מגפות שמצליחות להפחיד (לא רק) את המומחים הגדולים

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
כמה מגפות שמעוררות חשש
שתף:

החוקרים משוכנעים שאיפשהו בעולם מסתובבים אורגניזמים שיכולים להרוג עשרות מיליוני בני אדם במהירות כמעט בלתי נתפסת. הפתוגנים הקטלניים אורבים לנו בכל מקום ועוברים דרך יתושים וחרקים. הם מחכים לתקוף ועם הזמן מגפות אלו גם הופכות לקטלניות הרבה יותר. לטענת החוקרים מדובר בבעיה גדולה מאוד, והמגפות הללו הן האיום הגדול ביותר על האנושות. כן, יותר מפיגועי טרור או התחממות גלובאלית. כדי לנסות ולמצוא פתרונות טובים לבעיה הזו השקיע ביל גייטס סכומים לא מבוטלים במחקר באמצעות קרנות הצדקה שלו, והוא גם הזהיר שיש מגפות שיכולות להעלים מעל פני האדמה כ-30 מיליון בני אדם בטווח של חצי שנה בלבד. על מה הוא מדבר ואילו מגפות גורמות לחוקרים להדיר שינה מעיניהם?

 

 

מחלת השפעת

ב-1918 התפשטה שפעת פנדמית (pandemic influenza) בכל העולם. כחצי מיליארד בני אדם נדבקו (שליש מהאוכלוסייה העולמית), ומתוכם נפטרו בין 50 ל-100 מיליון איש. גם בשנה "רגילה" המחלה עשויה להוביל למותם של מאות אלפי אנשים בכל העולם, אבל הפער בין מצב השגרה לבין מצב החירום שהוכרז לפני 100 שנה הוא פער משמעותי, והחשש הוא שגם היום אנחנו עשויים להתמודד עם התפשטות המחלה בדיוק כמו אז, מה שיוביל למותם של 30 מיליון בני אדם בתוך פחות מחצי שנה.

 

מגפות כמו שפעת
שפעת היא אחת מכמה מגפות שעשויות להוביל לנזקים משמעותיים – לרבות מוות

 

אבולה ומחלות ויראליות אחרות

מגפות בקטגוריה הזו כוללות נגיפים שקשה עד בלתי אפשרי לטפל בהם. הם משפיעים על האברים, פוגעים בכלי הדם ועשויים להוביל גם לדימום פנימי. נזהה אותם על ידי סימפטומים שאנחנו מכירים גם ממחלות מאיימות קצת פחות, כמו חום גבוה, חולשה, כאבי ראש ואפילו הקאה או פריחה, אבל גם פגיעה באברים ודימום מאותתים לנו על הבעיה. הבעיה היא שהמחלות הללו צצות מפעם לפעם, ורק לאחרונה נרשמה התפרצות נוספת של האבולה. זוהי בעיה של ממש, שכן מדובר במחלה קשה מאוד עם שיעורי תמותה של 50% בממוצע. רק ב-2014 חלו במחלה כמעט 30,000 בני אדם באפריקה. 11,300 מתוכם נפטרו.

 

סארס ונגיפי קורונה אחרים

הנגיפים האלה נמצאים בכל העולם והם מועברים דרך יצורים חיים כמו עטלפים, למשל. במשך שנים חשבנו שאלה נגיפים שאינם מדבקים אבל בשנים האחרונות התפיסה הזו השתנתה. ב-2002 נדבקו כ-8,000 בני אדם בסארס וכ-10 אחוזים מהם נפטרו בגלל הנגיף.

 

 

פתוגנים כמו אנטרקס, טולרמיה או אבעבועות שחורות

הפתוגנים האלה יכולים להפך לאיום של ממש על האנושות ולשמש כנשק ביולוגי. החש הוא שמישהו ינסה לפתח את הפתוגנים האלה במעבדה ולשחרר אותם מעל לעיר גדולה, או באמצעות התחבורה הציבורית. אפשר גם לבצע התאמות מסוימות במחלות הללו ולהפוך אותן לקטלניות הרבה יותר. במילים אחרות מדובר כאן באיום של ממש, גם ברמה הביטחונית, מה שמעורר את תשומת הלב לא רק של מדענים מתחום הרפואה – אלא גם של כוחות הביטחון.

 

מגפות כמו זיקה
זיקה היא אחת מכמה מגפות שהיו מוכרות לחוקרים עוד לפני שזוהה החולה הראשון

 

זיקה ועוד מגפות שצריך להכיר

קיומו של נגיף הזיקה היה ידוע עוד לפני שזוהה האדם הראשון שנדבק ב-2014, ועד אז היא אפילו לא נחשבה למחלה או לנושא מרכזי לדאגה. מאז עברנו כמה שינויים וגם בארה"ב נמצאו מטופלים שנדבקו בנגיף. כך הפך זיקה לווירוס מדובר יותר, והוא מוכר כנגיף שגורם לפגיעות מוחיות קשות, בעיקר בקרב נשים הרות. נגיף נוסף שנמצא כקטלני הוא המלריה, והוא ממשיך להסב נזקים לא מבוטלים במקומות שונים בעולם. מדי שנה נפטרים כ-400,000 בני אדם מהידבקות בנגיף, מספר שימשיך ויעלה בקצב מהיר יותר ממה שהיינו רגילים אליו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme