רכבי אספנות – יוקרה שלא נאמדת בכסף – הכירו את האספנים

אירנה נוזה5 דקות קריאה
רכבי אספנות - הרבה יותר מערך כספי
שתף:

בין אם אנו עסוקים בנהיגה בכביש מהיר ובין אם אנחנו מסתובבים במרחבי העיר, ברגע שרואים אותם, המבט שלנו מוסט באופן בלתי רצוני, הראש מופנה בעקבות המבט והסקרנות גואה: רכבי אספנות – הם כל כך מיוחדים שפשוט אי אפשר להתעלם מהם. פעם אחר פעם, רכב אספנות שנצפה על ידנו בכביש מעורר בקרבנו לא מעט שאלות ותהיות: מי הנהג? מה הסיפור שעומד מאחורי הרכב המיוחד הזה? מדוע בוחרים  בעליו להחזיקו? כמה עולה אוטו כזה? – אך הרכב חולף לו על פנינו כשהשאלות נותרות ללא מענה. מאחר והסתקרנו, קיבלנו החלטה לפנות לבעלי רכבי אספנות על מנת לקבל את המענה הנחשק לכלל השאלות הנ"ל. הממצאים לעיונכם.

 

בני הספל, בן 70, מתגורר ברעננה. כעת גמלאי, לאחר קריירה ענפה באוניברסיטת תל-אביב

איזה רכב יש ברשותך?

רכב אספנות מסוג מוסטנג קופה בצבע אדום משנת 1966. לרכב מנוע של 3,300 סמ"ק, גיר אוטומטי מקורי. הרכב יובא לישראל במצב חדש ועבר בארץ הרבה 'ידיים': ובשנת 1989 נרכש על ידי – אני יד 17 שלו (והאחרונה…). לפני כעשור החלטתי לשפץ את הרכב למצב חדש. כיום המוסטנג נמצא במצבו המקורי, למעט משאבת דלק חשמלית המותקנת בו. האוטו מאובזר אף ברדיו תדיראן מקורי, כזה שהיה מותקן בו בשנות ה-60.

 

מהו שווי הרכב?

ערכו הכספי של המוסטנג אינו ניתן לכימות. רכב זה הוא אהבה: אוטו שהוא חלק מהמשפחה. להחזיק רכב כזה מבחינתי היה חלום ילדות שמומש. אז איך אפשר להעריך חלום בכסף?

 

האם יש בבעלותך רכבי אספנות נוספים? ורכבים רגילים?

אפשר לומר שבבעלותי יש כרגע חמישה רכבי אספנות ורכב פרטי רגיל אחד (מיצובישי לנסר ספורטבק). פרט למוסטנג קופה, יש ברשותי שני רכבי אספנות נוספים: פורד פלקון משנת 1960 (הרכב האהוב עלי מאז היותי בן 12) ופורד פלקון 1963 מדגם ייחודי המכונה 'סקוייר'. פורד פלקון 1960 הגיע ארצה במצב חדש ולכן נושא 5 ספרות בלוחית הרישוי שלו (על שמן של 5 הספרות נקרא 'מועדון החמש' – מועדון המאגד בעלים של רכבי אספנות והמונה היום למעלה מ-850 חברים). לפורד אספנות השני, פורד פלקון 1963 (סקוייר) נתונים מכאניים יחודיים, אשר הופכים אותו לאחד מהרכבים הנדירים בישראל (בסך הכל היו 200 רכבים כאלה שרק 2 מביניהם נשתמרו עד היום (אחד שלי והשני בארה"ב). פרט לכך, אני ומספר שותפים נוספים מחזיקים יחדיו שני אוטובוסי אספנות (היחידים בארץ שמורשים לנסוע בכביש) – ליילנד משנת 1965 וליילנד משנת 1975.

 

רכבי אספנות - המוסטנג

 

צביקה מרגלית, בן 65, מתגורר באשקלון, מורה לנהיגה

איזה רכב יש ברשותך?

שברולט אמבולנס משנת 1966. מאחורי אמבולנס האספנות שברשותי עומד סיפור מעניין. למעשה, זהו אמבולנס האספנות השני מאותו הדגם שנמצא בבעלותי. לפני כ-7 שנים חיפשתי לרכוש רכב אספנות מסוג טנדר. סמוך לאותה תקופה אימי ז"ל נפטרה, ובדיוק שמעתי על אמבולנס אספנות שעומד באחד מאתרי הבניה. מי שלא יודע, ישנו נוהג לרשום על גבי דלתות האמבולנסים 'לזכרו של X' – מה שהתגבש אצלי לכדי רעיון לרכוש את אמבולנס האספנות ולהנציח בעזרתו את זכרה של אימי. תהליך חילוץ האוטו, שהיה קבור מתחת לערמות של חומרי בניין, היה לא פשוט: בעזרת מנוף ועם סיוע רב מצד עובדי האתר, הצלחנו להוציאו. שיפצתי את האמבולנס במו ידי מא' ועד ת' (פרט לפחחות), ולאחר תהליך ביורוקרטי ארוך והתנהלות מול מד"א קיבלתי את הרישיונות הנחוצים על מנת שהרכב יוכל להעלות על הכביש עם המראה והעיצובים המזוהים עם החזות האופיינית לאמבולנס רגיל. זמן קצר לאחר מכן, מכרתי את הרכב בעסקה משתלמת מאוד מבחינה כלכלית ומיד התחרטתי על המהלך. הרכב התקשר אצלי עם אימי ז"ל, הזכיר לי אותה והייתי מחובר אליו חזק מבחינה רגשית. מיד התחלתי לחפש אמבולנס זהה כדי להביאו במקום הראשון.

 

את האמבולנס השני מצאתי תוך זמן קצר באמצע שדה, סמוך למשמר השרון. הרכב היה במצב 'גרוטאה'. לאחר העברת בעלות וחילוץ האמבולנס השני, שיקמתי גם אותו. היום הרכב שמיש, מצוי במצב נסיעה עם טסט וביטוח. שני האמבולנסים בעלי מנועים טוריים בני 6 צילינדרים ועם נפח מנוע של 4,100 סמ"ק. במקרה הראשון מדובר ברכב ידני עם הילוכים על גבי ההגה. עם זאת, באמבולנס השני (הנוכחי), בעליו הקודמים המירו לו את הגיר לאוטומט. אני באופן אישי חיפשתי את המקור – מצאתי את מערכת ההיגוי הישנה והחלפתי בחזרה. אמבולנס האספנות מאובזר בסירנה ובמערכת קשר – הכל במצב שמיש ופעיל.

 

 

מהו שווי הרכב?

כשהעניין נוגע לרכבי אספנות, קשה מאוד להעריך את השווי שלהם. אספני רכבים ברגע שהם מחפשים משהו מסוים, יהיו הרבה פעמים מוכנים לשלם בעבורם סכומים גבוהים ביותר. כך גם האמבולנס ויתר רכבי האספנות שלי – אין להם שווי מוגדר.

 

האם יש בבעלותך רכבי אספנות נוספים? ורכבים רגילים?

לצד אמבולנס אספנות יש בבעלותי 2 רכבי אספנות נוספים (מרצדס s202 משנת 1963 ושברולט אימפלה משנת 1962) ואופנוע אספנות מסוג BMW משנת 1954. בנוסף, אני מחזיק שלושה רכבים רגילים (שניים ללימוד נהיגה – ידני ואטומט) ורכב פרטי נוסף לשימושי האישי. את כלל הרכבים שברשותי אני מטפח ומתחזק באופן שוטף. עם כניסת השבת אני נוהג רק ברכבי אספנות. אנו האספנים מרבים לערוך מפגשים שבועיים באזורים שונים ברחבי הארץ. אחת לתקופה מסוימת אנו יורדים במרוכז לאילת. יש הרבה כיף והנאה ברכבים האלה – כולם במצב מעולה ולא עושים בעיות כי עוברים תחזוקה ובדיקות שוטפות.

 

שברולט אמבולנס - רכבי אספנות בעלי ערך

 

יורם מקובר, בן 65, מתגורר ברמת גן. כעת בפנסיה, אך ממשיך לעבוד במסגרת שירות נייד לטיפולי שיניים עבור קשישים ומוגבלים בתנועה. יורם חבר במועדון החמש מרגע הקמתו בשנת 1985

 

איזה רכב יש ברשותך?

רכב אספנות מסוג סוסיתא בצבע שמנת משנת 1960. מדובר ברכב נדיר ביותר: כידוע, בשנת 1958 החלו בייצור הסוסיתות הראשונות (דגמי ספיישל מסחרי וספיישל משפחתי). לקראת סוף שנות ה-60, באוקטובר 1960 הוחלט לראשונה לבנות אב טיפוס של סוסיתא מסוג טנדר. תוך זמן קצר, במהלך חודשים אחדים הצליחו לייצר 65 מכוניות בלבד מדגם זה. עד היום שרדו רק שתיים מהן: סוסיתא אחת בניו-יורק (לא במצב נסיעה) והסוסיתא שלי. הסוסיתא שברשותי עברה לבעלותי לפני כ-20 שנה, לאחר שמצאתי אותה קבורה באדמה באחד מהמושבים הסמוכים לרחובות. הרכב חולץ בעזרת שני ג'יפים ושופץ במשך קרוב לארבע שנים. היום הרכב משופץ, מטופל ומתוחזק לתפארת – בקיצור, רכב במצב תצוגה. ייחודו של הרכב טמון בהיותו עשוי ברובו (בחלקו הקדמי, בדלתות וברצפה) משילוב של פיברגלס ועץ. על מנת להשיג את החלפים הרלוונטיים נדרשתי לא אחת לרכוש את הרכיבים הנחוצים לצורך השיפוץ מחברה המתמחה בבניית ספינות מנוע. היות ומכלולי הרכב הם מכלולי פורד, הוצגה הסוסיתא לפני מספר שנים באחת מהתערוכות שנפתחו במוזיאון ישראל לרגל חגיגת 60 שנה לפורד.

 

מהו שווי הרכב?

לפני מספר שנים הוערך שוויו של רכב הסוסיתא ב-50 אלף דולר (זאת, לאחר שבמעמד הרכישה נקנה בעלות סמלית בלירות). היום ייתכן וערכו גבוה אף יותר. זאת, מאחר ובאופן חד משמעי מדובר ברכב נדיר ויוצא דופן.

 

האם יש בבעלותך רכבי אספנות נוספים? ורכבים רגילים?

פרט לסוסיתא, אני מחזיק כעת בשני רכבי אספנות נוספים: טנדר GNC משנת 1965 בצבע כחול בוהק (בבעלותי מזה 18 שנים) וקטנוע ווספה 200PX – מחופה כולו בניקלים (מדובר בעבודה אמנותית ייחודית שהושקעו בה לא מעט שעות עבודה). לאחרונה, לפני כחודש ימים מכרתי רכב אספנות נוסף שהיה בבעלותי במשך 40 שנים: רכב אספנות מסוג פורד מוסטנג משנת 1967. פרט לכך, יש בבעלותי גם שני רכבים רגילים נוספים (לא אספנות). טיפול ותחזוקה שוטפת של רכבי האספנות והרכבים הרגילים שלי מהווים חלק בלתי נפרד משגרת חיי. מדי שבוע אני משקיע מספר שעות בטיפולים השונים. אם כי, בעבר במהלך תקופות השיפוץ של רכביי השונים הייתי מוצא את עצמי מתעסק בעבודות שיפוץ כאלה ואחרות בהיקפים של שעות רבות מדי יום ביומו.

 

סוסיתא בין רכבי אספנות נדירים

 

דני הירשהורן, בן 69, מתגורר בנתניה, כעת בפנסיה – בעברו שכיר בענף התיירות והתעופה.

איזה רכב יש ברשותך?

רכב אספנות מסוג מוסטנג קבריולט בצבע אדום בוהק משנת 1966. לרכב מנוע טורי בעל 6 צילינדרים וגיר אוטומטי. היות וחברת מוסטנג החלה לייצר את רכביה בשנת 1964, הרכב הנוכחי היה בין הרכבים הראשונים שיצאו ממפעליה. המוסטנג הוא רכב שעובר במשפחה, לכן ניתן לומר כי אני זו היד הראשונה שלו. בעבר, הרכב היה שייך לאשתי (ז"ל), שלפני עלייתה ארצה התגוררה בבאפלו, ארה"ב. בשנת 1976 עלתה לישראל, הותירה את המוסטנג לאחיה, הכירה אותי, התחתנו ונולדו לנו 5 ילדים. בשנת 1990 נפטרה ממחלת הסרטן. לאחר פטירתו של אחיה בשנת 2014 עלתה השאלה 'מה לעשות עם הרכב?' ובסיכום התייעצות עם הילדים הוחלט פה אחד להביאו לארץ ולשפצו עד למצב חדש.

ב-02.03.2018 התקיימה בתל-אביב השקתו הפומבית של המוסטנג. לאירוע ההשקה הגיעו עשרות רכבי אספנות מסוגים שונים: פורד מוסטנג, פורד פלקון וכו'. במעמד המרגש נכחו גם בני המשפחה: הבנים, הנכדים שלי ובת זוגתי. כחלק מטקס ההשקה שנוהל על ידי מועדון החמש, סופר על ההיסטוריה של הדגם וניתן הסבר נרחב על הרכב הספציפי שהושק – כיצד הוא עבר במשפחתה של אשתי מאז שקיבלה אותו לראשונה בגיל 16 ואיך יצא שהרכב הנ"ל הוא, למעשה, 'יד ראשונה'. בסיום הטקס, הוסר הלוט מעל הרכב שהיה מכוסה והקהל הרב הריע ממושכות הן לסיפור שעומד מאחורי הרכב והן לרמת השיפוץ והשחזור שהרכב עבר.

 

 

מהו שווי הרכב?

שאלה זו אינה רלוונטית. הרכב הוא נכס משפחתי בעל ערך רגשי עמוק שיעבור בירושה לדורות הבאים. אם כי, ברור שעלותו אינה זולה: פרט להיותו רכב אספנות מיוחד, מתוחזק ומרשים, כלל רכיבי וחלפי המוסטנג יובאו בהזמנה מיוחדת מארה"ב. איך שאני מרגיש את זה, רכבי אספנות מהווים חדווה לבעליהם, אך לא רק להם: האופנה לרטרו צוברת פופולאריות ורכבי אספנות משנות ה-60 באופן טבעי משתלבים נהדר בהלך רוח הנוכחי. מה שבטוח, יש הרבה כיף ונוסטלגיה בעיסוק ברכבי אספנות קלאסים.

 

האם יש בבעלותך רכבי אספנות נוספים? ורכבים רגילים?

מוסטנג קבריולט זהו רכב אספנות היחיד שעומד לרשותי. אם כי, ביומיום אני נוהג ברכב רגיל.

 

מוסטנג קבריולט - בין רכבי אספנות

 

רכבי אספנות – סיכום התופעה

כפי שנוכחנו לגלות, תחום רכבי אספנות הינו תחום מרתק ביותר. זהו עולם ומלואו שכולו קסם ויוקרה משנות ה-60. עם שובה של אופנת הוינטג' פריטים כמו ריהוט, ביגוד, אביזרים וכמובן, גם רכבים מאותה התקופה הופכים למושא להתפעלות ונהנים מחיבתו של הציבור כלפיהם, חיבה שרק גוברת במהלך הזמן. מה שבטוח, כמעט ובלתי אפשרי להעריך את שוויים של רכבי האספנות – בעליהם אוהבים אותם כמו את ילדיהם, שומרים עליהם ועוטפים אותם בהמון אהבה. ואת התוצר אנו רואים בכבישים – רכבי אספנות מרהיבים ביופיים שמפנקים את העין ומעוררים בנו לא מעט התרגשות וסקרנות.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme