מתכננים למכור דירה? מוקדי ההאטה הבולטים בשוק הנדל"ן בישראל

מורן בלסר5 דקות קריאה
האזורים בהם קשה יותר למכור דירה
שתף:

שנת 2018 ותחילת שנת 2018 הביאו עימן את מה שיכול היה להתפרש כתחילתה של האטה במחירי שוק הנדל"ן. מי שבפניו עמדה האפשרות למכור דירה, גילה כי "חיי המדף" של דירות למכירה מיד שניה, התארכו לכדי שמונה חודשים בממוצע (תוספת של כחודשיים לחיי המדף של דירות מיד שניה למכירה בישראל), ולא אחת מצאו את עצמם מוכרי הדירות מתפשרים על מחיר הדירה באופן משמעותי, ומורידים מן המחיר המבוקש עד כדי 100,000 ש"ח. במהלך פברואר של שנת 2018, סומנה ירידה של מעל 40% במספר הדירות החדשות שנמכרו, וב – 12 החודשים האחרונים, חלה ירידה של מעל20% במספר עיסקאות הנדל"ן ביחס ל – 12 החודשים שקדמו להם.

 

במשרד האוצר פורסמו נתונים בנוגע להיקפי עסקאות הנדל"ן המסייעים לבחון לא רק מי הם אזורי ההאטה הבולטים במפת עסקאות הנדל"ן, אלא גם את המקומות שבהם הכי כדאי להמתין ולא למכור דירה במצב השוק הנוכחי. לא תמיד "מחיר המחירון" משקף את המחיר שתוכלו לקבל בשעה שאתם שוקלים למכור את הדירה שלכם. הנה המיקומים בישראל, בהם מומלץ להמתין עם מכירת הדירה או לקחת בחשבון חיי מדף ארוכים.

 

לוקח זמן למכור דירה
מי שמעוניין למכור דירה בישראל, מומלץ שיידע כי אורך הזמן הממוצע בו ממתינים מוכרים לאיתור קונה מתאים עבור נכס הנדל"ן שלהם, התארך בישראל בשנה האחרונה לכדי ממוצע של שמונה חודשים. יש אזורים בארץ המאופיינים בפחות ביקוש ובהפחתה משמעותית של מחירים שיאפשרו למכור את הדירה

 

פריסת ירידת מחירי הנדל"ן ב – 2017 בישראל

הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם השבוע את נתוני עסקאות הנדל"ן המבוססים על הדיווחים של רשות המסים בנוגע לשיעור העסקאות – והנתונים מפתיעים. למשל, בעוד אנחנו יודעים כי העיר ירושלים סובלת בשנים האחרונות מ"הגירה" שלילית, ב – 12 החודשים האחרונים נרשמת ירידה היסטורית בכמות הדירות שנמכרו בירושלים, ירידה שלא נראה בעיר מאז שנת 2003. ישנם גם אזורים בארץ שלא חוו כלל האטה בשוק הנדל"ן, מה שאומר שבעלי נכסים המעוניינים למכור דירה באזורים אלה, עשויים למצוא קונה בתוך פרק זמן סביר ובמחיר סביר ולבצע עסקת נדל"ן במחירים הוגנים. נתונים אלו החלו להיאסף בשנת 2002, ולכן ניתן להשוות את נתונים השנה אחורה רק למשך 17 שנים. הנה הרשימה:

 

  • ערי השפלה, ובראשן העיר ראשון לציון, סובלות כי העולה מן הנתונים, מן ההאטה החריפה ביותר בעסקאות הנדל"ן. בעוד בשנת 2002 בוצעו בערי השפלה 14,600 עסקאות נדל"ן, בין השנים 2007 – 2009 בוצעו כ – 18,000 עסקאות נדל"ן באזור בכל שנה, ובמהלך שנת 2017 – בוצעו רק 14,200 עסקאות נדל"ן. להוציא את שנת 2011, שהייתה שנה של קיפאון בשוק הנדל"ן, מדובר במספר עסקאות הנדל"ן הנמוך ביותר מאז 2003
  • בתל אביב בוצעו 6,700 עסקאות נדל"ן במהלך שנת 2017. בשנת 2002, בוצעו בעיר 6,200 עסקאות נדל"ן. במרבית השנים שבין 2002 ל – 20177, בוצעו מעל 8,000 עסקאות נדל"ן לשנה בעיר
  • בבאר שבע, בוצעו במהלך שנת 2017 כ – 12,300 עסקאות נדל"ן. להוציא את שנת 2011, זוהי הכמות הנמכה ביותר של עסקאות מאז שנת 2007.

 

 

האזורים שלא נפגעו (עדיין) מההאטה

על פי הנתונים, ישנם אזורים בהם עליות מחירי הנדל"ן נרשמו גם לאורך שנת 2017, והדוגמה הבולטת ביותר לכך היא איזור חיפה והקריות, שם בוצעו במהלך שנת 2017 כ – 17,000 עסקאות נדל"ן, זוהי הכמות הגבוהה ביותר של עסקאות מאז תחילת איסוף הנתונים ומגמת העלייה בכמות העסקאות רציפה. זהו האזור הבולט בארץ עם צמיחה בכמות עסקאות הנדל"ן – אולם הוא אינו היחיד. אזורי פוטנציאל במחירי ביקוש נמוכים ביחס למרכז, זוכים לפופולאריות בקרב רוכשי דירה ראשונה.

 

מעוניינים למכור דירה? קחו אוויר

שוק הנדל"ן בישראל במהלך 2018 סובל מאיטיות ומוכרים רבים המעוניינים למכור דירה, מוצאים את עצמם עומדים מול ביקוש מדולדל – ומורדים מחירים. עבור אלו המעוניינים למכור דירה באזורים בהם מספר העסקאות ירד – אנחנו מציעים לקחת בחשבון אורך "חיי מדף" לדירה שלכם של כשנה. התכנון המקדים שיאפשר התמודדות טובה יותר עם ביקוש נמוך, יסייע לכם לתכנן מהלכיכם כך שתוכלו להרוויח מחד מהמחירים הנמוכים כיום, ומאידך לא ליצור לעצמכם בורות תקציביים עצומים עם תכניות לא ריאליות למכירת הדירה שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme