רפורמת WiFi יוצאת לדרך באוגוסט – איך היא תשפיע עלינו?

מורן בלסר5 דקות קריאה
רפורמת WiFi מתקרבת
שתף:

במהלך שנת 2017 התבשרנו על צעדים שונים שמבצעת הממשלה במטרה להביא להפחתת מחירים של מוצרים שונים, כל זאת במסגרת מאמץ לצמצם את יוקר המחיה ולהקל בנטל הנופל על כתפי שכבת מעמד הביניים בישראל. כזכור, יוקר המחיה, ובמיוחד גובה ההוצאה על דיור, הוא שהניע רבים לקחת חלק במחאה החברתית הגדולה של קיץ 2011, כמו גם במחאות נוספות הקשורות ליוקר המחיה ומגיעות לכותרות מדי פעם. אין פלא שהממשלה פועלת באפיקים שונים כדי לאפשר לכלל אזרחי המדינה לרכוש מוצרים נחשקים שונים. רפורמת WiFi גם היא באה לשרת מטרה זו. בין מגוון היוזמות הנ"ל ניתן למנות את תכנית "נטו הוזלות" של שר האוצר משה כחלון, תיקוני חקיקה שמוביל משרד הכלכלה לביטול דמי בדיקה המשולמים למכון התקנים עבור מוצרים מיובאים שונים, הקצאת סכומים נכבדים מכספי הרזרבה של תקציב 2017-2018 כדי להקל על ביצוע רכישות מקוונות מחו"ל ועוד.

 

ב-4/3/2018 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שמקדם משרד האוצר האמורה להביא לרפורמה של ממש בתחום יבוא מוצרים אלקטרוניים חדישים דוגמת טלוויזיות חכמות, מחשבים ניידים, נתבים ("ראוטרים"), רחפנים ועוד. יש לציין שגם אם יושלם המהלך החקיקתי ללא עיכובים השלכותיו לא יורגשו לפני אוגוסט 2018. אף על פי כן, הרפורמה כבר הפכה ידועה בקרב הציבור כ"רפורמת WiFi", זאת מכיוון שהיא תביא להפחתה משמעותית במחירי מכשירים הכוללים שימוש בתקשורת אלחוטית מתקדמת. אספנו עבורכם מידע עדכני אודות רפורמה זו, כולל פירוט המנגנון באמצעותו היא מבוצעת, על מי וכיצד היא תשפיע, מתי נתחיל להרגיש בשינוי ועוד.

 

רפורמת WiFi ומחירי האלקטרוניקה
רפורמת WiFi, אם תשיג מטרותיה, אמורה להביא להורדת מחירים של מוצרי תקשורת אלחוטית מתקדמים

 

רפורמת WiFi = חיסכון של כ-350 מיליון שקלים בשנה לצרכנים

מדי שנה אנו רוכשים מוצרי אלקטרוניקה מתוחכמים שפעולתם כוללת שימוש בטכנולוגיות תקשורת אלחוטית, בסכום של כ-10 מיליארד שקלים. לפי ההערכות במשרד האוצר רפורמת WiFi תחסוך לנו הצרכנים כ-350 מיליון שקלים בשנה, כל זאת מכיוון שניתן יהיה לייבא מוצרים נשואי התוכנית בעלות נמוכה משמעותית מעלות ייבואם כיום. ההקלה בהוצאות הכרוכות בייבוא המכשירים נשואי הרפורמה תושג על ידי הסרת החסם העיקרי עימו מתמודדים כיום יבואני מכשירים כאלה, הצורך לקבל מראש את אישור משרד התקשורתמעניין לציין כי הצורך הנ"ל לקבל אישור ממשרד התקשורת מקורו בחוק מנדטורי משנת 1924! סימן מובהק נוסף לכך שמדובר במהלך מתבקש לאור הפיגור בהתאמת החוק להתפתחות הטכנולוגית הוא שהעדכון האחרון לחוק הנ"ל בוצע לפני כ-50 שנה!

 

 

ייבוא על סמך הצהרה בלבד

רפורמת WiFi תביא עימה מגוון הקלות בייבוא מכשירי אלקטרוניקה מתקדמים בהם נעשה שימוש בטכנולוגיות תקשורת אלחוטית. בכל מדינה ישנם חוקים המסדירים עניינים שונים הקשורים לתקשורת אלחוטית, זאת בשל הצורך להקצות תדרים באופן מבוקר, להבטיח שידור וקליטה נקיים מהפרעות לצרכים שונים (בתעופה למשל) ועוד. כאמור, החקיקה הישראלית בנושא מקורה עוד בימי המנדט הבריטי ולפיכך מובן שיש מקום לרוויזיה מקיפה בכל הקשור לאופן בו מתנהל משרד התקשורת בבואו להעניק אישורים לייבוא ולשימוש במכשירים שהפעלתם כרוכה בשידור וקליטה של אותות באופן אלחוטי.

 

לאחר שתושלם החקיקה יוכלו יבואנים לקבל אישור לייבוא ולמכור מכשירים כגון נתבים מתקדמים, מחשבים ניידים, טלוויזיות חכמות ורחפנים, בהתבסס על הצהרה שהם עצמם מוסרים המעידה על כך ששימוש במכשירים אלה אין בכוחו לגרום לקשיים או הפרעות. תשומת לב מיוחדת ניתנת לתחום הרחפנים, זאת משום שסוגיות שונות הקשורות בשימוש בהם נידונות במוסדות ממשל שונים, כולל במשרד התקשורת, משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים. החוק החדש, שהוא למעשה תיקון חקיקה מקיף לחוק הקיים כיום, יכנס לתוקפו, במידה וחקיקתו תושלם כמתוכנן, ב-1/8/2018. אולם, כבר עתה ברור שמשרד התקשורת יוכל לבקש ארכה של ארבע חודשים נוספים עד לתחילת יישום השינויים הכלולים ברפורמה. לכן, ככל הנראה, ההשלכות של רפורמת WiFi תורגשנה בשוק רק בתחילת שנת 2019.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme