על הרפורמה של חברת החשמל – האם בקרוב חשבון החשמל שלנו יפחת?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הוזלת חשבון חברת החשמל בדרך
שתף:

לקראת סוף החודש (מאי 2018), צפויה הרפורמה של חברת החשמל, אותה כינה שר האוצר כחלון " הרפורמה החשובה ביותר לאחרונה" לעבור לשלב האישורים הסופיים. מדובר בבדק בית רציני עם שינויים מרחיקי לכת, באחת החברות המקובעות והמונופוליסטיות בישראל. ברפורמה כלולים שינויים מהותיים בייצור החשמל, וצמצום עובדי החברה עם פרישה של מעל 2,800 עובדי החברה. מהלך כזה צפוי לייעל משמעותית את פעילות החברה – ומכאן, גם להוזיל את עלויות החשמל לצרכן. אך האם מדובר בזאת? לא רק שהתשובה היא לא, אלא אף להיפך. כפי הנראה, כל העובדים שיפרשו יעשו כן כשהם מצויידים בהסכם פרישה נדיב, ואת העלויות הצפויות של השינוי, שחברת החשמל העריכה בשבעה מיליארדי שקלים, תגלגל החברה אל הצרכנים, כך שמה שברור בשלב זה מהרפורמה הצפויה, הוא שלפחות עד שנת 2028 – חשבונות החשמל שלנו לא יפחתו.

 

חברת החשמל והרפורמה החדשה
הרפורמה בחברת החשמל, שכונתה "הרפורמה הגדולה ביותר" על ידי שר האוצר, לא צפויה להוזיל את מחירי חשמל, כך שאם אכן היא תוביל להתייעלות בייצור, בהובלה ובטיפול באספקת החשמל בישראל – מישהו אחר הולך "לגזור קופון", במקום האזרחים

 

הרפורמה של חברת החשמל – מהגדולות שנראו בישראל לאחרונה

הרפורמה של חברת החשמל, הצפויה לקבל אישורים סופיים בשבועות הקרובים, היא הניסיון השישי לייצר מבנה שוק של ייצור החשמל שהוא תחרותי ורב משתתפים. המטרה הסופית של תהליך כזה היא ללא ספק הכנסת שחקנים חדשים לשוק הייצור וההובלה של חשמל, הגברת התחרות ומיטוב השירותים ו/או הפחתת העלויות לצרכנים הסופיים – אולם, במבנה הרפורמה בניסיון השישי, לא ניראה כי צפוי מהלך של הוזלת מחירי החשמל בישראל – אפילו להיפך.

 

במסגרת הרפורמה המדוברת במבנה ובתפעול חברת החשמל בישראל, מדובר על מכירה של חמש תחנות כוח המייצרות חשמל עד סוף שנת 2023 (תחנת כוח רמת חובב, תחנת הכוח חגית, תחנת כוח אלון תבור, תחנת הכוח המפורסמת רידינג, ותחנת הכוח אשכול) – בכך, תוותר חברת החשמל על כשליש מיכולת ייצור החשמל שלה, ותאבד את עליונותה בתחום ייצור החשמל בישראל, אולם בתחום ההובלה של החשמל מאותה תחנות כוח ועד לבתי הצרכנים – לא מתוכנן שינוי, כך שחברת החשמל ממשיכה להיות החברה הבלעדית המשנעת חשמל בארץ.

 

עוד שינוי צפוי, הוא שחלוף ארבע תחנות חשמל הפועלות על שריפת פחם, לשתי יחידות הפועלות על גז, רק שההספק הכולל של ייצור הגז גם במהלך הזה, הנחשב לטובת חברת החשמל, הוא מופחת בעוד על 200 מגה וואט. בנוסף, כוללת הרפורמה התייחסות לכמות העובדים בחברת החשמל וצורת ההתאגדות. לצד לא פחות מ – 2,800 עובדי חברת החשמל הצפויים לפרוש, תורם חברה ממשלתית חדשה ובה 250 עובדי חברת החשמל מההנהלה הבכירה. על פי הרפורמה, כל העובדים שיפרשו מחברת החשמל בעקבות הרפורמה יעשו כן במסגרת הסכם פרישה הכולל פיצויים, בגובה לא פחות מ – 1,500,000 ש"ח.

 

ואם כל זה לא מצייר תמונה ריאלית מספיק של הרפורמה, שלא ניראה כי בעשור הקרוב היא אכן תוביל להטבה מבחינת הצרכנים בשוק החשמל הבעייתי בישראל, הנה עוד נתון מפתיע: לצד חובות של מעל 40 מיליארדי שקלים מטעם חברת החשמל למשרד האוצר, העלות הצפויה של המהלך לחברת החשמל הוערכה על ידי בכירי החברה בכשבעה מיליארדי שקלים – והרפורמה כוללת הכרה מלאה בעלויות אלה לחברת החשמל, מה שאומר במילים פשוטות, שהעלויות יתגלגלו לתשלום על ידי צרכני החשמל – מחירי החשמל אינם צפויים לרדת לאחר הרפורמה.

 

האלטרנטיבה – ייצור עצמוני של חשמל

חשוב לדעת, כי בשוק החשמל כיום 40% מסך החשמל המסופק לצרכנים מסופק על ידי חברות פרטיות, שניראה שהן מבצעות עבודה טובה, אולם בשל המבנה המונופוליסטי של שוק החשמל בישראל, אין לקוחות או צרכני חשמל בישראל שיש להם את הזכות לבחור בחברת חשמל פרטית ממנה יקבלו שירותים. לצד זאת, ישראל היא מדינה בעלת משאבים טבעיים נפלאים בתחום הייצור של חשמל "ירוק" ממקורות לא מתכלים, כמו חשמל סולארי הנוצר מאור השמש, ותקנים חדשים (כמו גם מחוייבות ישראלים ובינלאומית לתקנים המעודדים קיימות ואקולוגיה) מאפשרים התקנה משתלמת של מערכות לייצור חשמל בעזרת פאנלים סולאריים המותקנים מעל הגג.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme