עולם הדוגמנות בישראל – מה אפשר לצפות מקריירה בעולם הדוגמנות לנשים?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
עולם הדוגמנות והאפשרויות שהוא מציע
שתף:

'מה תרצו להיות כשתגדלו?' – השאלה שאנו מתמידים לשאול בסקרנות גדולה את ילדינו, ובסקרנות רבה אף יותר מאזינים לתשובותיהם המפתיעות. מעניין שלא מעט ילדות ונערות צעירות ישיבו בהבעה חולמנית: 'דוגמנית'. ללא ספק, עולם הדוגמנות קוסם לרבות מגיל צעיר. עיסוק זה מצטייר בדמיונן של הצעירות כתחום עתיר זוהר: עולם אגדי של יופי, עושר ויוקרה. עם זאת, מעטות מכירות את רזי עולם הדוגמנות בישראל לעומק ואינן יודעת מה לצפות מהעיסוק בעל התדמית הנוצצת. על מנת להפיג את הילת מסתורין האופפת את התחום, פנינו למספר סוכנויות דוגמנות וערכנו ראיונות עם אנשי מפתח בתעשיית הדוגמנות הישראלית. הבה ונכיר את התחום מקרוב.

 

 

עולם הדוגמנות בישראל – מי השחקנים?

המעסיקים הפוטנציאליים עבור כל המעוניינת להשתלב בתעשייה הנוצצת אלו, כמובן, הסוכנויות.

סוכנות הדוגמנות TLV Models, למשל, פועלת בזירת הדוגמנות הישראלית משנת 2011: ממוקמת ברמת החייל שבתל-אביב ומעסיקה נשים, גברים וילדים בכל טווח הגילאים. פעילותה של הסוכנות מתרכזת בתחומים מגוונים לרבות, צילומי פרסומות, הפקות אופנה, תכניות ריאליטי ועוד. לחברה מחלקה בינלאומית הפועלת בשיתוף עם סוכנויות דוגמנות בעלות שם עולמי הפועלות בכל רחבי העולם, ביניהן:  IMG Models, Ford Models, Elite Models, UNO, Donna ועוד.

באנר

סוכנות הדוגמנות קבוצת Take 2 נמנית בין הוותיקות בישראל: זוהי סוכנות תל-אביבית לייצוג, ליהוק והפקות, אשר הוקמה בשנת 1991 על ידי גדי בר לביא כסוכנות הניצבים הראשונה בישראל, ומשנת 1993 ועד היום פועלת תחת ניהולו של המנכ"ל דודי שמיר. קבוצת Take 2 מייצגת שחקנים במנעד גילאים רחב (1-90). בין הפקותיה: סרטי קולנוע, הפקות טלוויזיה, פרסומות, סרטי תדמית, הדרכה וקליפים, קטלוגים ומודעות פרסום. מבחינה זו, ניתן לומר כי אין מדובר בסוכנות דוגמנות אופנה סטנדרטית, אלא בסוכנות המייצגת דוגמניות לפרסומות, הפקות טלוויזיה, אינטרנט וכו'.

 

סוכנות הדוגמנות Showbizzz ממוקמת במתחם בורסה ר"ג: נוסדה בשנת 2013 על ידי שירן אבו – המנכ"לית הנוכחית של המקום. בדומה לקודמיה, Showbizzz מייצגת אמנים בכל הגילאים – מטף ועד קשיש. בין מועסקי הסוכנות דוגמנים, שחקנים מקצועיים ואנשי טלוויזיה (ביטים, ניצבים, קהל). הסוכנות עוסקת בהפקת תצוגות אופנה, פרסומות, קטלוגים ועוד.

 

טי ל וי מולדס הדוגמנית מרסל מרניוק1
עולם הדוגמנות מתייחס למגוון רחב של תחומים, מהפקות טלוויזיה ועד עולם הפרסום ומסלולי האופנה (תמונה: טי אל וי מודלס)

 

האם כדי לדגמן מספיק להיות יפה?

אם חשבתם שדי להיות יפה ולעמוד בסטנדרטים של מידות (גובה, היקף ועוד) כדי להתחיל לדגמן, מסתבר שכדי להיבחר על ידי אחת מסוכנויות הדוגמנות צריך לענות על מערך הרבה יותר רחב של דרישות. כפי שאפשר ללמוד מדבריו של מנהל תיקי הלקוחות בסוכנות TLV Models – מוטי פרסר, הידוע בתעשייה בתור 'אבא מוטי', כדי להיות דוגמנית יש להתחיל ללמוד ולהכיר את התחום מגיל מאוד צעיר. לצד היופי, לדוגמנות נדרשת אישיות מתאימה ושפת ביטוי שמעצימה את התמונה המצולמת. נערות צעירות המגישות מועמדות לסוכנות מחוייבות בממוצע ציונים מינימאלי של 90 ובאנגלית – 100. תהליך הלמידה נמשך גם לאחר הקבלה לסוכנות: המיוצגות לומדות בהדרגה להכיר את שפת המצלמה, ולפחות פעמיים בשנה יוצאות לצילומים בתנאיי הפקה מקצועיים אצל צלמים וותיקים ומוכשרים העובדים עם הסוכנות. לצד זאת, מממנת TLV Models למיוצגותיה קורסים לחיזוק ביטחון עצמי ונוכחות מול המצלמה. בנוסף, דוגמניות בעלות גובה מתאים נשלחות לקורס מסלול אצל סמדר גנזי. על מנת להבטיח כי מיוצגי הסוכנות מקיימים אורח חיים בריא, מפקחת TLV Models על אורח חייהם בדגש על תזונה בריאה ומאוזנת, אימוני כושר מושכלים והתמדה לכל אורך התהליך של העבודה המשותפת.

 

'אני חורגת מהנורמה המקובלת של גובה והיקף – האם עולם הדוגמנות סגור בפני?' אז זהו שלא תמיד: מסתבר שחוסר התאמה לתנאיי קבלה מבחינת המידות אינו בהכרח מבטיח כישלון. לדבריה של שירן אבו מנכ"לית Showbizzz, גם אם המועמדת עוברת את הסטנדרט הקבוע בהיקף או אינה מגיעה לגובה הנדרש, יש לה סיכוי להתקבל. ב- Showbizzz נותנים העדפה למועמדות נעימות הליכות ובעלות דרך ארץ – או במילים אחרות, דוגמניות שנעים לעבוד עימן. כך דוגמניות בעלות מידות לא סטנדרטיות משתלבות במסגרתן של עבודות מסוגים שונים: דוגמנות פנים, צילומים לקטלוג נעליים, צילומים לטובת סרטוני תדמית וכו'. יתר על כן מן הראוי לציין, כי לא תמיד הדרישה היא לדוגמניות ושחקניות ה'עומדות בסטנדרטים' של גובה והיקף. לעיתים קרובות, ישנה דרישה, לדוגמא, לצורך הפקת פרסומת, בדמות בעלת מאפיינים ייחודיים ומסויימים מאוד כגון, חזות אימהית וכו'.

 

גם בקבוצת Take 2 מסתכלים לא רק על יופיה הטבעי של המועמדת. המנכ"ל דודי שמיר מעיד כי סוכנות הדוגמנות מחפשת דוגמניות בעלות אופי המתאפיין בביטחון עצמי, אהבה לעולם הצילום, יכולת לעמוד אל מול המצלמה ולעבוד על פי הוראות הבימאי. כמו כן, רקע וזיקה לעולם המשחק מהווים יתרון.

 

עולם הדוגמנות לנעימות שבהן
עולם הדוגמנות מתאים גם למי שאולי אינה גבוהה מספיק, אבל קיימת "העדפה למועמדות נעימות הליכות ובעלות דרך ארץ" (תמונה: שואוביז)

 

האם אפשר לראות בדוגמנות מקצוע לחיים?

ללא ספק, זוהי שאלת המיליון – האם באמת ניתן להתפרנס בכבוד מהעיסוק בדוגמנות? תלוי את מי שואלים. לדברי דודי שמיר המקצוע 'דוגמנות' שהיה קיים בארץ לפני 20 שנה כבר נכחד ופינה את מקומו לטאלנטיות ופרזנטוריות, בעוד הדוגמנות המקצועית כמעט ולא קיימת בישראל – רק בחו"ל. כפי שהודה, יש בעייניו היבט לא חינוכי לתווית 'דוגמנית' שנוהגות הצעירות להדביק על כל הנוטלת חלק בפרויקטים של צילום. לאור כל הנאמר, מנכ"ל הסוכנות קבוצת Take 2 אינו ממליץ להתייחס לדוגמנות כאל מקצוע לחיים, אם כי לראות בו עיסוק נוסף לצד רכישת מקצוע מרכזי יותר.

 

בניגוד לכך, שירן אבו אינה שוללת אפשרות של הצלחה בתחום הדוגמנות. לטענתה עם הוותק והניסיון מגיעים פרויקטים גדולים, מרתקים וגם מתגמלים יותר. על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה ממליצה שירן להתמיד וללכת למספר לא מבוטל של אודישנים, להכיר מלהקות, צלמים ולקחת עבודות שמיוחצנות היטב. בכל הנוגע לתשלום מנעד התגמולים עבור הצילומים יכול להיות עצום היות ומושפע ממכלול גורמים, דוגמת מספר ימי צילום, הוותק של הדוגמנית, סוג פרויקט או קמפיין וכו'. עבור דוגמניות מתחילות בתחום דוגמנות פנים, שיער ואיפור הרווח מסתכם בכ-300-500 ש"ח בממוצע לפרויקט בן ימי צילום בודדים (אם כי, ישנן הפקות של דוגמנות פנים בתמחורים גבוהים יותר. אם, למשל, מדובר בפרסומות שיישודרו במגוון מדיות שונות), קמפיינים גדולים יכולים לזכות דוגמנית מתחילה בסכומים בסדרי גודל של 20 אלף ש"ח ויותר, כאשר התגמול לוותיקות בדרך כלל גבוהה יותר. עם זאת, ממליצה שירן לצד העיסוק בדוגמנות לבחור מקצוע מקביל – דוגמנות זהו עיסוק לא פשוט, לא קל להתפרנס ממנו. תחום זה מתאפיין בקושי לחזות מה צופן העתיד וההצלחה בו מותנית בזמן מוגבל מפאת גיל ונראות של הדוגמניות.

 

עולם הדוגמנות - מקצוע משני
עולם הדוגמנות לרוב איננו המקצוע המרכזי, אלא הכנסה טובה במקביל לפיתוח מקצוע מרכזי אחר (תמונה: טי אל וי מודלס)

 

'אבא מוטי' TLV Models מבטא, כנראה, את הדעה האופטימית ביותר. לסוכנות סיפורי הצלחה רבים המשמשים שהוכחה חיה לכך שהשמיים הם הגבול. מרסל מרניוק – דוגמנית החתומה בסוכנות משנת 2013: הנערה הפכה לדוגמנית בינלאומית כבר בגיל 15 וחצי. מרסל שימשה במשך שלוש שנים כפרזנטורית של Sweetgirlshop, וכיום מככבת בקמפיינים בכל רחבי העולם. הדוגמנית הצעירה חתומה בסוכנות IMG העולמית וב-UNO בספרד. זוהי רק דוגמא בודדת לעשרות הצלחות של דוגמניות צעירות שמצליחות להפוך את העיסוק בדוגמנות לקריירה ענפה. לצד זאת, מדגיש מוטי, כי לא הכל פשוט כפי שזה עשוי להיראות: אחוז המתקבלים לסוכנות עומד על פחות מ-5% מכלל המועמדים. זאת, על אף הביקוש הרב לדוגמניות כישרוניות בתעשייה הנוצצת של הדוגמנות בישראלית. גם מוטי, בדומה לשירן, מדבר על טווח רחב מאוד של תגמולים לעבודות דוגמנות שונות: שכר לפרויקט קטן לדוגמנית מתחילה יכול לעמוד על מאות ואלפי שקלים, בעוד דוגמניות טופ העובדות בכל רחבי העולם מרוויחות בשנה סכומים גבוהים בניותר בני 5, 6 ו-7 ספרות.

 

 

עדיין מתלבטת אם עולם הדוגמנות בשבילך?

כפי שראינו, סוכנויות הדוגמנות בישראל מחפשות דוגמניות צעירות ומוכשרות ומעריכות לצד היופי הטבעי גם ערכים נוספים דוגמת אופי והתמדה. אם עדין נותר בליבך צל של ספק ואינך בטוחה האם כדאי לנסות את מזלך בתחום הדוגמנות הישראלית, נסכם ונאמר שאין דבר העומד בפני הרצון. ואם לא נסי, איך תדעי?

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme