מערכת סולארית לייצור חשמל – כמה זה באמת יעלה לכם?

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
מערכת סולארית - העלויות והתשואה
שתף:

במדינות אירופה, על שעות השמש המועטת שלהם, כבר מזמן עקפו אותנו בייצור חשמל ממקורות מתכלים – כולל אנרגיית השמש. ואנחנו, בישראל, עם כ – 1,700 שעות שמש מלאה בשנה, עוד לא עברנו לייצור המוני של חשמל עצמאי, ממקורות מתכלים – כמו מערכת סולארית המזרימה חשמל היישר מן השמש אל מכשירי החשמל שבבית. מדוע לא? לא ברור. אחרי הכל, מדובר בהשקעה כלכלית המניבה תשואה גבוהה, עם כיסוי העלויות בתוך בין 8 ל – 10 שנים, ולאחר מכן הכנסה פאסיבית של בממוצע 1,700 ש"ח לחודשיים. מעבר לסיבות הכלכליות – מדובר במהלך נכון אקולוגית, שיוציא גם אתכם מקהל האנשים שמכלים את מקורות האנרגיה של כדור הארץ בתהליכים הרסניים, ועוד משלמים על תוצרי תהליכים אלה אלפי שקלים בכל חודש. כל מה שצריך לדעת על מערכת סולארית לייצור חשמל, למי זה מתאים ואיך מתחילים – לפניכם.

 

מה היא מערכת סולארית
מערכות סולאריות לייצור חשמל מותקנות מעל גגות הבתים ומזרימות חשמל לבתים, ובכך מפחיתות משמעותית מצריכת החשמל הביתית – ומחשבונות החשמל המשולמים. מדובר בהשקעה בעלת תשואה גבוהה, ובמהלך חכם אקולוגית

 

מערכת סולארית לייצור חשמל – למי זה מתאים

מערכת סולארית מורכבת בעיקר מפאנלים לייצור חשמל מאנרגיית השמש, המורכבים על הגג. לתפוקה מרבית, מומלץ להתקין את הפאנלים בשיפוע לכיוון דרום. מי שיש להם גגות הפונים לכיוונים אחרים (מזרח, מערב, צפון), בדרך כלל נהנים מניצולת פחותה של המערכת – חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע. ההתקנה נוחה במיוחד אצל בעלי בתים פרטיים, אבל היא אפשרית בהחלט גם מעל גגות של בתים משותפים, כהשקעה של דירה בודדת או בהשקעה משותפת של מספר דיירים. כיום, כל פאנל במערכת הסולארית, באיכות טובה, מייצר 360 וואט, כך שבערך כל שלושה פאנלים מייצרים קילו וואט אחד (א בדיוק – 1.08 קילו וואט).

 

חישוב הכדאיות הכלכלית של מערכת סולארית הינו חישוב פשוט – נניח שחשבון החשמל שלכם בכל חודשיים עומד על כ – 1,500 ש"ח בממוצע. זה אומר, שמערכת שתעלה לכם 72,000 ש"ח, תחזיר את העלות שלה לחלוטין בתוך שמונה שנים (לפי 1,500 ש"ח כפול שישה חשבונות בשנה, כפול שמונה שנים). לפי התעריף לקילו וואט שעה מאתר חברת החשמל (46.19 אגורות), מערכת שתייצר כמות כזו של חשמל, היא מערכת של בערך 24 פאנלים, שפוטנציאל הייצור שלה לשעה הוא בערך 8.5 קילו וואט, והייצור בפועל תלוי גם במיקום מיטבי של הקולטים וגם בשעות השמש בכל יום בתקופה.

 

 

כמה עולה ההתקנה של מערכת סולארית מעל גג הבית?

עלות ההתקנה של מערכת סולארית אינה משתנה על פי יעילותה בתנאי הגג שלכם, אלא היא תלוייה רק בגודלה ובתפוקת החשמל הפוטנציאלית שלה. כדי לקבל מושג בנוגע לעלות הממוצעת להתקנה של מערכת סולארית מעל הגג שלכם, תוכלו לחשב לפי 7,500 ש"ח לכל קוט"ש, בערך. כלומר, עבור מערכת בעלת פוטנציאלי ייצור של 8.5 קילו וואט – תעלה בערך 63,750 ש"ח. על מנת לבנות חישוב כלכלי ריאלי בנוגע לכדאיות ההשקעה – אל תשכחו לקחת בחשבון גם את עלויות המימון שלכם, אם יהיו כאלה. אם תיקחו הלוואה למימון הפרוייקט, קחו בחשבון את הריבית על הסכום שתלוו, כחלק מעלות הפרוייקט.

 

 

מערכת סולארית כהשקעה משתלמת לאורך 25 שנים

היום, חברות התקנה של מערכות סולאריות מספקות אחריות על הפאנלים הסולאריים עצמם של 25 שנים בדרך כלל. כאשר המערכת מותקנת היטב וניצול פוטנציאל ייצור החשמל שלה הוא מרבי, במרבית המערכות עלות ההשקעה כולה תכוסה מתוך התשלום המופחת בעד חשבונות החשמל בתוך בין שמונה לעשר שנים. לאחר מכן, ובמשך לפחות עוד 15 שנים בתוך האחריות על הקולטים, מדובר בהכנסה פסיבית בגובה חשבון החשמל שלכם. אם כן, התשואה למערכת הסולארית לשנה, לפי עלות של 65,000 ש"ח והכנסה שנתית לפי חשבון חשמל של 1,500 ש"ח לחודשיים – היא כמעט 14%.

 

זאת – בתנאי שצריכת החשמל שלכם לא משתנה באופן משמעותי. לאחר התקנת מערכת סולארית על הגג, רבים חשים כי אין עוד טעם לצרוך חשמל באופן מבוקר, ובכך מטפסים ועולים חשבונות החשמל שלהם, עד כדי שיוצא כי הם ממשיכים לשלם חשבון חשמל על אף ההשקעה הראשונית במערכת הסולארית. על כן, בתכנון המערכת הסולארית שלכם, חשוב שתיקחו בחשבון עלייה בצריכת החשמל של כ – 20%, וביחד עם זאת תמשיכו לצרוך חשמל באופן מחושב.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme