10 דרכים שבהן העולם השתנה ב-20 השנים האחרונות

מערכת5 דקות קריאה
מה השתנה ב-20 השנים האחרונות?
שתף:

אם נעצור לרגע ונסתכל אחורה נגלה ששני העשורים האחרונים הביאו לא מעט שינויים וחידושים. ב-1998 לא ממש ראינו סביבנו טלפונים ניידים, האינטרנט היה מושג שרבים כלל לא הכירו וממש לא היה לנו מושג מי זה מארק צוקרברג או איך הוא עומד לשנות את חיינו. היום, אחרי 20 שנה, הכל נראה אחרת, וזה בדיוק הזמן לעצור ולהעריך את השינוי הדרמטי שעברנו. הנה 10 השינויים הגדולים ביותר.

 

פיצוץ אוכלוסין בעולם

אם ניכנס לרגע אל קפסולת הזמן שלנו נגלה שב-1998 היו בעולם 5.9 מיליארד בני אדם. ב-1999 היינו קצת יותר מ-6 מיליארד תושבים. עכשיו נחזור אל העולם של ימינו, ובשנת 2018 מדובר על זינוק משמעותי, כ-7.6 מיליארד בני אדם בסך הכל. בארה"ב לבדה נרשמה עלייה מ-276 מיליון אזרחים אמריקאים ב-1998 ל-327 מיליון שני עשורים לאחר מכן.

 

פיצוץ אוכלוסין
האוכלוסייה העולמית גדלה, ובהתאם גם הערים נעשו צפופות הרבה יותר

 

גם הערים הפכו צפופות יותר

בזמן שהאוכלוסייה גדלה, גם הערים הגדולות נעשו צפופות יותר ב-20 השנים האחרונות. למעשה, 55 אחוזים מכלל האוכלוסייה בעולם גרה בעיר, ועל פי התחזיות אנחנו מתקרבים לרגע שבו 66 אחוזים יגורו בעיר הגדולה (זה צפוי לקרות בערך בשנת 2050).

 

 

הבניינים מגיעים לגבהים חדשים

ב-1998 נישאו מגדלי התאומים במלזיה לגובה של כ-450 מטרים, קצת יותר ממגדל סירס בשיקגו. מאז הצלחנו לראות את השיא הזה נשבר שוב ושוב. מגדל בדובאי עבר אותו ב-300 מטרים, והמגדל שהיה במקום הראשון ב-98' נמצא כרגע במקום ה-15 ברשימת המבנים הגבוהים בעולם.

 

האינטרנט שינה את כל מה שאנחנו עושים

היום קשה לנו לדמיין איך היה נראה העולם בלעדיו, אבל לפני 20 שנה לא היינו צריכים לדמיין. פעם לא היה לנו אינטרנט, או לכל הפחות, הוא היה נפוץ הרבה פחות. בארה"ב רק 41% מבתי האב היו מחוברים לרשת, בהשוואה ל-89 אחוזים היום. דרך אגב, ב-1998 נולד גם מנוע החיפוש גוגל, זה שאנחנו משתמשים בו כל יום, לפעמים כמה פעמים ביום. מי חשב לפני 20 שנה שנעשה קניות, ננווט ונצרוך סדרות וסרטים דרך האינטרנט?

 

עידן האינטרנט
האינטרנט שינה את חיינו וגם את הרגלי הצפייה שלנו בטלוויזיה

 

המדיה החברתית השתלטה

אם האינטרנט שינה את חיינו, הרשתות החברתיות הן מאפיין משמעותי מאוד בשינוי הזה. היום כולנו יודעים בדיוק מה זה פייסבוק, גם אם אין לנו חשבון (או אם סגרנו אותו ממש לאחרונה), וגם אם אנחנו לא פעילים ברשת החברתית של צוקרברג אנחנו כנראה פעילים ברשת אחרת, כמו אינסטגרם, טוויטר או לינקדאין. למעשה, 3 מיליארד בני אדם משתמשים היום ברשתות החברתיות בכל העולם, בעוד לפני 20 שנים היו לנו מקסימום כמה חדרי צ'ט וממש לא ידענו איך להוסיף סמיילי לשיחה.

 

לכולם יש טלפון אחד. לפחות.

כמו כל טכנולוגיה אחרת, גם הטלפון הנייד הפך למצרך בסיסי, והיום נדיר לפגוש אנשים שאין להם לפחות מכשיר אחד. יש גם כאלה שיש להם יותר מאחד, וגיל השימוש במכשיר נמצא גם הוא במגמת ירידה. סמארטפון הוא כלי שאנחנו לא יכולים לדמיין מה נעשה בלעדיו.

 

 

ההשפעות המשמעותיות של אסון התאומים

ב-11 בספטמבר 2001 התרחשה פעולת הטרור הגדולה והדרמטית ביותר אי פעם, ואין ספק שאסון התאומים השפיע על החברה כולה. לא רק בארה"ב. בתור התחלה, אפשר להצביע על שינוי באופן שבו נתפסים המוסלמים והרבים על ידי המערב. הפיגוע הוביל לשתי מלחמות, בעירק ובאפגניסטן, והיחס הכללי לארה"ב גם הוא השתנה בשנים הללו. היחס לטרור בכלל עבר שינוי כמעט בכל מקום בעולם, לא רק בגלל אסון התאומים, אלא גם בגלל שורה של פיגועי טרור בכמה מהמקומות הבולטים בעולם.

 

אסון התאומים שינה את חיינו
פיגועי הטרור בניו יורק שינו לא רק את חיי האמריקאים אלא את העולם כולו

 

מכוניות אוטומטיות קרובות מאי פעם

הרעיון של מכוניות אוטומטיות היה נשמע לנו כמו חלום מתוק בשנות ה-90, אבל היום מדובר בהמצאה שכבר נמצאת על הכביש, גם אם היא עדיין לא ממש נפוצה. חברות כמו טלסה, פורד, ואפילו גוגל ואפל, כולן מפתחות רכבים אוטומטיים ומבצעות נסיעות מבחן בערים הגדולות בעולם.

 

שינויי אקלים הם מציאות של ממש

החוקרים אולי מודעים להשפעות של שינויי אקלים מזה כמה עשורים, אבל את ההשפעות הדרמטיות ביותר ראינו בשני העשורים האחרונים. ארבע השנים האחרונות לבדן היו החמות ביותר בהיסטוריה, ובערים שונות בעולם התפנו תושבים מבתיהם לאחר שהערים עצמן נעלמו תחת פני הים.

 

 

נושאים חברתיים רבים נמצאים על סדר היום

כל דור מתמודד עם דילמות חברתיות שונות, וזה נכון גם לגבי הדור הנוכחי. אפשר למנות לא מעט נושאים שנמצאים היום על סדר היום, מסוגיות הקשורות למערכת הצדק והמשפט, ועד תנועת #MeToo שהתעוררה בעקבות גל ההטרדות המיניות בהוליווד. גם פעילי זכויות אדם דוחפים לקידום זכויות ללהט"בים, ורק ב-2015 ראינו איך הפכו נישואים חד-מיניים לחוקיים בכל 50 המדינות בארה"ב. אולי בקרוב זה יקרה גם בישראל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme