הרפורמה לפירוק חבילות הבסיס – האם אנחנו בדרך להוזלה משמעותית?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הכירו את הרפורמה בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית
שתף:

שוק הטלוויזיה הרב ערוצית מגלגל כחמישה וחצי מיליארד שקלים בשנה. עד לפני כעשור השוק נשלט על ידי דואופול שכלל את חברת הכבלים Hot וחברת הלווין Yes. בשנים האחרונות, ובקצב הולך וגובר, נכנסו שחקניות חדשות לשוק כאשר רובן עושות שימוש בטכנולוגית IPTV (Internet Protocol Tele-Vision) המתפתחת בקצב מסחרר. כיום צרכני שירותי טלוויזיה רב ערוצית יכולים לבחור בין מגוון חבילות שמציעים ספקים כגון סלקום TV, Sting TV, פרנטנר TV, טריפל C, Smart וגם Netflix ישראל. צפייה בטלוויזיה כבר מזמן נחשבת לשירות בסיסי שעל המדינה לדאוג שיהיה בהישג ידו של כל אזרח ולכן אין פלא שהמחוקק הישראלי נותן דעתו למתרחש בתחום זה ופועל בדרכים שונות להנגיש לכולם צפייה חינמית בכמה ערוצים ובתשלום נמוך ככל האפשר בערוצים נוספים. כולנו שמענו על שירות עידן פלוס המאפשר קליטה חינמית של חבילת ערוצים ציבוריים (כגון ערוץ 1, 2, 10, ערוץ הכנסת ועוד). רובם המוחץ של משקי הבית בישראל משלמים עבור טלוויזיה רב ערוצית, לעיתים קרובות מדובר בהוצאה משמעותית העשויה לנוע בין מאתיים לארבע מאות שקלים בחודש.

 

המחוקק הישראלי אינו מהסס להתערב בנעשה בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית. במשרד התקשורת מקדמים יוזמות חקיקה המסדירות פעולתן של ספקיות השירותים. גוף חשוב נוסף המאויש בנציגי החברות המרכזיות בשוק הוא מועצת הכבלים והלוויין. בחודשים האחרונים שמענו על רפורמה שמקדם משרד התקשורת במטרה להוזיל משמעותית הוצאות של משקי בית על שירותי טלוויזיה רב ערוצית. לאחרונה נמנעה ועדת הכלכלה של הכנסת מלהצביע על פרק התקשורת בחוק ההסדרים, הימנעות שמשמעותה עיכוב יישום הרפורמה הנ"ל. אספנו עבורכם מידע אודות הרפורמה שבדרך, האם ומתי נרגיש בשינוי ואיך אנו כצרכנים עשויים להיות מושפעים ממנה.

 

הרפורמה של משרד התקשורת
רפורמה שמקדם משרד התקשורת אמורה להוזיל עבור משקי בית רבים את התשלום עבור שירותי טלוויזיה רב ערוצית. נראה שמועצת הכבלים והלוויין פועלת כדי למנוע או לפחות לעכב את יישום הרפורמה

 

הכול מתחיל מחבילות הבסיס שמציעות Hot ו-Yes

כאמור, הרפורמה שמקדם משרד התקשורת, ובראשו שר התקשורת מר איוב קרא, מטרתה להביא להפחתת ההוצאה שנדרשים לה משקי בית המעוניינים בגישה למגוון ערוצי טלוויזיה (כגון ערוצי סרטים, טבע, חדשות, ספורט, סדרות, ריאליטי ועוד). האופן בו מתכוונים במשרד התקשורת להשיג מטרה זו הוא בדרך של ביטול חבילות הבסיס שמחויבות Yes ו-Hot להציע, חבילות הכוללת עשרות ערוצים הנקבעים על ידי מועצת הכבלים והלוויין. צעד נוסף הוא ביטול הרגולציה על פרסומות בערוצים המסחריים. במשרד התקשורת מאמינים שביטול חבילות הבסיס יאפשר לחברות להציע ללקוחות חבילות תפורות למידתם וכך הלקוחות ישלמו רק עבור הערוצים המעניינים אותם. השינוי אמור לקרות כתוצאה מכניסה לתוקפם של עדכוני חקיקה הכלולים בפרק התקשורת בחוק ההסדרים (איגוד תיקוני חקיקה שמגישה הממשלה לכנסת מדי שנה כדי לקדם נושאים שונים).

 

 

דחיית ההצבעה בועדת הכלכלה

בתחילת מרץ 2018 התכנסה וועדת הכלכלה כדי לדון ולהצביע על פרק התקשורת של חוק ההסדרים. שר התקשורת איוב קרא נכח בדיון ופעל כדי להעביר לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים שהעלה משרדו. נציגי חברות Hot ו-Yes הביעו תמיכה ברפורמה המתוכננת היות וזו תאפשר להם להתחרות טוב יותר בספקיות הטלוויזיה מעל גבי האינטרנט. לאחר דיון נוקב החליט יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת איתן כבל, לדחות את ההצבעה פעם נוספת, זאת בשל עמדת מועצת הכבלים והלוויין שנציגיה הביעו חשש שמא ביטול חבילות הבסיס יוביל להעברת הפקות המקור לערוצים שצפייה בהם תהיה כרוכה בתשלום נוסף.

 

מחלוקת נוספת סבבה את עניין הפחתת סמכויות הפיקוח של הרשות השנייה. הרפורמה, אם תבוצע, תאפשר לערוצים המסחריים להחליט בעצמם כמה פרסומות לשדר ומה יהיה תוכנן בעוד שכיום עניינים אלה מפוקחים על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. דחיית ההצבעה באה במטרה לאפשר לצדדים ללבן את הסוגיות שנותרו בטרם יאושר לקריאה שנייה ושלישית פרק התקשורת של חוק ההסדרים. רק לאחר שיתברר היקף השינויים בנוסח הצעת החוק נדע מה היקף הרפורמה ועד כמה היא אכן צפויה להביא להוזלות אותם מבקשים במשרד התקשורת להשיג.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme