שיפוצניק אבל לא "חאפר" – התקנות חדשות שיגנו עליכם

עומר גלעדי5 דקות קריאה
תקנות שיבטיחו שיפוצניק מקצועי
שתף:

מי שעוסק בעבודות שיפוצים בבית בהיקפים שעולים על 45,000 ש"ח, נדרש על פי חוק להיות רשום בפנקס הקבלנים ולהציג למתעניינים בשירותיו רישיון לעסוק בעבודות שיפוצים. על פי הערכות, בישראל אלפי שיפוצניקים שפועלים לא בהתאם לחוק, גם בהיקפי שיפוצים גדולים הרבה יותר מהסכום שצוין. תקנות חדשות, יאפשרו לכל שיפוצניק להירשם בפנקס הקבלנים ולהשיג רישיון – ולצד זאת, יאשרו לקהל המשפצים בישראל לדרוש הצגת תעודה זו – כמו גם אחריות לשנתיים בעד התיקונים והעבודות שבוצעו. עוד על התקנות החדשות עבור שיפוצניקים, ורשת הביטחון שתסופק לצרכנים – לפניכם.

 

שיפוצניק כבר לא יהיה חאפר
עד לא מזמן, עבודות שיפוצניק נעשו בדרך כלל ללא הסדרה, ללא אחריות וללא "גב" מטעם איש המקצוע. זה עומד להשתנות

 

אלפי תלונות בשנה על עבודות של שיפוצניק לא מקצועי

התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, מספרת על כ – 250,000 תהליכי שיפוצים הנערכים בישראל בשנה, בסכומים שנעים בדרך כלל בין 30,000 למאות אלפי שקלים. השיפוצים השכיחים כוללים שיפוץ או החלפה של מטבח, שיפוץ חדרי אמבט ו/או שירותים, שיפוצים קלים (כמו הוספת קירות גבס, שינוי בגופי התאורה והחשמל בבית, וכדומה) – ועד כדי שינוי החלוקה הפנימית בחלל הבית. מרבית העבודות המבוצעות בסכומים קטנים מ – 45,000 ש"ח מבוצעות על ידי שיפוצניק שאינו רשום בפנקס הקבלנים, זאת, בשל הערמת קשיים שלא אפשרו לשיפוצניקים בעלי מחזור עבודות לא גדול, לעמוד בתנאי הסף ולהשיג את הרישום הנכסף. העבודה הלא מוסדרת, שימשה קרקע פורייה להתקשרויות לא אחראיות בין שיפוצניק לבעלי דירות, ולריבוי תלונות, בעיקר בעבודות שיפץ קלות. התלונות השכיחות שהתקבלו בהתאחדות הקבלנים היו:

 

  • התלונה השכיחה ביותר היא בגין פער בין הצעת המחיר הראשונית למחיר המבוקש עם התקדמות העבודה
  • כרבע מהתלונות עסקו באי עמידה בזמנים שלקח השיפוצניק על עצמו בתחילת העבודה, ועל פרוייקטי שיפוץ שמתארכים
  • כ – 20% מהתלונות שהתקבלו נגעו בחוסר המקצועיות של השיפוצניק
  • כ – 15% מהמתלוננים, סיפרו כי השיפוצניק לא גמר את העבודה שלקח על עצמו

 

תקנות חדשות יסדירו את מעמדו של השיפוצניק ויקלו על קבלת תמורה נאותה למחיר

לאחרונה (מאי, 2018), אושרו תקנות חדשות על ידי שר הבינוי והשיכון, המחייבות גם שיפוצניקים בעלי היקף עבודות נמוך ותר, להירשם בפנקס הקבלנים ולקבל הסמכה מטעם התאחדות הקבלנים. ההשלכות הן מרחיקות לכם, הנה כמה מהן:

 

  • כל שיפוצניק המבצע עבודות בהיקף של החל מ – 350,000 ש"ח בשנה, יידרש להירשם בפנקס הקבלנים ולהחזיק ברישיון עבודה תקף, בתהליך נוח, הכולל הקלות לשיפוצניקים בהיקפי עבודה לא גדולים (בעבר, יכלו להירשם בפנקס הקבלנים רק שיפוצניקים בעלי היקפי עבודה של 1.5 מיליוני שקלים ויותר – וגם זאת, תחת תנאים ששיפוצניקים קטנים לא יכלו לעמוד בהם)
  • שיפוצניק שיעבוד ללא רישיון עבודה תקף – יעבור על החוק
  • על מנת להירשם בפנקס הקבלנים, יידרשו שיפוצניקים לעבור הכשרות מקצועיות מסודרות, שיתמכו במקצועיות של כל שיפוצניק ויאפשרו להבטיח עבודת שיפוצים איכותית שתסופק על ידי כל בעל רישיון
  • כל שיפוצניק בעל רישיון יחויב לספק שנתיים אחריות לעבודות, לכל לקוח
  • שיפוצניק שלא עמד בתנאי ההסכם שלקח על עצמו – תעמוד בפני לקוחותיו האפשרות לפנות אל התאחדות הקבלנים ולהלין עליו

 

התקנות החדשות לעבודת השיפוצניקים – טובות לכולם

ההקלות ברישום בפנקס הקבלנים, לצד החיוב של שיפוצניקים – גם כאלה המבצעים עבודות קטנות יחסית – להירשם בפנקס הקבלנים ולעבוד תחת רישיון תקף, יאפשרו ללקוחות להעסיק שיפוצניק שהוסמך ואושר לעבודה מטעם התאחדות הקבלנים, או במילים אחרת – שיפוצניק "עם גב". חשוב לדעת כי שיפוצניק המקבל פרויקטים בהיקפים של פחות מ – 43,800 ש"ח – יוכל על פי חוק להמשיך לעבוד כשיפוצניק, גם ללא רישיון או רישום בפנקס הקבלנים. התאחדות הקבלנים, משרד הבינוי והשיכון, וגם כלל הצרכנים, תקווה כי מהלך זה יאפשר איתור קל של שיפוצניקים בתחומים שונים, לביצוע מושלם של עבודות – בזמן ובמחיר שסוכמו מבעוד מועד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme