טבעונות היא טרנד שממשיך להתפשט – אבל האם היא עולה לנו יותר?

מורן בלסר5 דקות קריאה
טבעונות והמחיר שאנחנו משלמים עליה
שתף:

בין הטרנדים החמים של העשור האחרון, ניתן בהחלט לשים לב למגמה גורפת של יותר הקפדה על איכות הסביבה, יותר מודעות לאיכות המזון שאנחנו צורכים – ויותר בחירה בתזונה מוקפדת על פי שיטות שונות – כמו למשל ה"רואו פוד", דיאטת "פליאו" (היא התזונה הפליאוליתית, המנסה לבסס את רכיבי התזונה שלנו על אלה מהם ניזון האדם הקדמון), ועוד. כנראה שבראש כל העקרונות, השיטות והדיאטות, עומדת בעולם וגם בישראל, הבחירה בטבעונות – היא הבחירה להימנע באופן גורף מאכילת מוצרים מעולם החי (בניגוד לצמחונות, זה כולל לא רק בשר אלא גם ביצים, מוצרי חלב, וכדומה) וביסוס התזונה בעיקר על הצומח. מחקרים רבים מתארים את היתרונות בתזונה הטבעונית, כאשר בניגוד לטבעונות, מוצרי מזון מעולם החי מתוארים יותר ויותר כמעודד דלקת. אבל אנחנו מניחים בצד לרגע את הדיון הבריאותי ומעוניינים לבדוק – האם טבעונות היא בחירה שתכביד על הכיס שלכם?

 

טבעונות מה היא?
טבעונות היא תזונה שנמנעת מכל וכל ממוצרים מעולם החי, כולל בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב, וכדומה. הבחירה בטבעונות מחייבת אותנו לשנות לחלוטין את הרגלי הרכישה של מזון ואת הרגלי האכילה"

 

טבעונות – הבחירה היקרה

בשורה התחתונה, מחיר הטבעונות משתנה על פי הבחירה שלכם. כמו בתזונה מן החי, גם בתזונה הטבעונית אתם יכולים לבחור במוצרים זולים או יקרים. חנויות טבעוניות רבות מציעות פינוקים ייחודיים לטבעונים שעלותם גבוהה. מוצרים כמו סטייקים (גם אם הם מפטריות או מאגוזים), גבינות למיניהן (שהן בדרך כלל עשויות רכיבי סויה וטופו) וחלב (מאורז, שיבולת שועל, סויה, וכדומה) מוצעים במחירים לא נמוכים. הנה שלל דוגמאות:

 

  • ליטר של משקה שמחליף חלב, על בסיס סויה, של חברת "הרדוף", צפוי לעלות לכם כ – 12 ש"ח. רבים מאלה שבוחרים להשתמש במוצרי חלב טבעונים, מפרסמים מבצעים והנחות על מוצרי חלב ורוכשים כמויות גדולות במבצעים והנחות, בשל התוקף הארוך יחסית של המוצר
  • מגוון מוצרים בטעמי גבינה העשויים רכיבים מן הצומח מוצעים למי שבחר בטבעונות, החל ממוצרים דמויי גבינה לממרח וכלה בכאלה במראה ובטעם של פרמזן, ריקוטה, וכדומה. המחירים – בין 20 ל – 35 ש"ח לחבילה של כ – 200 גרם
  • מוצרים שנועדו לחקות את הטעם והמראה של מנה בשרית, כמו סטייקים, נקניקים ונקניקיות, עשויים סייטן (העשוי מחלבון הגלוטן בחיטה), טופו או סויה, ועוד, נמכרים במחירים של 15 – 55 ש"ח לחבילת של כ – 200 גרם

 

 

הבחירה הזולה יותר – טבעונות לעם

טבעונות אינה מחייבת בחירה בתחליפים טבעונים למוצרים שהם במקור עשויים בשר, וניתן לבחור בתזונה טבעונית זולה יותר. תזונה זו תורכב בעיקר מירקות טריים ומבושלים, קטניות המספקות שפע של רכיבים תזונתיים (והן זולות באופן מפתיע), ועדשים. כך, מנות טבעוניות יכולות להיות מנות חומוס או טחינה, חמין טוב ללא בשר וביצים, תבשילים ארוכים של תפוחי אדמה ברטבים חמים וכיפיים, תבשילים הודיים למיניהם בטעמי קארי אוריינטאליים, ועוד, ועוד. תזונה מבוססת ירקות, פירות, קטניות ועדשים היא תזונה בריאה המספקת לגוף בדרך כלל את כלל הרכיבים התזונתיים הנדרשים לו (מומלץ לבדוק מידי פעם את רמות ויטמין D וויטמין 12B). אנחנו מודים, שקשה להסתדר בבחירה בטבעונות ללא חלב, בעיקר עבור אלה מבינינו שרגילים להתחיל את היום עם כוס קפה טוב. פתרון יעיל בעניין זה הוא פשוט להתרגל לשתות את הקפה עם פחות חלב ואת מעט החלב שתשתמשו בו להחליף למוצר טבעוני שמחליף חלב.

 

 

לסיכום – טבעונות זה זול יותר או יקר יותר מתזונה מבוססת רכיבים מעולם החי?

כנראה שטבעונות יכולה להיות משמעותית זולה יותר ביחס לתזונה המבוססת על בשר ומוצרים נוספים מעולם החי, שהם יקרים בדרך כלל. במחיר קילו אחד של סטייק איכותי, תוכלו לצייד את הבית בכל הירקות, הקטניות והעדשים שתוכלו לאכול למשך שבוע שלם. ביחד עם זאת, מוצרים מעולם הטבעונות שנועדו לספק תחליפי בשר ופינוקים מיוחדים כמו גבינות ונקניקים, מייקרים את הבחירה בטבעונות ואת ההוצאה הכוללת על מוצרי מזון. במוצרים אלה, ניתן בהחלט להשתמש באופן מבוקר ובכך להוזיל את עלויות הבחירה בטבעונות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme