לסחור בביטקוין ולא לאבד את כל הכסף: כך סוחרים המומחים בביטקוין

אירנה נוזה5 דקות קריאה
לסחור בביטקוין ולא להפסיד
שתף:

במהלך התקופה האחרונה נושא הביטקוין עולה בכותרות לא מעט: משקיע שהשקיע איזשהו סכום אסטרונומי לרכישת ביטקוין, כתבות הדנות בהשלכותיו של הביטקוין על הכלכלה הגלובלית והפוליטיקה המדינית ועוד. ללא ספק, עם הזמן תחום המטבעות הדיגיטליים הופך ליותר ויותר מדובר בקרב המונים, ואם לפני שנים אחדות המונח 'בלוקצ'יין' נשמע זר כמעט לכל אדם ממוצע, היום כבר כולם מודעים למהפכה הטכנולוגית שמתחוללת ממש ברגעים אלו בעולם. עם עליית קרנם של המטבעות הדיגיטליים, רבים מתחילים לבדוק את השטח ומגלים נכונות לסחור בביטקוין. עם זאת, רובם לא באמת יודעים מאיפה להתחיל, איך להשקיע נכון, והכי חשוב, כיצד להימנע, או לפחות להקטין את סיכוי, לאובדן היתרה המושקעת. מעוניינים לסחור בביטקוין? שלושה מומחים הסוחרים בביטקוין באופן יומיומי הסכימו באדיבותם לשתף בידע ולחלוק את הניסיון שלהם בנושא.

 

אפשר לסחור בביטקוין ולהרוויח
מסתבר שאפשר בהחלט לסחור בביטקוין – גם בלי להפסיד, אלא לצאת דווקא עם רווחים נאים

 

אז מה באמת צריך כדי לסחור בביטקוין?

ניר, בן 27 מתל-אביב, מהנדס תוכנה במקצועו

איך ומתי התחלת לסחור בביטקוין?

נכנסתי לעולם הביטקוין לפני כשנה. הכל התחיל לגמרי באופן מקרי וספונטני: לא חיפשתי אפיק השקעה, התחלתי לעסוק במסחר בביטקוין במסגרת פרויקט תוכנה בו הייתי שותף באותה תקופה. תחילה, מאחר ולא היה ברשותי די כסף פנוי להשקעה, התחלתי בהשקעת סכומים זעירים. תוך כדי התחלנו אני וחבר טוב נוסף לבצע מחקרים אודות התחום, ללמוד ולנתח נתונים בניסיון לחזות את ההסתברות להצלחת ההשקעות. לאחר תקופה קצרה ראיתי שדפוס העבודה שלי עובד והתחלתי להשקיע סכומים גבוהים יותר.

עם הזמן, לצד ההשקעה בביטקוין התחלתי להשקיע במטבעות דיגיטליים נוספים. הקטע הוא להצליח לזהות הזדמנויות: לאתר מטבע בשווי נמוך, לזהות את הפוטנציאל הגלום בו ולחכות לעליית ערכו.

למרות שנכון להיום אני משקיע במגוון מטבעות דיגיטליים, מבחינתי לסחור בביטקוין זה עיסוקי המרכזי: הביטקוין הוא מטבע מבוזר, אשר אינו נשלט על ידי בן אדם אחד – מכאן אמינותו.

 

באילו בורסאות קריפטו אתה סוחר?

ביטרקס, קריפטופיה ובייננס.

 

כשאתה סוחר בביטקוין אילו מטרות ויעדים אתה מציב לעצמך לטווח הקצר והארוך?

בגלל שהשוק משתנה באופן תדיר, קשה להיות עקבי מבחינת מטרות ויעדים שמשתנים כל הזמן כפועל יוצא מהמגמות בשוק. אם בעבר לצאת ברווח של 80% נחשב להצלחה מבחינתי, היום לאור המצב בשוק רווח של 30% נראה לי סביר. אם מדברים על מטרות לטווח ארוך, חשוב לי לצבור כמה שיותר ביטקוין. אני נמנה בין המאמינים במטבע זה: ביטקוין זה העתיד שלנו בעיני.

 

מה לדעתך הופך אותך למשקיע מצליח? מהו 'סוד ההצלחה' שלך?

מאחורי ההצלחה שלי עומדת הרבה עבודה קשה. להצליח לסחור בביטקוין משמע לבלות המון שעות מול המחשב, לעקוב אחר התנודות, לנסות לקרוא ולפענח את הגרפים במטרה לנבא מגמות עתידיות. בתקופה האחרונה אני נוהג לבקר בקבוצות למידה יעודיות למסחר בביטקוין. מפגשים אלו מתקיימים בימים אלו בתל-אביב ובמסגרתם ניתן לרכוש ידע וכלים חיוניים שמגבירים את הסיכוי להצלחה.

 

כמה הצלחת להרוויח עד כה?

מדובר ברווח של מאות אחוזים. חלק מסך הרווח אני בוחר לעתים להמיר לדולרים. למי שלא יודע, קיימים היום כרטיסי אשראי שמאפשרים להמיר ביטקוין לדולר בהתאם לעמלות המוגדרות בכרטיס.

 

מה אתה יכול לייעץ לסוחר מתחיל בביטקוין? כיצד ניתן להפחית את הסיכון שבהשקעה זו?

אין כאן קסמים – תמיד חשוב להיות עם יד על הדופק, לבלות הרבה שעות מול מסכים פתוחים ולעקוב אחר המגמות באונליין. חלק מרכזי מאוד בהצלחה הוא למידה. משקיע בביטקוין שיודע לקרוא גרפים, לבצע ניתוחים טכניים של הנתונים ידע להעריך טוב יותר את הסיכונים הכרוכים בהשקעה. באופן אישי אני ממליץ מאוד על קבוצות הלמידה שמתקיימות בתל-אביב שכבר הזכרתי לעיל. דבר נוסף שכדאי לעשות כשמתחילים להשקיע הוא להתחיל בסכומים קטנים (שלא חבל לאבד). השקעה התחלתית זו תאפשר להבין כיצד עובד השוק. מומלץ להצטרף גם לטוויטר ולטלגרם. כלל נוסף הוא לא לשים את הכסף היכן שאתם לא מבינים ולא ליטול סיכונים מיותרים. לא פחות חשוב מכך, לדעת לעצור ולהוציא את הכסף בזמן – עדיף לאבד חלק מהסכום מאשר את כולו.

 

מה לגבי אבטחה? כבר היו בעבר תקדימים רבים של פרצות אבטחה, מתקפות האקרים… אינך חושש שכספך ילך לאיבוד במערכת?

החשש תמיד קיים. עם זאת, חשוב להבין שכל בורסה יכולה לקרוס, לאו דווקא בורסת ביטקוין. האם אני מאמין שהמערכת מאובטחת? אני מאמין שבעיית האבטחה מקורה לא טכנולוגי, אלא אנושי: אם תסתובב עם כספת בכיס, מישהו ירצה לקחת לך אותה. ברוב המקרים, האשמה על פרצות אבטחה למיניהן מוטלת על הפקטור האנושי: סוחרים שאינם מאבטחים את הארנקים שלהם כמו שצריך. רשת ביתית מאובטחת, VPN, הצפנה של מידע – הקפדה על כל אלו מפחיתים באורח משמעותי את הסבירות למתקפות האקרים ולפריצות.

 

איזה עתיד אתה חוזה לתחום המטבעות הוירטואליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין?

טכנולוגיית בלוקצ'יין הולכת לעשות את המהפכה הגדולה הבאה. באייפון, למשל, המנגנון הזה כבר מוטמע. אני מאמין שמהפכת הבלוקצ'יין כבר בעיצומה. ובעניין המטבעות הדיגיטליים, ללא ספק, הדבר הפך לפופולארי: מלא חברות מפיקות מטבעות משלהן מאחר ומבינות שזה הדבר הבא. אם כי, יש לקבוע רגולציה בתחום: שלא יהיה פרוץ – זה תחום עם המון הזדמנויות, אך לצד זאת עם לא מעט סיכונים.

 

אפשר לסחור בביטקוין בהצלחה
על פי המומחים, יש דרכים טובות לסחור בביטקוין ולהרוויח – ותודה גם לבלוקצ'יין שכבר הוטמע באייפון

 

יוליה, בת 27 מתל-אביב, עובדת במשרת Blockchain Tech Lead בחברת Millentrix המפתחת זירת מסחר בקריפטו

איך ומתי התחלת לסחור בביטקוין?

התחלתי לסחור בצורה רצינית כמסחר יומי/שבועי לפני כשנה. בתקופה זו נכנסה לשוק כמות גדולה של מטבעות חדשים ובעקבות כך נוצרו הזדמנויות מעניינות. אל תחום המסחר בביטקוין הגעתי מהצד הטכני: אני עובדת בחברה העוסקת בפיתוח של זירת מסחר בקריפטו. תחום הבלוקצ'יין מרתק אותי, וקיימים הרבה פרוייקטים עם פוטנציאל שמגובים ע"י מטבעות, לכן באופן טבעי נשאבתי גם לתוך מסחר במטבעות קריפטוגרפיים.

 

באילו בורסאות קריפטו את סוחרת?

בעיקר Bittrex, Cryptopia, EtherDelta.

 

כשאת סוחרת בביטקוין אילו מטרות ויעדים את מציבה לעצמך לטווח הקצר והארוך?

במסגרת מסחר לטווח הקצר (daily trading) אני מציבה יעדים ספציפיים ונמוכים יחסית לרווח ומוכרת כאשר מגיעה לאותו הרווח. במטבעות שאני מחזיקה לטווח הרחוק (מה שמכונה בג׳רגון HODL), לא מוגדר אצלי יעד ספציפי, אלא תקופת זמן שאני קובעת לעצמי שלאחריה אני בודקת אם יש צורך לאזן מחדש את התיק. השוק תנודתי מאוד, לכן לנסות לנחש במדויק מה יהיו התוצאות בתווך הרחוק יהיה חסר טעם.

 

מה לדעתך הופך אותך למשקיע מצליח? מהו 'סוד ההצלחה' שלך?

איני מתיימרת להיות יועצת השקעות היות ובעיני לא קיימת אסטרטגיה אחת שתמיד עובדת  אם היה 'סוד להצלחה' או אסטרטגיה מנצחת – כולנו היינו מיליונרים.

 

אילו שימושים את עושה במטבעות הדיגיטליים שברשותך?

אני מאמינה בתיק סולידי ובניהול סיכונים. כלומר, תיק שמכיל בערך 20% ביטקוין, 30% אית'ר ו50% נוספים של מטבעות אחרים בעלי פוטנציאל גבוה ותנודתיות (יחסית) נמוכה. מבחינת שימוש, אמנם ישנם בתי עסק שמקבלים תשלום בקריפטו, אבל אני משתמשת במטבעות שלי רק כאפיק השקעה ותמיכה בפרויקטים שאני מאמינה בהם.

 

 

מה את יכולה לייעץ לסוחר מתחיל בביטקוין? כיצד ניתן להפחית את הסיכון שבהשקעה זו?

הייתי מנסחת מספר כללים שכדאי לדבוק בהם:

  • אל תשקיעו רק כי 'חבר המליץ' או כי ראיתם פוסט בקבוצה שמניע אתכם לפעולה – תקראו בעצמכם על כל מטבע שאתם רוצים לקנות.
  • אם אתם מתכננים להשתתף ב-ICO – Initial Coin Offering, וודאו כי עומד מאחורי הפרויקט חזון וצוות לא אנונימי שמסוגל לממש את הפרויקט. יש הרבה פרויקטים עם פוטנציאל, אבל גם הרבה סקאמים בתחום.
  • לרכוש מטבעות לאחר עליה גדולה בשער או למכור מפאניקה בגלל ירידה גדולה – לא יוביל לדברים טובים.

ובעניין הסיכונים, לא בחרתי לסחור בקריפטו כאפיק השקעה יחיד. כפי שחשוב, לטעמי, לפזר את ההשקעה בקריפטו בין מטבעות שונים, אני מפזרת את ההשקעות שלי גם בשוק ההון ובאפיקים אחרים. בחרתי לסחור בקריפטו מכיוון שאפשר להגיע לרווח יפה אם משקיעים נכון ולא מסתכנים בצורה עיוורת. את הסיכון אני ממזערת ע"י החזקת תיק סולידי שמכיל מטבעות רבים אחרים מלבד הביטקוין וע"י השקעה רק במטבעות שאני מכירה ומאמינה בהם. בנוסף, אף פעם לא אשקיע כסף שלא אוכל להרשות לעצמי להפסיד.

 

מה לגבי אבטחה? כבר היו בעבר תקדימים רבים של פרצות אבטחה, מתקפות האקרים… אינך חוששת שכספך ילך לאיבוד במערכת?

טכנולוגית הבלוקצ'יין כשלעצמה היא מאובטחת בהגדרה ובמימוש. הפריצות מתרחשות בעקבות החיבור של הטכנולוגיה לפלטפורמות פריצות ברשת האינטרנט ועקב טעויות אנוש – באגים במימוש חוזים חכמים, או זירות מסחר לא מאובטחות. בפיתוח זירת המסחר של Millentrix אנחנו שמים דגש על סטנדרטי האבטחה המחמירים ביותר ומממשים מנגנוני הגנה על מנת לתת למשתמשים ולנו לישון בשקט בלילה. שימוש בשרותים של זירות מסחר מפוקפקות יכול להוביל לאובדן כספים, לדוגמא, BitGrail שנפרצה לא מזמן בעקבות רשלנות, ומעל 170 מיליון נגנבו מהסוחרים בפלטפורמה. בנוסף, מי שלא מעוניין לסחור – תמיד יכול להחזיק את המטבעות שלו בארנק פרטי שלא מחובר לאינטרנט, וכך ליהנות מאבטחה מושלמת.

 

איזה עתיד את חוזה לתחום המטבעות הוירטואליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין?

טכנולוגית הבלוקצ׳יין הינה טכנולוגיה עם פוטנציאל אדיר, אשר אינו מסתכם רק במטבעות קריפטוגרפיים. יש לה מימושים ושימושים כמעט בכל תחום: רפואה, ממשל ועוד. היא מאפשרת לייעל תהליכים ולבטל מתווכי צד שלישי. התעשייה רק בחיתולים, ובתור מי שעוסקת בפיתוח בלוקצ׳יין, אני צופה אימוץ של הטכנולוגיה בצורה רחבה בשנים הקרובות עקב היתרונות שהיא יכולה לספק.

 

יש טכנולוגיות טובות כדי לסחור בביטקוין
מי שרוצה לסחור בביטקוין רצוי שיכיר את הטכנולוגיות שמאפשרות לנו לעשות את זה נכון

 

רומן, בן 31 מקריית ביאליק, מנהל מעבדות מו"פ בחברת הייטק

איך ומתי התחלת לסחור בביטקוין?

ההיסטוריה הולכת בערך 15 שנה אחורה כשעוד הייתי נער מתבגר וסקרן. כמו רוב הנערים בגיל הזה שיחקתי במשחקי מחשב, אבל בשונה מרוב חבריי תמיד יותר התעניינתי במשחקים אסטרטגיים שמשלבים אלמנטים כלכליים בתוכם (דוגמת Simcity). בסופו של דבר, נתפסתי במיוחד במשחק EVE Online, שמשלב בתוכו אלמנטים של ייצור, פיתוח וסחר. כסף במשחק הזה היה מאפשר לכך לקנות יותר דברים. כבר בשלב הזה הייתי ממיר חלק ממה שהייתי מרוויח במשחק לכסף אמיתי. מפה לשם אחרי הרבה שנים ושוטטות באינטרנט הגעתי לביטקוין, כל מה שהיה צריך זה קצת סקרנות. ברגע שיש לך ביטקוין אתה רואה את התשואות ואת הפוטנציאל וקשה מאוד לא לסחור. התחלתי לסחור בביטקוין עוד בשנת 2013, והיום תדירות המסחר משתנה לפי הזמן הפנוי שעומד לרשותי. בסופו של דבר, אני רואה במסחר בביטקוין תחביב ואיני בונה להתעשר מכך. ישנן שבועות שבמהלכן אני כל יום מבצע כמה פעולות ויש תקופות שאני לא נוגע בכלום.

 

באילו בורסאות קריפטו אתה סוחר?

בעיקר בייננס, ביטרקס וקוקוין.

 

כשאתה סוחר בביטקוין אילו מטרות ויעדים אתה מציב לעצמך לטווח הקצר והארוך?

אין ממש יעדים. בטווח הקצר אני פשוט מנסה לתפוס הזדמנויות, לחקור כמה שיותר אודות מטבעות הקריפטו ולעקוב אחר חדשות ושמועות. לא ניתן לחזות את השוק, אבל למטבע עם חדשות/שמועות טובות יש יותר סיכוי להעלות מאשר למטבע שסבל מפרצת אבטחה או גניבה. בטווח הארוך אני מאמין במטבעות קריפטו, אני חושב שיש להם את היכולת לשנות את העולם. ובכלל, אני חושב שזו ההמצאה הכי משמעותית במהלך העשור האחרון.

 

מה לדעתך הופך אותך למשקיע מצליח? מהו 'סוד ההצלחה' שלך?

בכנות, רוב האנשים שקנו קריפטו בתחילת 2017 ונשארו איתו הם סוחרים 'מוצלחים'. אבל סוד ההצלחה שלי זה לא להיקשר למטבעות כאלו ואחרים. זאת, למרות שאני מאמין בהם לטווח הארוך. וגם חשוב לנצל הזדמניות כשהן מגיעות – תמיד אפשר לקנות חזרה לאחר ירידה.

 

כמה הצלחת להרוויח עד כה?

בשנת 2013 השקעתי כ-500 דולר לרכישת 10 ביטקוין, 9 מהם נמכרו כשהביטקוין קפץ ל-1200 (במחיר של כ-1000 דולר ליחידה – בעקבות צורך ממשי בכסף). משם הביטקוין היחיד שלי שכב כמה שנים בארנק עד שראיתי שהשוק סוף סוף מתחיל להתאושש מהקריסה של Mt. Gox, וחזרתי לשוק בקיץ האחרון. מספר מטבעות הביטקוין שברשותי משתנה לפי איך שהרוח נושבת בשוק, אך תמיד אני משאיר אחד שלם להזכיר לי מאיפה הכל הגיע. רוב הכסף נמצא באלטים או בUSDT כשאני מצליח לתפוס ירידה.

 

הרווח המדויק להגיד הוא אפס, כי אני לא מממש כלום, הכל בסופו של דבר נשאר בקריפטו. וגם אין דבר כזה תמיד להרוויח. לפעמים אתה תופס ולפעמים מפספס. מה שאני יכול להגיד זה, שעד הקריסה האחרונה המטבעות שלי היו שווים שש ספרות בדולרים. דווקא בביטקוין עצמו אני כבר כמעט ולא משתמש, בשנת 2013 עוד ניסיתי להשתמש בו ואפילו שלמתי בו במסעדה בתל אביב. אבל עכשיו אין בו יותר מידי שימוש בגלל עמלות ההמרה הגבוהות (שבדיוק ירדו). הוא בעיקר Trading Pair עכשיו. אפילו רוב סוחרי השוק השחור באינטרנט עברו ל-Monero בגלל האנונימיות.

 

 

מה אתה יכול לייעץ לסוחר מתחיל בביטקוין? כיצד ניתן להפחית את הסיכון שבהשקעה זו?

הנה כמה כללי זהב לכל מי שרוצה להתחיל לסחור בביטקוין:

א. אל תשקיע את מה שאתה לא יכול לאבד (נסה לדמיין איך תרגיש אם תפסיד את כל הכסף שהשקעת).

ב. אל תשים את כל הביצים בסל אחד – פיזור יכול להקטין את הסיכונים (וכמובן גם את הרווחים).

ג. לאך תלך בעקבות הרגש: קשה למכור כשהשוק בעלייה וקשה לקנות כשהשוק בירידה. אבל זה מה שיביא את הרווחים. ובלי חמדנות!!

בעניין הסיכונים, סיכון גבוה = תשואות גבוהות. אתה יכול לעשות ביום את מה שתיק המניות שלך עושה בשנה, וגם במניות קיים סיכון לא קטן. מזעור הסיכון נעשה בעיקר בהשקעה במטבעות שאינן מטבעות מזימה, דוגמת Bitconnect – מטבעות שמטרתם התעשרות המפתח שלהם על חשבון המשקיעים שמאבדים את כספם לאחר שהמפתח נוקט באסטרטגיית יציאה.

 

מה לגבי אבטחה? כבר היו בעבר תקדימים רבים של פרצות אבטחה, מתקפות האקרים… אינך חושש שכספך ילך לאיבוד במערכת?

זירות המסחר לפי דעתי אינן מאובטחות מפסיק, אבל מצד שני אין לך יותר מידי ברירה ואתה משאיר את המטבעות שם מכמה סיבות:

א. עמלות משיכה שהופכות חלק מהעסקות ללא כדאיות.

ב. זמינות המטבעות בזירת מסחר מאפשרת לך להגיב לשוק הרבה יותר מהר.

אני מנסה לפזר את פעולות המסחר שלי על כמה זירות מסחר, ככה שאם אחת תפרץ אני לא אאבד הכל.

עם זאת, הבלוקצ'יין עצמו, בעיני,  מאובטח, לפחות עד שיגיעו מחשבים קוואנטים, זאת עובדה.

 

איזה עתיד אתה חוזה לתחום המטבעות הוירטואליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין?

לדעתי מטבעות קריפטוגרפיים הם המצאת העשור. לא הייתי בטוח שהממשלות יאפשרו את קיומם והאמת שאני קצת מופתע שאין איסורים גורפים במדינות מערביות על מסחר במטבעות הדיגיטליים. במידה והממשלות יתנו לקריפטו להתקיים, אני צופה לקריפטו עתיד מאוד ורוד. בסופו של דבר, למה שאנשים לא ירצו להשתמש בכסף שנשלט אך ורק על ידם, בלי בנקים שגוזרים קופונים? עצמאות כלכלית אמיתית.עם זאת, בכל מקרה אני צופה מלחמה של הבנקים במטבעות הקריפטו, כפי שכבר ראינו מה קורה בארץ כשהבנקים לא מאפשרים להעביר את כספך לזירות המסחר.

 

סיכום – כך תוכלו לסחור בביטקוין

נראה כי שלושת המומחים תמימי דעים בעניין המסחר בקריפטו: על מנת לסחור בהצלחה בביטקוין וביתר המטבעות הדיגיטליים, יש לבצע פעולות מחושבות, להשקיע בחוכמה, להימנע מסיכונים במידת הניתן ולנסות לצמצם את הסיכונים הקיימים לכדי מינימום. מעניין גם, כי כלל המרואיינים מסכימים ביניהם כי זירות מסחר הקיימות אינן מאובטחות דיו – זאת, בעיקר בשל הגורם האנושי. אם כי, הבלוקצ'יין בעיני שלושתם היא טכנולוגיית העתיד שעוד נשמע ממנה רבות ואשר תבוא לידי ביטוי בתחומי חיים רבים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme