אושרה מכירת חשמל לחברת החשמל על ידי בעלי מערכות סולאריות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הבשורה שבעלי מערכות סולאריות חיכו לה
שתף:

ישראל ענייה במצבורי דלק ממעמקי האדמה, כל זאת אפילו כשלוקחים בחשבון את פוטנציאל השאיבה ממצבורי הגז מתחת לקרקעית הים התיכון במרחק עשרות קילומטרים מחופי הארץ. מנגד, ישראל עשירה מאוד באור שמש ממנו ניתן כיום להפיק בקלות חשמל באמצעות מערכות סולאריות שיעילותם השתפרה פלאים בעת האחרונה. המעבר לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשת, ובכללם מקרינת השמש, צובר תאוצה בכל רחבי העולם. מעבר זה נתפס לא רק כמשתלם כלכלית אלה כהכרחי לאור הזיהום לו אחראי השימוש בדלקים הנשאבים מבטן האדמה. ישראל חתומה על אמנות המכתיבות קצב מעבר למקורות אנרגיה חלופיים. נכון לשנת 2018 אנו רחוקים מלעמוד בהתחייבותנו. לכולנו ברור שאין שום סיבה שרוב החשמל בארץ יופק מאור השמש, ובכל זאת רואים רק מעט בתים פרטיים שפנלים סולריים מותקנים על גגותיהם. הסיבה לכך היא כוחות רבי עוצמה הפועלים למנוע כדאיות התקנת פנלים כאלה או לפחות לעכב אותה ככל שניתן.

 

הפיכת התקנת פנלים סולריים על גגות בתים פרטיים לכדאית תלויה ביכולת לצבור חשמל מקומית (בסוללות נטענות) או, לחילופין, באפשרות למכור חשמל עודף המוזרם ממערכת הפנלים הסולאריים אל רשת החשמל של חברת חשמל. לאחרונה התבשרנו על החלטה העשויה להטות את הכף, חברת החשמל תרכוש, בתעריף של בין 45 אג' ל-48 אג' לקילוואט שעה, חשמל מבעלי מערכות פנלים סולאריים. לפניכם ניתוח המצב העדכני בכל הקשור לכדאיות התקנת מערכת פנלים סולריים קטנה על גג בית פרטי.

 

הפקת חשמל באמצעות מערכות סולאריות
רבים ממתינים למהלך ממשלתי שיהפוך השקעה בהתקנת מערכת קטנה להפקת חשמל באמצעות מערכות סולאריות למשתלמת. לאחרונה התבשרנו על כך שחברת חשמל שוב מאפשרת היקשרות בחוזים ארוכי טווח המבטיחים שתרכוש חשמל עודף ממערכות כאלה בתעריף הוגן וידוע מראש

 

מדוע אין מעבר רחב היקף להפקת חשמל באמצעות מערכות סולאריות?

שוק האנרגיה הוא השוק הגדול ביותר כמעט בכל מדינה, וכך גם בישראל. הכנסות ממשלה בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בשנה מקורם ממיסוי על דלקים ומחשמל הנמכר לאזרחים באופן כמעט בלעדי מחברת חשמל, שהיא כידוע חברה בבעלות ממשלתית (חברת החשמל לא נמסרה לידיים פרטיות כפי שקרה למפעלי ים המלח וחברת הספנות צים). כספים רבים הושקעו במציאת מצבורי הגז בלב ים, קידוח ותחילת ניצולם. הסכמים מול מדינות ותאגידי ענק נחתמו בהנחה ששווי כלכלי עצום טמון בשימוש בגז הטבעי שכבר החל להישאב ממאגרים כגון תמר, לוויתן ותנין. בעקבות גילוי מצבורי הגז הטבעי בחברת החשמל עברו לשימוש בגז טבעי.

 

גידול תלול בהיקף השימוש בחשמל המופק כמעט בחינם מאור השמש עשוי לשבש את המאזן ולגרום הפסדים עצומים לממשלה, לתאגידים מסחריים אימתניים כמו גם לאנשים פרטיים רבי השפעה. כל בר דעת מבין שתועלת ציבורית עצומה טמונה במעבר להפקת חשמל מאור השמש. מסיבה זו יש להניח שבמועד כלשהו בעתיד יבשילו התנאים אשר יטו את הכף ויניעו רבים לממן מכיסם התקנת מערכות סולאריות קטנות כגדולות מתוך ידיעה שהשקעתם תחזיר את עצמה תוך שנים ספורות ומרגע זה תניב עבורם הכנסה חודשית בטוחה.

 

זיגזג בנכונות חברת החשמל לרכוש חשמל עודף

ההחלטה שהתקבלה לאחרונה בחברת חשמל להיקשר עם בעלי בתים פרטיים בחוזים ארוכי טווח לרכישת חשמל שיוזן לרשת החשמל (בשיטת מונה נטו) לפי תעריף ידוע מראש עשויה להניע רבים לעשות מעשה ולהתקין מערכות סולאריות על גג ביתם. חשוב לזכור שבעבר כבר נתקבלו החלטות שכאלה ובכל זאת המהפכה האמיתית טרם הגיעה,  זאת בשל תנאי חוזים ששונו בדיעבד, היטלים שונים, מיסוי והערמת קשיים בירוקרטים. אמנם, בינתיים בוטל היטל השבחה שביקשו הרשויות להטיל על מי שמתקין מערכת סולארית על גג ביתו, גם לא צריך כבר לפתוח תיק במס הכנסה כדי למכור חשמל לחברת חשמל, אולם בציבור הוטמעה תחושת חוסר וודאות שאת היקף השפעתה קשה להעריך.

 

התקנת מערכות סולאריות על גגות בתים פרטיים היא דבר שכדאי לשקול. כל התחזיות מנבאות שמהלך כזה יהפוך משתלם, התזמון חשוב לכן יש לבחון היטב את תנאי ההיקשרות מול חברת חשמל. ההצעה שעל הפרק, נכון לאמצע שנת ,2018 היא אטרקטיבית למדי אולם יש לשים לב לכך שהתעריף הקבוע אינו צמוד למדד המחירים לצרכן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme