15 מיליארדרים שעבדו קשה כדי לפרוץ את מעגל העוני

מערכת5 דקות קריאה
15 מיליארדרים שהיו פעם עניים
שתף:

גם אם נדמה לנו שהאנשים העשירים בעולם גדלו עם כפית זהב, זה דווקא לא ממש נכון. למעשה, יש לא מעט מיליארדרים שגדלו בתחושת מחסור. הם גברו על כמה מחסומים ושרדו לא מעט אתגרים לפני שחשבון הבנק שלהם התחיל לתפוח ולפני שהתואר "מיליארדר" הוצמד להם בגאווה. הנה כמה סיפורים שאולי יצליחו לעורר בכם השראה.

 

אופרה ווינפרי גדלה במשפחה ענייה במיסיסיפי

היום אופרה ווינפרי היא מותג של ממש. עם הון של כ-2.5 מיליארד דולר, היסטוריה עשירה בטלוויזיה האמריקאית כאחת המנחות הפופולריות, וגם נאום מעורר השראה בטקס גלובוס הזהב שגרם לאמריקאים להכתיר אותה כנשיאה הבאה – קשה להאמין איך הכל התחיל. אלא שאופרה ממש לא הייתה ילדת שמנת. היא נולדה למשפחה ענייה במיסיסיפי והחליטה בגיל צעיר מאוד שלא תיתן לזה להפריע לה. היא קיבלה מלגת לאוניברסיטת טנסי והפכו לכתבת הטלוויזיה השחורה הראשונה במדינה, כבר בגיל 19. ב-1983 היא עברה לשיקאגו וקיבלה תכנית אירוח שהפכה לימים לתכנית של אופרה ווינפרי, זו שהעניקה לה את מעמד הכבוד שהוליווד רוחשת לה עד היום.

 

מיליארדרים ואופרה ווינפרי
ברשימת מיליארדרים שהגיעו מעוני נמצאת גם אופרה ווינפרי – מהנשים המשפיעות והעשירות בעולם

 

הווארד שולץ חלם בגדול למרות הקושי

רשת סטארבקס היא אחת מרשתות הקפה הגדולות בעולם והאדם שעומד בראשה קוצר את הפירות. ההון של הווארד שולץ, יו"ר הרשת, מוערך היום בכ-3.7 מיליארד דולר, אבל הוא מוכיח שיש לא מעט מיליארדרים שהצליחו להגיע למעמד הזה למרות האתגרים. הוא מתאר ילדות ענייה שבה ראה את ילדי העשירים וחלם להיות עשיר עוד יותר מהם. הוא נכנס לאוניברסיטת צפון מישיגן בזכות מלגת פוטבול, וכשהשלים את הלימודים האקדמיים התקבל לעבודה ראשונה בחברת זירוקס. לא עבר הרבה זמן לפני שרכש בית קפה קטן בשם סטארבקס, שהיה חלק מרשת קטנה עם 60 סניפים בארה"ב. ב-1987 הוא כבר מונה למנכ"ל החברה והרשת חגגה למעלה מ-16,000 סניפים בכל רחבי העולם.

 

מייסד רשת Forever 21 עבד בתחנת דלק

היום דו וון צ'נג מחזיק בהון מרשים של 1.6 מיליארד דולר אבל אל תתנו למספר הזה לבלבל אתכם. הייתה תקופה שבה מייסד רשת האופנה Forever 21 היה עובד ניקיון, מתדלק וגם מלצר בבית קפה. שלוש המשרות הללו התנהלו במקביל וזמן קצר אחרי שעבר לארה"ב מקוריאה ב-1981. חנות הבגדים הראשונה שלו ושל אשתו נפתחה ב-1984. היום מדובר באימפריה של ממש, ועם 790 סניפים בכל העולם, בני הזוג הם מיליארדרים שזוכרים בדיוק מאיפה הגיעו.

 

מיליארדרים שעבדו בתחנת דלק
יש מיליארדרים שעבדו בתחנת דלק הרבה לפני שהייתה להם רשת אופנה מובילה עם מאות סניפים בעולם

 

המשקיע קנת' לנגון הוא בנם של שרברב ועובדת קפיטריה

כשקנת' לנגון החליט להירשם ללימודים אקדמיים באוניברסיטת בקנל הוא נאלץ לעבוד במקביל בכמה עבודות מזדמנות, וההורים שלו משכנו את הבית בזמן שהמשיכו לעבוד קשה ולחסוך כל סנט. ב-1968 הוא התחיל את הדרך שלו בעולם העסקים, וב-1981 הקים את Home Depot, מהרשתות המובילות בארה"ב. ההון שלו היום מוערך בכ-6.6 מיליארד דולר.

 

ג'ון פול דג'וריה גדל בבית מחסה

לפני שהגיע לגיל 10 היה ג'ון פול דג'וריה ילד צעיר שחיפש דרך להרוויח כמה דולרים. הוא מכר כרטיסי ברכה לחג המולד וחילק עיתונים כדי לעזור למשפחה. בסופו של דבר נשלח לבית מחסה והצטרף לכנופיה מקומית לפני שהתגייס לצבא. אחרי שהשתחרר, ועם 700 דולר בכיס, הוא הקים את John Paul Mitchell Systems ומכר שמפו מדלת לדלת בזמן שהרכב שלו היה גם כתובת המגורים שלו. רק בהמשך יזם את טקילה פטרון והחל להשקיע בתעשיות נוספות כדי להגיע להון הנוכחי שלו – 2.8 מיליארד דולר.

 

ראלף לורן היה קופאי

אתם מכירים אותו היטב ואולי יש לכם בארון חולצה (יקרה) עם שם המותג שלו, אבל ראלף לורן לא תמיד היה המיליארדר המלוטש שהוא היום. את לימודי בית הספר התיכון השלים בברונקס, מהלימודים האקדמיים שלו הוא פרש, ובסופו של דבר התגייס לצבא. במקביל הוא גם עבד כקופאי בחנות של האחים ברוקס (בגדי גברים). בזמן המשמרות שלו בחנות הוא החל לתהות האם יש סיכוי שהגבר המודרני מוכן לעיצובים קצת יותר רחבים וקצת יותר צבעוניים. ב-1967 הוא הפסיק לתהות והתחיל לעבוד – הוא מכר עניבות במחזור של חצי מיליון דולר, ואת המותג Polo הקים בשנה שלאחר מכן. היום ההון שלו מוערך ב-7.3 מיליארד דולר.

 

ראלף לורן ברשימת מיליארדרים
לפני שראלף לורן היה אחד מכמה מיליארדרים גדולים – הוא היה בכלל קופאי בחנות בגדים

 

שאהיד קהאן היה שוטף כלים

קאהן הוא אחד מכמה מיליארדים גדולים ומוכרים מאוד, אבל האמת היא שההתחלה הייתה קשה והרבה פחות משתלמת. כשהוא עלה לראשונה לארה"ב מפקיסטן הוא מצא את עצמו כשוטף כלים בזמן שלמד באוניברסיטת אילינוי. השכר שלו היה דולר ו-20 סנט לשעה, ואולי בזמן שקרצף סירים כבר דמיין את היום שבו תהיה בבעלות אחת החברות הפרטיות המובילות בארה"ב, וגם קבוצת כדורגל. הוא גם בטח לא דמיין לעצמו שבבוא היום ההון שלו יוערך ב-12.1 מיליארד דולר.

 

ג'ורג' סורוס שרד את הכיבוש הנאצי בהונגריה

כשג'ורג' סורוס היה נער צעיר הוא העמיד פנים שהוא בן הסנדקות של עובד ציבור ממשלתי בהונגריה כדי לחמוק מהמשטר הנאצי. ב-1947 הוא ברח ללונדון והצטרף לבני משפחתו, ועבד קשה כדי לממן את לימודיו באוניברסיטת לונדון, כשאת שכר הלימוד מימן בעיקר כמלצר וכסבל. עם תואר אקדמי ביד הוא מצא עבודה בחנות מזכרות לפני שהצליח למצוא עבודה כבנקאי בניו יורק. ב-1992 הוא ביצע את המהלך שהעניק לו את התואר "האיש ששבר את הבנק המרכזי של אנגליה", ורק מהמהלך הזה לבדו הרוויח 1.1 מיליארד דולר. היום ההון שלו עומד כבר על 6.7 מיליארד.

 

מייסד וואטסאפ היגר לארה"ב מאוקראינה

יאן קום נולד בקייב ורק בגיל 16 עלה לארה"ב יחד עם אמו. הם התמקמו בקליפורניה וקיבלו סיוע ממשלתי כדי לעמוד בתשלומי שכר הדירה. כדי להכניס עוד כמה סנטים הביתה הוא מצא עבודה בחנות מקומית – בתור מנקה. בינתיים לימד את עצמו מחשבים וב-2009 היה אחד המייסדים של שירות הודעות בשם וואטסאפ. ב-2014 האפליקציה שלו נרכשה על ידי פייסבוק תמורת 22 מיליארד דולר.

 

מיליארדרים שהיגרו לארה"ב
יש גם מיליארדרים שהיגרו לארה"ב מאוקראינה וקיבלו סיוע ממשלתי הרבה לפני שמכרו אפליקציה במיליוני דולרים לפייסבוק

 

רומן אברמוביץ' היה יתום עני בגיל שנתיים

אברמוביץ' נולד ברוסיה למשפחה ענייה ובגיל שנתיים הפך ליתום. הוא הועבר לחסותו של הדוד שחי בפרבר בצפון רוסיה. ב-1987 היה סטודנט במכללה מקומית ובמקביל הקים חברה קטנה לייצור צעצועים מפלסטיקה. זה עזר לו לבנות את ההון הדרוש לעסקי הנפט שלו ובהמשך היה האדם היחיד בראש חברת סיבנפט, שלאחר תהליך מיזוג הפכה לרביעית בגודלה בעולם. ב-2005 נמכרה החברה תמורת 13 מיליארד דולר, אבל עוד קודם לכן רכש אברמוביץ' את קבוצת הכדורגל צ'לסי, ויש לו גם את היאכטה הגדולה בעולם, זו שעלתה לו 400 מיליון דולר ב-2010. בין החברים הטובים שלו נמנה גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וההון שלו עומד היום על 9.2 מיליארד דולר.

 

לאונרדו דל וקיו הוא עובד מפעל שהפך לאחד מכמה מיליארדרים גדולים

ההון של דל וקיו הוא כ-30 מיליארד דולר אבל המצב לא תמיד היה מזהיר. למעשה, הוא נולד למשפחה בת חמישה ילדים. בגיל צעיר הוא נשלח לבית יתומים לאחר שאביו נפטר ואימו התקשתה להמשיך לטפל בו. כדי להתחיל להרוויח קצת כסף הוא עבד במפעל ליצור חלקי חילוף ובגיל 23 פתח חנות משלו. החנות הקטנה הפכה לאחת היצרניות הגדולות בעולם בתחום משקפי השמש והראייה, עם מותגים כמו Ray-Ban ו-Oakley. לאונרדו נפטר ביוני 2022 בגיל 87.

 

פרנסאה פינו סבל מבריונות בגלל משפחתו הענייה

היום הוא יו"ר של כבוד ברשת האופנה קרינג, אבל בתור ילד הוא דווקא סבל מבריונות. כשהילדים בבית הספר התנכלו לו משום שהגיע מרקע עני הוא נאלץ לפרוש מהלימודים ולא השלים את לימודי התיכון. כאיש עסקים הוא רכש חברות קטנות במחירים נמוכים מאוד כשהשוק קרס, טקטיקה מוכרת (ומוצלחת), והיום  הוא הבעלים של כמה מותגים מובילים כמו גוצ'י, סטלה מקרתני ואיב סאן לורן. ההון שלו, אם תהיתם – 37.8 מיליארד דולר.

 

פרנסואה פינו גם ברשימת מיליארדרים שהיו עניים
היום הוא יו"ר של כבוד אבל לפני שהיה ברשימת מיליארדרים מכובדת פינו דווקא סבל מבריונות בגלל שהיה בן למשפחה ענייה

 

לי קה שינג פרש מהלימודים כדי לממן את המשפחה

בשנות ה-40 נאלץ קה שינג לברוח מסין להונג קונג. כשהיה בן 15 אביו נפטר, והוא מצא את עצמו מחוץ לבית הספר, מחפש עבודות כדי לממן את המשפחה. בשנות ה-50 הקים חברה משלו לייצור מוצרי פלסטיק, ולבסוף התרחב גם לשוק הנדל"ן. המהלכים האלה הוכיחו את עצמם והיום ההון שלו מוערך ב-37.7 מיליארד דולר.

 

שלדון אדלסון ישן על הרצפה בבית דירות בבוסטון

אנחנו מכירים את השם הזה היטב בישראל, אבל שלדון אדלסון לא היה תמיד איש עסקים מוצלח ועשיר כל כך. למעשה אביו היה נהג מונית בעיירה קטנה במסצ'וסטס, והוא החל למכור עיתונים כשהיה בן 12. הוא אמנם התקבל ללימודים במכללת ניו יורק אבל הוא פרש לפני שהשלים את התואר האקדמי שלו. זה לא הפריע לו להתחיל להרוויח בגדול ולהתקדם לרשימת מיליארדרים מכובדת. הוא התחיל מניהול מכונות מכירה אוטומטיות, ממכירת שטחי פרסום בעיתונים ומסיוע לעסקים קטנים שרצו להפוך לציבוריות. כשהגיע המשבר הגדול הוא כמעט הפסיד את כל הכסף שלו אבל בשנים הבאות החזיר כמעט הכל. היום הוא מנהל גם את רשת הקזינו Las Vegas Sands והוא נחשב לתורם פוליטי גדול מאוד בארה"ב, עם הון של 40.6 מיליארד דולר.

 

לארי אליסון איבד גם את אימו המאמצת

הוא נולד בברוקלין לאם יחידה אבל גדל עם דודו ודודתו בשיקאגו. לאחר שהדודה נפטרה הוא פרש מלימודיו בקולג' ועבר לקליפורניה.  במשך שמונה שנים הצליח לעבור בין כמה עבודות די משונות ולא מאוד רווחיות, אבל ב-1977 הגיע הרגע המשמעותי בחייו, כשהקים את חברת פיתוח התוכנה אורקל. היום זו אחת החברות המובילות בעולם, אליסון הוא המנכ"ל וההון שלו מוערך ב-150 מיליארד דולר.

 

מקור: Business Insider

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme