רכבים חשמליים בישראל – האם הם משתלמים ומה חשוב לדעת?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מה צריך לדעת על רכבים חשמליים?
שתף:

לא תידרשו לבדיקה מעמיקה כדי לגלות שבמדינות רבות – מהפכת הרכב החשמלי כבר בעיצומה. זאת, בעוד בישראל היא עדיין לא נראית באופק. תמונת מצב זו היא אמנם מצערת, לאור העובדה שהציבור ממשיך לנשום אוויר מזוהם, אולם גם הבטחה גדולה בצידה, לא רחוק היום וגם כאן יגבר פלאים קצב החלפת הרכבים בעלי מנוע בערה פנימית ברכבים חשמליים ידידותיים לסביבה. מחדל ממשלתי בהכנת רגולציה מתאימה היא הסיבה העיקרית לכך שנכון לתחילת שנת 2018 נעים על כבישי ישראל רק כ-700 רכבים חשמליים (רכבים הפועלים אך ורק על חשמל, להבדיל מרכבים היברידיים המצוידים גם במנוע בעירה פנימית השורף במזין או גז). אילו הייתה דואגת הממשלה לחקיקה אשר תסדיר את השימוש ברכב חשמלי, החל ממיסוי, דרך טעינה ביתית, תשתית טעינה במרחבים עירוניים, בינעירוניים ובחניונים אין ספק שהחדירה של רכבים חשמליים לשוק הרכב בישראל הייתה מהירה פי כמה.

 

יצרני הרכב בעולם כבר ערוכים לייצור עשרות מיליוני רכבים חשמליים משלל סוגים (לא רק רכבים משפחתיים אלא גם מסחריים, משאיות ואוטובוסים), בארץ משרד האנרגיה עדיין לא גיבש תקנים לטעינת רכב חשמלי ובחברת החשמל טרם השלימו תשתית המאפשרת טעינת רכבים כאלה. כאמור, המעבר לרכבים חשמליים הוא אך עניין של זמן. אם גם אתם תוהים מתי נרגיש בשינוי, למי כדאי לשקול רכישת רכב חשמלי ומתי, תמצאו בפסקאות הבאות מידע עדכני וניתוח המספק מענה על שאלות כגון אלה ועוד.

 

רכבים חשמליים בכל מקום
ברחבי העולם כבר רואים רכבים חשמליים נעים בכבישים וחונים לצד עמדות טעינה ברחובות ובחניונים. בארץ המהפכה מבוששת לבוא, בעיקר משום שעדיין חסרה רגולציה שתעניק וודאות מספקת למי שמעוניינים לעבור לשימוש ברכב חשמלי

 

מהות הפער בין ישראל למדינות המובילות בתחום של רכבים חשמליים

כשמביטים על המתרחש בעולם מגלים שמאז 2013 חלה עליה דרמטית בשימוש ברכבים חשמליים. כך למשל בשנת 2013 בארה"ב נעו על הכבישים רק כמאה אלף רכבים חשמליים, בשנת 2017 המספר עמד כבר על למעלה משלושה מיליונים. בסין קצב החדירה דומה וכך גם במדינות רבות באירופה. כפי שצוין לעיל, נכון לתחילת שנת 2018 מספר הרכבים החשמליים בישראל עדיין זניח. במשרד התחבורה יודעים לספר שבעוד שבמדינות רבות מתרחשת בפועל מהפכה של מעבר לשימוש באוטובוסים חשמליים, זו אינה מתרחשת בישראל מן הסיבה הפשוטה של היעדר עמדות טעינה מתאימות. ישראל היא מדינה עשירה באור שמש, התקנת פנלים סולריים מעל חניוני אוטובוסים היא מתבקשת אולם עדיין לא ממומשת בגלל חוסר שיתוף פעולה בין חברת החשמל, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה.

 

 

החדירה לישראל תצבור תאוצה ככל שתגבר הוודאות לגבי רגולציה ממשלתית

גופים שונים, הטכניון ביניהם, עורכים מחקרים במטרה לצפות את האופן בו עתיד להתפתח שוק הרכבים החשמליים בישראל. מחקרים אלה מנבאים עליה תלולה בקצב החדירה עד שבשנת 2025 מספר הרכבים החשמליים בישראל יגיע לכ-300,000. ככל שהרגולציה הממשלתית תדביק את הפער בין הטכנולוגיה המאפשרת ייצור רכבים חשמליים ידידותיים לסביבה למצב התחיקתי המסדיר את השימוש בכלי רכב ממונעים בארץ כך תגבר הוודאות בקרב המשתמשים ברכב פרטי כמו גם אצל חברות, עד שיגיע יום בו מאזן הכדאיות יטה באופן חד משמעי לכיוון רכב חשמלי. עוד גורם להאצת החדירה של רכבים חשמליים, בארץ ובעולם, הוא הירידה הצפויה במחיר הרכבים שתתאפשר בזכות הוזלת תהליכי הייצור של הסוללות הנטענות. בהקשר זה החדשות הטובות הן שגם מי שבוחרים לא להמתין לירידת מחירים ייהנו ממנה מכיוון שעלות החזקת רכביהם תקטן פלאים בזכות האפשרות להחליף בזול סוללות שהגיעו לתום חייהן.

 

רכבים חשמליים בכפוף לרגולציה
הרגולציה היא דרך טובה לעודד מעבר לתחום של רכבים חשמליים

 

אחת המהפכות הגדולות המתרחשות לבוא

קשה להפריז בחשיבות מהפכת המעבר לרכב חשמלי. אין מדובר רק בשיפור מבורך באיכות האוויר שכולנו נושמים, יש לזכור שחלק גדול מהכנסות המדינה מקורו במיסים המוטלים על דלק. כך יוצא שהממשלה מצויה במלכוד, מצד אחד יש עניין לעודד מעבר לרכב חשמלי ומצד שני קיים חשש מפני אבדן הכנסה בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה כתוצאה מירידה בשימוש בבנזין, סולר וגז. מצב דומה מעכב את המעבר להפקת חשמל מן השמש, שתי המהפכות יגיעו בסופו של יום, ככל הנראה ממש יד ביד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme