כך תוודאו שאתם מנצלים כל אפשרות פטור מס המגיעה לכם

עומר גלעדי5 דקות קריאה
טיפים למימוש פטור מס
שתף:

מדינה חייבת לגבות מיסים מאזרחיה כדי לאפשר מימון פעילות חיונית למען הציבור ובכלל זה ביטחון (חוץ ופנים), מערכת חינוך, בריאות, פיתוח תשתיות לאומיות ועוד. מיסים שונים מוטלים במגוון תחומים, המוכרים ביניהם הם מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס שבח מקרקעין, מכס ומיסי קניה. אזרחים שומרי חוק מקפידים לשלם את המיסים החלים עליהם, סכומים העשויים להצטבר לכדי אחוז נכבד מן ההכנסות. הענקת הקלות ופטורים מתשלום מס היא דרך מצוינת לסייע למי שמתמודדים עם נסיבות יוצאות דופן. כך למשל טבעי שנהיה מעוניינים להקל בנטל המס על מי שבריאותם לקויה, נכים, תושבי אזורים שהמדינה מעוניינת לקדם את פיתוחם, עולים חדשים, משפחות חד הוריות, משפחות ברוכות ילדים, גמלאים וכד'. מסיבה זו ישנם שלל חוקים ותקנות מתחום המיסוי העוסקים בפטור מס. מדובר בתחום סבוך ולכן אין פלא שרבים מאיתנו לא מנצלים פטור מס המגיע לנו פשוט מפני שאיננו מודעים לקיומו ו/או איננו מצליחים להתמודד עם ההליכים הנחוצים כדי לממש את ההטבה.

 

אספנו עבורכם מידע וטיפים שיסייעו לכם לוודא שאתם מנצלים פטורים והקלות מס המגיעות לכם. נקדים ונאמר שלשכירים ועצמאים כאחד מומלץ להיוועץ עם בעל מקצוע כגון יועץ מס, רואה חשבון או יועץ פנסיוני אשר ידעו לבדוק עבורכם אם ואיזה פטור מס מגיע לכם ומה צריך לעשות כדי לממש אותו. במקרה הצורך בעל מקצוע שכזה יוכל לטפל עבורכם בהליכים מול הרשויות עד לקבלת הפטור.

 

פטור מס ואיך מנצלים אותו
אין מנוס מלשלם מיסים, רק כך יכולה המדינה לממן פעילות חיונית למען כולנו. ישנן נסיבות המצדיקות הענקת הקלות ופטור מתשלום מס, סבך חוקים ותקנות עוסקים בהטבות כאלה, למי הן מגיעות ובאלו נסיבות. מומלץ לכולנו, שכירים ועצמאים כאחד, לוודא שאנו מנצלים כל פטור מס המגיע לנו

 

זיכויים והטבות במס הכנסה

עבור רובנו מס הכנסה אחראי לסכום הגבוה ביותר שהמדינה גובה מאיתנו. לכן, בבואנו לוודא ניצול הקלות ופטור מס מומלץ לבדוק קודם אם אנו זכאים להטבות כלשהן בתשלום מס הכנסה. בישראל, כמו ברוב מדינות העולם, נהוגה שיטת מיסוי פרוגרסיבית על הכנסות. פירוש הדבר שככל שהכנסתנו גבוהה יותר כך יוטל עלינו שיעור מס גבוה יותר. חשוב להבין שהמס מוטל על הכנסות חייבות במס, כלומר סכום נטו הנותר בידינו לאחר ניכוי הוצאות מוכרות שונות. אצל עצמאים חשוב מאוד לקזז מן ההכנסות כל הוצאה מוכרת. גם אצל שכירים ייתכנו קיזוזים שונים המוכרים לצרכי מס, כך למשל הפקדות לחסכונות כאלה ואחרים.

 

המדינה מעניקה נקודות זיכוי ממס הכנסה. חשוב מאוד לוודא שלזכותנו נזקפות כל נקודות הזיכוי המגיעות לנו. נכון לשנת 2018 כל נקודת זיכוי ממס הכנסה שווה כ-2,600 שקלים בשנה (או כ-220 שקלים לחודש). בין היתר מוענקות נקודות זיכוי לתושבי הפריפריה, בגין הפרשות לביטוח פנסיוני, עבור החזקת הורה או בן/בת זוג במוסד סיעודי, זיכוי על תרומה, לתושבים חוזרים (ששהו בחו"ל בין 6 ל-10 שנים) ועוד. לעיתים מוענקת לא הקלה אלא פטור מס מלא, בין היתר אין מיסוי על כספים המשולמים לעובד עם סיום העסקתו (פיצויי פיטורין ומענק פרישה למשל), פטור מס לבעלי נכות רפואית מדרגה גבוהה ועוד.

 

פטור מס ומענק עבודה

מענק עבודה, המכונה גם "מס הכנסה שלילי", הוא כלי שמטרתו עידוד עובדים, שכירים ועצמאים כאחד, שההכנסה שהם מייצרים נמוכה יחסית להישאר במעגל העבודה. מענק עבודה משולם ישירות לחשבן הבנק של הזכאי ובלבד שהגיש בקשה לקבלו במועד. הגשת הבקשה היא הליך פשוט וקל שניתן לבצע עצמאית בכל סניף דואר (מי שכבר הגיש בעבר יכול גם באופן מקוון). נכון לשנת 2018 זכאים למענק עבודה מי שהכנסתם החודשית הממוצעת (על פני שנת המס) הייתה גבוהה מ-2,060 ש"ח ונמוכה מ-6,810 ש"ח. תנאים נוספים הם גיל 23 לפחות ושבמהלך שנת המס לא היה בבעלות המבקש יותר מ-50% מנכס מקרקעין למעט דירת המגורים.

 

חשוב לדעת שהחזרים בגין פטור מס שלא נוצל ניתן לקבל לעיתים גם מספר שנים לאחור. לכן, אם גיליתם שייתכן ואתם זכאים כיום, או הייתם זכאים בעבר, לפטור מס שלא ניצלתם פנו ללא דיחוי אל בעל מקצוע שיוכל לברר עבורכם אם מגיע לכם החזר, מה גובהו ומה צריך לעשות כדי לקבלו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme