שמי שייקח בחשבון את ההוזלות הצפויות ויתזמן בהתאם רכישות של מוצרים שמחיריהם יושפעו מתיקוני החקיקה עשוי להשיג בקלות חיסכון של מאות ואף אלפי שקלים.

 

מהלכים להקלה על האזרחים
הממשלה מבצעת מהלכים שונים שמטרתם הקלת הנטל על שכבת הביניים, תוכניות דוגמת "נטו חיסכון" של שר האוצר, הקצאת משאבים מכספי רזרוות תקציב 2017 – 2018 ששוחררו לשימוש ועוד. בקרוב יכנסו לתוקפם תיקוני חקיקה פרי יוזמת משרד הכלכלה אשר יוזילו יבוא אישי הודות לביטול דמי בדיקה המשולמים למכון התקנים

 

דמי הבדיקה שיבוטלו והשפעתם על המחיר לצרכן

כיום עבור מוצרים רבים המיובאים לארץ ביבוא אישי יש לשלם למכון התקנים הישראלי דמי בדיקה על מנת שהמוצרים יאושרו לשימוש בישראל. מדובר לעיתים בסכומים של מאות שקלים לכל פריט בודד. משרד הכלכלה יזם חקיקה לפיה יוענק למי שמבצעים יבוא אישי פטור מתשלום דמי בדיקה עבור מגוון רחב של מוצרים. תיקוני החוק צפויים לקבל אישור סופי בכנסת בחודש מרץ 2018 במסגרת סיום הטיפול בחוק ההסדרים. אם אכן יתקבלו תיקוני החקיקה בנוסח המוצע הם צפויים להפוך יבוא אישי למשתלם יותר וכך יפחתו מחירים של מוצרים כגון מקררים ומקפיאים, מכונות כביסה, מדיחי כלים, מחשבים (ניידים ונייחים), שואבי אבק (רובוטיים ורגילים), מצברים לרכב, אופניים, כלי אוכל קראמיים (לבנים וצבעוניים), מזגנים, טלוויזיות ועוד.

 

פיתוח שוק היבוא האישי כמנגנון להוזלת מחירים

שוק היבוא האישי הסתכם בכ-3.5 מיליארד שקלים בשנת 2017 והוא צומח בכ-20% מדי שנה. מדובר למעשה ברכישות של פריטים בודדים או מספר קטן של פריטים המבוצעות על ידי הצרכנים עצמם או על ידי בעלי עסקים קטנים המוכרים את המוצרים הלאה. שוק היבוא האישי מהווה כבר כיום כ-4% מסך השוק הקמעונאי ולכן ברור שבאמצעות עידוד פעילות כזו והוזלת מחיר לצרכן של מוצרים המיובאים באופן זה ניתן להשיג חיסכון משמעותי לאזרחים רבים. מחירי מוצרי הצריכה בישראל הם גבוהים בכ-19% ממדינות רבות אחרות, התקווה היא שהפיכת היבוא האישי לתחרותי יותר תוביל להפחתת מחירים גם של מוצרים המיובאים על ידי יבואנים גדולים ורשתות קמעונאיות.

 

פותחים את השוק
פתיחת שוק היבוא האישי היא דרך מצוינת להגביר את התחרות ולהביא להורדות מחירים של מוצרי צריכה, מחירים הגבוהים בישראל בכ-19% בממוצע ממדינות מפותחות רבות אחרות

 

ועדת היגוי בין משרדית להסרת חסמים ליבוא אישי

תיקוני החקיקה שעל הפרק לביטול דמי הבדיקה הם חלק מיישום המלצות ועדת היגוי בין משרדית שהוקמה כדי לבחון דרכים להסרת חסמים ליבוא אישי. מסקנות הוועדה הונחו על שולחן שר הכלכלה בספטמבר 2017, בין היתר המליצה הוועדה לאפשר יבוא אישי של מספר גדול יותר של פריטים (עד ל-30 יחידות) ללא שהמייבאים ייחשבו ליבואנים על כל הרגולציה החלה עליהם. המלצות נוספות נוגעות לביטול הצורך באישור ממשלתי ליבוא אישי של מוצרי מזון וקוסמטיקה והפחתת מספר מוצרי התעבורה (מוצרים לרכב) המחייבים בדיקות מכס דקדקניות.

 

כאמור, הבשורה העיקרית לצרכן הפרטי נוגעת להוזלה של מגוון מוצרים בזכות העובדה שלאחר כניסת תיקוני החקיקה לתוקפם ניתן יהיה לייבא אותם ביבוא אישי ביתר קלות ובעלות מופחתת. כך למשל ביטול הצורך לשלם דמי בדיקה למכון התקנים יביא לחיסכון של כ-1000 שקלים ביבוא שתי יחידות של מקררים ביתיים או מקפיאים. לאחר כניסת התיקונים לתוקף ניתן יהיה לייבא ביבוא אישי עד שלושה מדיחי כלים בעלות הנמוכה בכ-800 שקלים מזו של היום, ניתן יהיה לייבא עד 10 מחשבים בחיסכון של כ-1000 שקלים, 5 שואבי אבק בחיסכון של כ-800 שקלים, 10 מצברים לרכב בחיסכון של כ-1600 שקלים, זוג אופניים בעלות נמוכה בכ-200 שקלים מזו כיום, 10 מזגנים בחיסכון של כ-2,500 שקלים, חמש טלוויזיות בחיסכון של כ-1000 שקלים ועוד. 

 

חשוב להבין שגם מי שאינם מתכוונים לרכוש מוצרים בדרך של יבוא אישי ייהנו מן המהלך לביטול תשלום דמי הבדיקה שכן האפשרות להציע מוצרים במחיר נמוך יותר תביא להורדת מחירים גם ברשתות הקמעונאיות. מומלץ אם כן לעקוב אחר ההתפתחויות ולבצע רכישות של מוצרים יקרים יחסית בתזמון נכון. 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme