בזכות תיקון 190 קופות הגמל חזרו להיות אטרקטיביות

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
קופות הגמל הושפעו לאחר תיקון 190
שתף:

באופן כללי, תיקון 190 מאפשר למי שעברו את גיל 60 וזכאים לפנסיה מינימאלית (נכון לשנת 2018 – לפחות 4,418 ש"ח לחודש), להפקיד כספים בקופת גמל וליהנות מהטבת מס משמעותית בדמות ניכוי של 15% בלבד על הרווח הנומינלי לעומת מס של 25% על השקעות בניירות ערך. תיקון 190 נכנס לתוקפו בשנת 2012, והביא עימו יתרונות רבים שכדאי להכיר וביניהן אפשרות למשוך כספים מקופת הגמל בסכום חד פעמי כשתשלום המס מבוצע במועד המשיכה, ניתן למשוך כספים בדרך של קצבה הפטורה ממס (תשלום מקופה משלמת) ועוד. חיסכון בקופת גמל טומן בחובו אפשרויות שונות לקבל הלוואות בתנאים נוחים במיוחד, עלויות הניהול שמשלמים עמיתי קופות גמל נמוכות מאוד ביחס למקובלים במסלולי חיסכון אחרים. 

 

תיקון 190 והשינוי שהוא יצר
בשנת 2008 בוטלה האפשרות לקופת גמל הונית וקופות גמל איבדו את היתרון שלהן על פני אפיקי חיסכון פנסיוני אחרים. תיקון 190 מחזיר עטרה ליושנה.בזכות התיקון שבו רבים לחסוך לקראת יציאה לגמלאות באמצעות קופת גמל. בנוסף, תיקון 190 יצר עבור גמלאים אפיק השקעה רב יתרונות

 

קופת גמל כמכשיר משתלם לחיסכון פנסיוני

תיקון 190 בוצע על רקע של גל פדיונות מקופות הגמל, גל שהחל בשנת 2008 אז נכנס לתוקפו תיקון שבוצע במטרה לעודד חיסכון פנסיוני לקצבה חודשית. במשרד האוצר החליטו שעדיף לאזרחי ישראל לחסוך לפנסיה כך שעם הגיענו לגיל פרישה תשולם לנו קצבה חודשית. כדי ליצור את השינוי בוטלה האפשרות להשתמש בקופות גמל כמכשיר חיסכון הוני, דהיינו כזה המאפשר משיכת כל הסכום שנחסך בבת אחת. כאמור, המהלך הניע רבים למשוך את הכספים מקופות הגמל ולהעבירם למסלולים פנסיונים אטרקטיביים יותר או לבצע השקעות עצמאיות, בין היתר בנדל"ן. תיקון 190 בא כדי להפוך את קופות הגמל לכלי חיסכון פנסיוני משתלם עבור חלק מהאוכלוסייה. התיקון מאפשר לנו להפקיד כל סכום בכל קופת גמל ועם הגיענו לגיל 60 לקבל קצבה פטורה ממס בגובה עד ארבע פעמים השכר הממוצע. לחילופין, אם לעמית שהגיע לגיל 60 יש קצבה חודשית מינימאלית ממקור אחר, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים למשל, ניתן למשוך את היתרה שבקופת הגמל בבת אחת ולשלם מס על הרווח הנומינלי בשיעור של 15% בלבד (להבדיל ממיסוי של 25% על רווחים ריאלים בבורסה).

 

 

הורשת כספי חיסכון בקופת גמל

תיקון 190 לא רק הופך קופות גמל לאטרקטיביות כמכשיר חיסכון פנסיוני אלא גם מאפשר לחוסכים להגדיר מוטבים שאינם דווקא שארי בשר. כך ניתן להבטיח מעבר מהיר וללא מיסוי של כספים לכל אדם שהעמית חפץ שיירש אותו, כל זאת מבלי שנושים יוכלו לשים ידם על כספים אלה. תיקון 190 מאפשר משיכה הונית, הטבת מס, שילוב בין קבלת קצבה חודשית למשיכת סכום גבוה בבת אחת. חוץ מהענקת יתרונות אלה לקופות הגמל כמכשיר חיסכון פנסיוני, תיקון 190 גם הופך את קופות הגמל לכלי באמצעותו ניתן לבצע השקעות משתלמות. פנסיונרים רבים מנצלים את תיקון 190 ומעבירים כספים לקופות גמל המאופיינות בדמי ניהול נמוכים יחסית, ריבית אטרקטיבית והטבות מס בעת המשיכה, אותה ניתן לבצע בכל עת (נזילות מרבית). במקרה שהעמית נפטר לפני גיל 75 הכספים שחסך בקופת הגמל עוברים אוטומטית וללא מס למוטבים שהגדיר. במקרה של פטירת עמית שעבר את גיל 75 המוטבים יכולים לפדות את הסכום שצבר בקופת הגמל תוך תשלום מס בגובה 15% בלבד על הרווח הנומינלי. לחילופין, המוטבים יכולים לבחור לקבל קצבה חודשית מן הקופה, קצבה שתהיה פטורה לחלוטין ממס.

 

לתיקון 190 יתרונות נוספים הרלוונטיים במקרים מסוימים. כך למשל כאשר עוזבים מקום עבודה ניתן לבצע איחוד בין מענקים שזכאים להם. חשוב לציין כי תיקון 190 רחוק מלהפוך באופן חד משמעי את קופות הגמל למכשיר המשתלם ביותר לחיסכון פנסיוני. למעשה גם כיום, לאחר התיקון, קרנות הפנסיה מציעות את אפיק החיסכון הפנסיוני הנכון ביותר עבור רובנו. חשוב לזכור כי ישנם תנאים שחייבים להתקיים כדי ליהנות מן היתרונות שהביא עימו התיקון, כך למשל זכאות לקצבת פנסיה מזערית (כ-4,400 ש"ח נכון לשנת 2018). מומלץ להיוועץ עם בעל מקצוע כגון רואה חשבון, יועץ מס או יועץ פנסיוני לפני שמחליטים להעביר כספים אל קופת גמל או ממנה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme