גררו לכם את הרכב? יכול להיות שמגיע לכם החזר כספי

עומר גלעדי5 דקות קריאה
האם תקבלו החזר כספי לאחר שהרכב נגרר?
שתף:

נראה שחלפו הימים בהם משטרת ישראל יכולה הייתה להמשיך באין מפריע לאכוף בקשיחות ובשרירות לב חוקי תעבורה אפילו אם, מפעם לפעם, נופלים פגמים באופן התנהלותה. טענות מוצקות כנגד התנהלות המשטרה החלו נשמעות בבתי המשפט לתעבורה ברחבי הארץ. היכולת להעלות טענות כאלה נובעת מצמצום פערים טכנולוגיים (כך למשל רבים בוחרים כיום לצייד רכבם במצלמת דרך המספקת תיעוד העשוי לסתור טענותיו של שוטר), כמו גם משיפור היכולת להתמודד משפטית עם המערכת המשומנת של הגשת כתבי אישום והשגת הרשעות בבתי המשפט לתעבורה. מדינת ישראל הקשיחה עמדותיה בכל הקשור לעבירות תעבורה. מצב זה הגביר את הביקוש לייצוג משפטי מקצועי, איכותי ומסור. עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה מנצלים כל אפשרות להשיג תוצאות מיטביות עבור לקוחותיהם. כך למשל, כפועל יוצא של הליך המתנהל בבית המשפט לתעבורה בעכו, הופסקה הנפקת דו"חות מהירות שמקורם ב"מצלמות מהירות". באופן דומה קיבל לאחרונה בית המשפט לתעבורה בבאר שבע עמדתו של נהג שטען שהמשטרה פעלה שלא כדין בעת שגררה ואחסנה את רכבו מבלי לערב אותו בהליך. הנהג קיבל החזר כספי בעקבות הפסיקה.

 

בעל הרכב נדרש לשלם סכום נכבד בגין הגרירה והאחסון. בית המשפט קבע שהמשטרה צריכה הייתה לאפשר לנהג לבחור להסדיר בעצמו את גרירת הרכב ואחסנתו. הנהג יכול היה בנקל למצוא פתרון זול יותר ולכן על מדינת ישראל לשלם לנהג החזר כספי בגובה ההפרש בין מחיר הגרירה והאחסנה אותו נדרש לשלם לבין מחיר שיכול היה הנהג להסדיר בעצמו (בהתאם לעלות יומית אופיינית לאחסון רכב במגרש המאושר על ידי המדינה). עורך הדין בתיק הודיע שברור לו שמדובר בהחלטה תקדימית המספקת בסיס מוצק להגשת תביעה ייצוגית כנגד המשטרה. ייתכן מאוד שהליך משפטי כזה יחייב את המשטרה להשיב כספים רבים שנגבו מנהגים שרכבם הורד מהכביש, נגרר ואוחסן, כל זאת מבלי להיוועץ עימם ומבלי לאפשר להם למצוא פתרונות אחסנה זולים יותר.

 

החזר כספי בגלל גרירה שלא כדין
לאחרונה התקבלה טענתו של נהג אשר רכבו נגרר ואוחסן מבלי שניתנה לו אפשרות למצוא בעצמו פתרונות זולים יותר, ונקבע עבורו החזר כספי

 

המשטרה לא תיקנה קלקולים – ותעניק החזר כספי

בפסק הדין התקדימי שנתן בית המשפט לתעבורה בבאר שבע נקבע שהמשטרה תישא במלוא עלות הגרירה ותשיב לנהג את ההפרש בין עלות האחסנה שנגבתה ממנו ועלות אחסנה במגרש הזול ביותר באזור. השופט נימק החלטתו בכך שהתראות חוזרות ונשנות עלו מפסקי דין קודמים שעסקו בעניין הליך הורדת רכב מהכביש וגרירתו אל מגרש אחסון רכבים. בתי המשפט לתעבורה אותתו למשטרה שיש לרענן את הנהלים כך שהמשטרה תתחיל לאפשר לנהגים לבחור פתרונות זולים יותר מזה שמספקת המשטרה. מאחר והזמן נוקף והמשטרה טרם הרימה את הכפפה סבר השופט שאין עוד מנוס מלהוציא פסק דין אשר יחייב את המשטרה להגדיר נהלים חדשים ולוודא שאלה מיושמים מיידית בשטח.

 

 

לקצין משטרה סמכות לאסור על מי שנתפס נוהג שיכור להמשיך להשתמש ברכבו

חשוב להבין שאין עוררין על כך שהחוק מתיר לקציני משטרה לאסור המשך שימוש ברכב של נהג שנתפס נוהג שיכור, רכב כזה יורד מיידית מן הכביש וייגרר אל מגרש שאושר על ידי המדינה כמתאים לאחסון רכבים כאלה (לקצין המשטרה סמכות לאסור שימוש ברכב למשך 30 יום או 60 יום). כל זה טוב ויפה אולם בפקודת התעבורה נקבע גם שהמגרש בו יאוחסן הרכב ייבחר בין המגרשים המיועדים לכך ובהתחשב בהצעתו של הנהג. עוד נקבע בפקודת התעבורה שעלות הגרירה ואחסנת הרכב תחול על הנהג אלא אם הוכח שהמכונית נלקחה ללא ידיעתו והסכמתו. לאור התפתחויות אלה חשוב לדעת שאם המשטרה מורה על גרירת רכבכם ואחסנתו במגרש יש לכם זכות להביע דעתכם בעניין ולבחור בחלופה הזולה ביותר האפשרית. מי שלא ניתנת לו הזדמנות כזו זכאי לקבל החזר כספי העשוי להסתכם במאות ואפילו אלפי שקלים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme