מחיר למשתכן – הגרלה נוספת עומדת לצאת לדרך עם אלפי יחידות דיור

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

לאחר שתכנית מע"מ אפס של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד לא קרמה עור וגידים, ולאחר שבית המשפט ביטל את החוק להטיל מס כבד על בעלי שלוש דירות ומעלה, התכנית האופרטיבית היחידה שנותרה להורדת מחירי הדיור היא תכנית מחיר למשתכן. כדאי להזכיר כי אין מדובר בתכנית חדשה, מכירת דירות במחיר מוזל לזכאים החלה כבר בשנות התשעים, אולם מראשית ימי ממשלתה ה-34 של ישראל, "ממשלת נתניהו הרביעית" שהושבעה במאי 2015, תכנית מחיר למשתכן מופעלת ביתר שאת. בשלוש השנים האחרונות חברות קבלניות זוכות להטבות והקלות בתמורה להקצאת אלפי דירות למכירה לעומדים בתנאי הזכאות במחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממחיר השוק. מעניין לציין כי נכון לתחילת שנת 2018 יזמים וחברות קבלניות המשתתפות בתכנית זכו להנחות מטעם המדינה בסכום כולל של כ-1.5 מיליארד שקלים במחירי הקרקעות.

 

בתחילת מרץ 2018 התבשרנו על פתיחת הגרלה נוספת במסגרת התכנית בהיקף של כ-6,700 דירות בערים שונות ברחבי הארץ, מהם מאות דירות לאכלוס מיידי. אספנו עבורכם מידע עדכני אודות מהלך זה על החידוש שהוא מביא עימו, שיווק בהנחה משמעותית של 650 דירות שיועדו במקור לשוק החופשי.

 

הגרלה נוספת של מחיר למשתכן
תכנית מחיר למשתכן מיועדת להקל על משפחות צעירות, כמו גם על רווקים ורווקות בגילאי 35+, לרכוש דירת מגורים. מספר הזכאים בקרב האוכלוסייה והיקף הביקוש מקרבם עולים בהרבה על ההיצע ולכן נערכות הגרלות. הרשמה להגרלה הרביעית במסגרת התכנית נפתחה ב-2 מרץ 2018

 

הגרלה ראשונה המשלבת שיווק מאות דירות שיועדו במקור למכירה בשוק החופשי

ההגרלה הראשונה בין זכאים לרכישת דירה במחיר מוזל התקיימה בפברואר 2016, מאז התקיימו שתי הגרלות נוספות ואילו הרביעית מתוכננת להיערך בסוף מרץ 2018. מיד לאחר ההגרלה הראשונה הסתבר שיש פער גדול בין הביקוש בקרב מאות אלפי הזכאים לבין היצע הדירות, העומד על כמה אלפי יחידות דיור בכל הגרלה. כדי לאפשר המשך יישום התכנית הוחלט על דירוג בין הזכאים לפי המועד בו קיבלו את תעודות הזכאות. מי שביקשו אישורי זכאות עד 30/8/210 נחשבים זכאים מסדרה א' ואילו כל מי שהחל הליך אישור זכאותו לאחר מועד זה נחשב לזכאי מסדרה ב'. כל ההגרלות שהתקיימו עד כה יועדו לזכאי סדרה א' אולם היו יישובים שהקצו מספר יחידות גם לזכאים מסדרה ב' הנמנים על תושבי המקום. בדומה לקודמותיה, גם ההגרלה הרביעית, עליה הכריז שר האוצר משה כחלון בתחילת מרץ 2018, מעניקה עדיפות לזכאים מסדרה א' אולם היא בכל זאת מביאה עימה חידש מסוים. במסגרת הגרלה זו ישווקו גם כ-650 דירות שיועדו במקור למכירה בשוק החופשי (במחיר מלא). דירות אלה נוספו למלאי הדירות המיועדות למכירה במסגרת תוכנית מחיר למסתכן בדרך של פרסום "קול קורא" לקבלנים המזמין אותם להוסיף דירות לשיווק מוזל. חלק מן הדירות שנוספו באופן זה לתכנית הן כבר מוכנות לאכלוס, כל יתר הדירות שירכשו זכאים שיעלו בהגרלה ימסרו להם בין השנים 2018 – 2020.

 

הגרלה רביעית של מחיר למשתכן
ההגרלה הרביעית במסגרת תכנית מחיר למשתכן יוצאת לדרך, כ8,000 דירות ימכרו לזכאים שיעלו בהגרלה שתיערך תוך מתן עדיפות לזכאים מסדרה א'. תוספת דירות שיועדו במקור למכירה במחיר מלא הובילה למצב של זמינות כמה מאות דירות לאכלוס מיידי

 

היישובים בהם מוצעות דירות מוזלות במסגרת ההגרלה הרביעית

במסגרת ההגרלה הרביעית ימכרו לזכאים שיעלו בגורל דירות ב-13 ישובים. בקריית גת ובנתיבות יימכר מספר הדירות הגדול ביותר, כ-1,200 דירות בכל יישוב. בשוהם, חריש, בית שמש וקריית ים ימכרו כ-500 דירות בכל יישוב. בכרכור ימכרו כ-300 דירות, בראשון לציון כ-100 וכך גם בקריית ביאליק. דירות מוכנות לאכלוס שנוספו למלאי דירות מחיר למשתכן ימכרו בירושלים, חיפה, פתח תקווה, עפולה וחולון, דירות אלה ימכרו כשהן מוכנות לאכלוס או קרובות מאוד לכך.

 

 

ביקורת על תכנית מחיר למשתכן

ישנן דעות שונות בכל הקשור להיקף הצלחת תוכנית מחיר למשתכן. מחד נראה, לאור הביקוש הגדול, שמדובר בתוכנית אטרקטיבית שממנה מבקשים ליהנות אחוז נכבד מן הזכאים אשר בדיוק להם מבקשת הממשלה לסייע. אולם יש ליזכור שיעדי התוכנית הם רחבים יותר וכוללים בלימת עליית מחירי הנדל"ן, הוזלה רוחבית של עלות הדיור בארץ (לרוכשי דירות ולשוכרי דירות גם יחד), עידוד התחלות בנייה ועוד. כשלוש שנים מאז החל יישום נרחב של תוכנית מחיר למשתכן ומחירי הנדל"ן ממשיכים לטפס כמעט בכל מקום בישראל. עוד ישנם מי שטוענים שדווקא יזמים ומשקיעים הם הנהנים העיקריים מן התוכנית, הראשונים בזכות ההטבות שהם זוכים להן ואילו השניים משום שהם משכילים לנצל זכאותם של קרובים כדי לרכוש דירות במחיר מוזל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme