בית חכם – הבטחה טכנולוגית פורצת דרך לכל בית ישראלי

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

קשה להתעלם מפופולאריות גוברת של טכנולוגיות הבית החכם שהולכות והופכות במהלך השנים למתקדמות ונגישות יותר לכל צרכן פרטי. אם לפני שנים אחדות התקנת מערכת בית חכם הייתה נחלתם של מעטים, היום יותר ויותר בתים פרטיים משלבים אלמנטים של שליטה מתקדמת במכשירי חשמל ובמערכות ביתיות שונות, בעוד חלק מקרב הצרכנים הפרטיים אף הופכים את תשתית ביתם ל-'חכמה' באופן מלא. לאור הסקרנות הגואה שמעורר התחום לאחרונה, החלטנו לסקור את הטכנולוגיות העדכניות שהופיעו בשוק לאחרונה וכן את המגמות החלות בו בימים אלה. 

 

ללא ספק, הרעיון של שילוב מערכות בית חכם בסביבת מגורים האישית שלנו קוסמת לרבים: לשלוט מרחוק במכשירי החשמל, לתזמן את פעולתם, לסנכרן בין פעולות שונות של המכשור הביתי, לשלוט בו באמצעות פקודות קוליות וכו'. נשמע לא רע, נכון? יחד עם זאת, הדרך משלב הרעיון ועד להתקנה והיישום בפועל היא ארוכה: יש להכיר את הטכנולוגיות, היצרנים והספקים השונים, לבחור ולהתאים את המערכת החכמה למאפייני הבית ולמערך הרצונות שלנו כמשתמשים, להקצות לצורך כך את המשאבים הנדרשים ולבסוף, לבצע את ההתקנה בפועל. איך עושים זאת? והאם התהליך אכן מורכב כפי שזה נשמע?

 

תקן KNX משנה את כללי המשחק

שוקי שאואט – מנכ"ל חברת Control4u המתמחה ביבוא, ייצור, שיווק והתקנה של מערכות חשמל חכם, משתף כי התחום מצוי כעת במגמת שינוי המיטיבה עם ציבור הצרכנים על ידי התאמת טכנולוגיות העומדות בבסיס המערכות החכמות לתקן בינלאומי אחיד המכונה 'תקן KNX'. למה הכוונה? אם בעבר כמשתמש פרטי רכשתם מספק מסוים מערכת בית חכם ונדרשתם בהמשך לקנות חלפים ורכיבים משלימים נוספים, הייתם מקובעים לרכישתם אצל אותו ספק – אחרת החלפים פשוט לא תאמו את המערכת החכמה הקיימת. מרגע הופעתו של התקן הבינלאומי מתאימים היצרנים את מוצריהם לסטנדרטים קבועים. לפיכך, כלל המוצרים מותאמים להוות חלק מאותה מערכת ולהסתנכרן באופן מושלם עם יתר הרכיבים הכלולים בה. העניין הוזיל באופן ניכר את עלויות המוצרים וגם הפך את תהליך בחירת והתאמת המערכת החכמה ליותר דינמי ופשוט. נכון להיום, כ-400 חברות מובילות בעולם בתחום מערכות בית חכם מייצרות את מוצריהן בהתאם לתקן הנוכחי, בעוד שוק המוצרים החכמים כבר מונה למעלה מ-7,000 פריטים.

 

בית חכם של Control4u
Control4u

 

אז מה חדש?

בדומה ליתר ענפי הטכנולוגיה העילית, גם תחום טכנולוגיות חכמות לבית מתפתח בהתמדה ולא חדל מלהפתיע עם מוצרים חדשים ופתרונות מתקדמים. חברת Control4u, למשל, פיתחה לאחרונה מערכת שליטה מרחוק בבית החכם באמצעות אפליקציה ייעודית המותקנת על גבי הסמארטפונים של החברה. המערכת מאפשרת לתזמן את פעילותן של מערכות חשמל ביתיות ולשלוט על מערכות התאורה, התריסים והמיזוג, לשלוט מרחוק באמצעות פקודות קוליות על פתיחתה של מערכת האינטרקום כולל אפשרות לצילום פני המתקשר ולשליחת התמונה באמצעות האימייל, לשלוט על פתיחה וסגירה של מנעולי הבית וכן להקצות קודים ולתזמנם לזמנים קבועים לפי הצורך ועוד. לצד אלו, המערכת מתממשקת עם Alexa, Amazon, Siri ו-Apple – גם הן מאפשרות הפעלה של מערכות הבית באמצעות פקודות קוליות.

 

חברת Homeetec מציגה מספר מוצרים חכמים במחירים הנגישים לכל כיס. מתג דוד חכם עשוי זכוכית קריסטל ומצויד בטכנולוגיית טאצ' בעלות של 279 ש"ח בלבד. המתג נועד לשמש כחלופה למתגים הסטנדרטיים, הוא מתחבר ונשלט ישירות מהראוטר בתוך ומחוץ לבית. מדובר במוצר נוח שתורם לחיסכון בצריכת החשמל. לצד זאת, משווקת החברה רגש הצפה המאפשר לקבל התראה לטלפון במקרה של הצפה בצנרת הביתית. הרגש מופעל באמצעות סוללות ומותקן פיזית על גבי נקודות ראשיות של הצנרת  – עלותו 369 ש"ח. כמו כן, משווקת Homeetec בקרי שליטה IR למערכת המיזוג – הבקר מתחבר לשקע החשמל, מתקשר ישירות עם עינית המזגן ומאפשר שליטה בתכניות מיזוג שונות (מחיר: 109 ש"ח).

 

בית חכם של Homeetec
Homeetec

 

בחברת SwitchBee מדווחים על שורה של מוצרים מסקרנים המהווים חלק ממערכות הבית החכם העדכניות. מתג Touch Multifunction – נועד לשמש חלופה למתג הרגיל, זאת, ללא כל צורך בהשחלת חוטי חשמל. המתג מתאפיין בעיצוב חדשני, נקי וחלק, מאובזר בתאורת רקע, מערכת זיהוי דיבור ומצוייד בטכנולוגיית קליטה של אפס קרינה. המתג בעל טווח קליטה עד 100 מטר, מקושר לאפליקציה ויכול לשמש כמתג On/Off, מתג דימר, מתג תחליף, מתג תרחיש או מתג מושהה (לחדר מדרגות, למשל). מוצר מסקרן נוסף זהו שקע IR (Infra Red) המקנה שליטה על מכשירי חשמל המחוברים אליו לצד שליטה על מוצרים נוספים המופעלים באמצעות שלט IR, כגון, מזגן מרכזי, מאוורר, טלוויזיה וכו'. מתג תריס – המוצר השלישי שהוזכר על ידי SwitchBee, מאפשר להפוך כל תריס בעל מנוע רגיל לתריס 'חכם', משמע, לקבל שליטה על אחוזי פתיחה כולל אפשרות למתן פקודות קוליות.

 

 

בית חכם – לעשירים בלבד?

כאמור, אם בעבר עלויותיהן הגבוהות של טכנולוגיות לבתים חכמים הגבילו את השימוש בהן לבני העשירון העליון, היום בעקבות הירידה במחירים הפכו המערכות נגישות לכול. יתרה מזאת, כפי שמסביר עמיחי זיו, מנכ"ל חברת SwitchBee, היות ומדובר במערכות פשוטות להתקנה ולשימוש, הן ניתנות להתקנה גם בבתים ישנים. התקנת מערכותיה של החברה אינן מצריכות התקנה מסובכת ברמת עבודות תשתית – למעשה, תוך שעות ספורות ניתן לאבזר את הבית בכל הנחוץ לשליטה על מערכות החשמל המרכזיות: דוד, מיזוג, תאורה, תריסים ועוד. התקנה של מערכת כזאת, כולל התקנה של רמקולים חכמים מסוג Alexa ו-Google Home לצורך זיהוי קולי, תעלה לכם בין 6,000 ל-8,000 ש"ח לדירה בת 4 או 5 חדרים.

 

בית חכם של SwitchBee
SwitchBee

 

מן הראוי לציין, כי על אף תדמית יוקרתית המאפיינת את תחום הבית החכם, התקנת מערכות טכנולוגיות אלו משמעותה אינה בהכרח הוצאות גבוהות. למשל, חברת Homeetec נודעת במחירים המשתלמים שהיא מציעה עבור מערכותיה. כך בעלות כוללת של מאות שקלים בלבד ניתן לאבזר את הבית במספר גאדג'טים חכמים לפחות. לצד זאת, פועלות בתחום גם חברות המתמחות במתן פתרונות חכמים מקיפים לבתים חדשים כבר בשלב הבנייה. חברת Control4u נכנסת לתמונה בשלבים התחלתיים ביותר של פרויקט הבניה, בעוד הרעיון הוא להטמיע את יסודות המערכת החכמה כבר ברמת התשתיות. עלותה של מערכת כזאת עומדת על כ-40,000 ש"ח – אם כי, מחיר זה זניח ביחס לעלותו של פרויקט הבניה בכללותו.

 

 

חשבתם שבית חכם זה רק לעצלנים?

תמיד ימצאו אלו שיגידו משהו בסגנון של: 'בית חכם זה לעצלנים…' או 'סתם פינוק מיותר'. מסתבר שמערכות בית חכם טומנות בחובן לא מעט יתרונות. לדבריו של שוקי שאואט, טכנולוגיות אלו תורמות לחיסכון אנרגטי ניכר. ראשית כול, המערכת מאפשרת להתעדכן באופן שוטף אילו מכשירי חשמל מופעלים ברחבי הבית. אם, לצורך העניין, שכחתם לכבות את המזגן שבקומה השניה, תוכלו לגלות זאת באמצעות האפליקציה שבנייד ולכבות אותו גם אם אינכם נמצאים בבית באותו רגע. בדומה לכך, הפונקציה של הדלקה וכיבוי של הדוד מרחוק תורמת לחיסכון בחשמל – חימום המים מתבצע בצורה מבוקרת והדוד אינו דולק 'סתם'. מעבר לכך, מסביר שוקי, הבה לא נשכח את החיסכון במשאב הזמן: כך, למשל, כשאנו ממהרים לצאת החוצה ונאלצים לעבור בכל הבית כדי לסגור את התריסים, לכבות את התאורה בכל החדרים וכו' – פעולות אלו עשויות לקחת הרבה זמן. בעזרת שליטה חכמה במערכות החשמל ניתן לבצע פעולות אלו בלחיצת כפתור ובנוסף גם לתזמן פעולות נוספות, כגון הפעלת מערכת בקרת אקלים בכדי ליצור טמפרטורה נעימה בבית לפני שובנו ועוד. 'מדובר כאן לא בעצלנות, אלא באיכות חיים שלגיטימי לחלוטין לשאוף אליה' – מסכם שוקי.

 

עמיחי זיו חוזה עתיד מזהיר לטכנולוגיות בית חכם. לטענתו, תוך תקופה קצרה רוב הבתים יהפכו להיות חכמים, זאת לאור התפתחותה הניכרת של הבינה המלאכותית (AI) וטכנולוגיות זיהוי דיבור, פנים ומחוות אנושיות באמינות גבוהה. כל אלו מאפשרים לבית 'להבין' את המשתמש ולהתאים את פעולותיו לרצונותיהם של הדיירים. קרוב לוודאי כי כבר בעתיד הקרוב איש לא יחשוב על ללכת להדליק את האור, למצוא את השלט כדי להדליק טלוויזיה וכו'. הדבר הטבעי לכל משתמש יהיה לומר: 'אני רוצה לראות סרט' והדברים פשוט יקרו – משתף עמיחי. עמדתה של חברת Homeetec מחזקת טענות אלו: 'בעוד 5 שנים בכל בית ישראלי יהיה לכל הפחות התקן אחד חכם'.

 

ואלו השחקנים בתחום

חברת Homeetec – נוסדה בשנת 2013 על ידי קבוצת הומיטק-לדסגו המפעילה שני סניפים: בחיפה ובראשון לציון.

חברת SwitchBee – פועלת מזה 5 שנים. הוקמה על ידי היזם עמיחי זיו וצוות מהנדסים עתירי ניסיון. משרדי החברה נמצאים בנתניה.

חברת Control4u – מדובר בחברה וותיקה אשר נוסדה בשנת 1996 על ידי זוג יזמים שוקי שאואט וגיל בורין. משרדיה ממוקמים בבני ברק.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme