בסוף שנת 2017 חויבו רשתות לסמן על שבעה מוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה ופארם, לסמן לא רק את מחיר המוצר בארץ אלא גם את המחיר הממוצע שלו בחו”ל על פי קטגוריות שנבחרו מראש. לא באופן מפתיע, ההפרש המשמעתי בין המחירים של אותם מוצרים בארץ ובחו”ל, פגע בגובה הביקושים, והשפיע גם על המחירים בארץ. התוצאה – מחירי שבעת המוצרים המסומנים ירדו בכ – 8%. על ה”פטנט” החדש והמקורי שהביא לירידת מחירים משמעותית (שייתכן שלא תמה), ועל המשך הפעילות בהשוואת מחירי המוצרים הנמכרים בארץ במחירים גבוהים לעיתים ביותר מפי שתיים (!) – לפניכם.

 

 

מוצרי קוסמטיקה שמחירם סומן, מתנהגים אחרת ממוצרי קוסמטיקה ללא סימון

בנובמבר 2017 נבחרו שבעה מוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה וטיפוח, שממוצע המחירים שלהם בחו”ל היה נמוך משמעותית מזה שבישראל (המחיר בישראל עבור המוצרים שנבחרו היה גבוה ב – 59% – 110% ביחס לממוצע המחירים במדינות שנבחרו). שהוראת שעה שפורסמה כחלק מתיקון לצו הגנת הצרכן נקבע כי מחירי מוצרים אלה בשילוט ברשתות הפארם והקמעונאות, יחויבו להכיל גם מחיר ממוצע בשקלים חדשים במדינות נבחרות. מוצרי הקוסמטיקה שנבחרו הם משחת שיניים מבית קולגייט, ודיאודורנטים מבית ספיד סטיק, דאב וג’ילט. מעל תווית המחיר של המוצרים המדוברים, הוצג גם המחיר הממוצע בחו”ל, כשהוא נמוך בעשרות אחוזים ביחס למחיר בארץ.

 

מחירי מוצרי קוסמטיקה

מוצרי הקוסמטיקה, מזון ואחרים, נמכרים בארץ במחירים גבוהים משמעותית ביחס למחירי אותם מוצרים בדיוק במדינות שונות בחו”ל. סימון מחירי המוצרים בחו”ל הביא לירידה במחיריהם – גם בארץ

 

ההפרשים במחירי מוצרי קוסמטיקה שהשתתפו בהוראה

הנה לפניכם הדוגמאות הבולטות של הפערים במחירים והשפעת הסימון על מחירי המוצרים בארץ:

 

  • משחת שיניים קולגייט מקס COOL 100 מ”ל, אשר נמכרה בארץ באמצע שנת 2017 במחיר של כמעט 18 ש”ח, מחירה הממוצע בחו”ל רק 8.25 ש”ח (מחיר גבוה בארץ בכ – 118%). בעקבות הפרסום, ירד המחיר של מוצר זה ל – 13.8 ש”ח, ירידה של 24%
  • דאודורנט ספיד סטיק ג’ל 24/7 FRESH RUSH, נמכר באפריל 2017 בחנויות בישראל במחיר ממוצע של 19.5 ש”ח. מחירו בחו”ל, רק 10.32 ש”ח (מחירו בארץ גבוה בכ – 48%). במהלך השנה האחרונה, ירד מחיר המוצר בישראל לאחר סימונו בכ – 11%, למחיר ממוצע של 17.5 ש”ח

 

שינויים נספים שהתרחשו עקב סימון שבעת מוצרי הקוסמטיקה האמורים

הבחירה לסמן רק שבעה מוצרי קוסמטיקה ממשפחות שונות, איפשרה לזהות בקלות הבדלי התנהגות משמעותיים, ביין מחירי מוצרי הקוסמטיקה המסומנים לבין אלה שלא סומנו, ומחירם לא השתנה. על פי כן, ניתן לומר בוודאות כי הסימון השפיע על בחירת הצרכנים והשינויים בביקושים גרמו לירידת מחירים. ביחד עם זאת, ראינו במשפחות המוצרים הללו שינוי משמעותי נוסף – זינוק של מל 50% בביקושים של מוצרים ממשפחות מוצרי הקוסמטיקה שסומנו מן המותג הפרטי של החנות, שמחירו בדרך כלל זול בעד 40% ביחס למחירי המותגים המיובאים של אותם מוצרי קוסמטיקה. הזינוק במכירה של המותגים הפרטיים של רשתות הקמעונאות, מוסרים מסר ברור ליבואנים, אשר ניראה כי הם “גוזרים קופון” ומוסיפים למחיר המוצר עשרות אחוזים של רווח המתגלגל, כפי הנראה, הישר לכיסם.

 

 

מה יקרה הלאה?

אולי כמו בשוק הביגוד בישראל, גם שוק מוצרי הקוסמטיקה עובר טלטלות רבות בישראל, מעבר לטלטלת ה”גילוי” על ידי צרכנים את המחירים הזולים של אותם המוצרים בחו”ל. שינוי נוסף בשוק מוצרי הקוסמטיקה הוא פתיחת רשת חנויות פארם במודל “קופיקס”, במחירים נמוכים וקבועים מראש. גוד פארם מבית רמי לוי, ניו פארם שנרכשה זה לא מכבר על ידי רשת שופרסל, והאחים ניסנוב אשר רכשו את הסניפים הנותרים של ניו פארם – שלושת השחקנים החדשים הללו כוונתם להציע מוצרי קוסמטיקה במחירים מופחתים – השפעה דומיננטית על מחירי השוק, שכפי הנראה תשפיע גם על מחירי המותגים הנמכרים בכל רשת מוצרי קוסמטיקה אחרת (כמו סופר פארם ורשתות מזון כמו מגה וכדומה). נראה, כי צעדים באפיקים מגוונים ישפיעו בקרוב על מחירי מוצרי הקוסמטיקה הממותגים שאנחנו רוכשם, והם צפויים להביא להוזלות נוספות, בשיעורים משמעותיים, ולחלופות יעילות וזולות למוצרי הקוסמטיקה הממותגים שאנחנו נוהגים להשתמש בהם.

 

אולי יעניין אותך גם?

X
זירת ההשוואות חיסכו עכשיו >