עכשיו זה רשמי: מחקר חדש מוכיח כי הבדידות מזיקה לבריאות

מורן בלסר5 דקות קריאה
הוכח מחקרית - הבדידות לא טובה ללב שלנו
שתף:

הלב האנושי עשוי להגיב באופן דרמטי למדי למצב רגשי, ובכל הקשור ללב שבור בהחלט מדובר בתופעה שמעוררת כאבים בחזה, במקרים מסוימים אף לפגיעה משמעותית זו, למרות שבדרך כלל הוא דווקא בריא למדי. לפי מחקר חדש שבוצע ממש לאחרונה והוצג בכנס בריאות הלב בחודש יוני האחרון, הבדידות היא המשתנה המרכזי ביותר שעשוי לנבא מחלות לב ומוות מוקדם.

 

המחקר המסקרן הזה בוצע על ידי סטודנטית לרפואה במכון הלב של אוניברסיטת קופנהגן בדנמרק, והשתתפו בו 13,463 בני אדם עם בעיות לב שונות. המשתתפים השיבו לשאלונים בנוגע למצבם הרפואי והנפשי, וכן ביחס לסגנון החיים שלהם, להרגלי העישון ואפילו למערכות היחסים האישיות שלהם – לאו דווקא הרומנטיות שבהן. השאלונים התמקדו בעיקר בתנאי המגורים של המשתתפים (האם הם חיים לבדם) ובשאלה האם הם מרגישים בודדים והאם יש להם מישהו שאיתו הם מרגישים שיוכלו לשוחח. המידע הזה היה חשוב לבחינת ההשערה לפיה יש הבדל בין היותו של האדם לבדו לבין תחושת הבדידות שלו.

 

הבדידות והבריאות שלנו
נמצא שקיים כי בין תחושת הבדידות של האדם לבין מחלות לב ומוות מוקדם

 

הבדידות נפוצה היום הרבה יותר

החוקרת שעמדה בראש המחקר הזה הסבירה במהלך הכנס כי "הבדידות נפוצה היום יותר מאי פעם, ויותר אנשים חיים לבד. היא מהווה כלי משמעותי לניבוי מוות בטרם עת, מחלות נפשיות קשות ואיכות חיים ירודה בקרב מטופלים שסובלים מבעיות לב. היא מנבאת את כל אלה טוב יותר מאשר מגורים לבד, הן בקרב נשים והן בקרב גברים."

 

המסקנות שעליהן היא מדברת רלוונטיות ללא כל קשר לסוג מחלת הלב ממנה סבלו משתתפי המחקר. מדהים לא פחות מכך – הממצאים מראים שאין כל קשר לגילם של המשתתפים, לרמת ההשכלה שלהם ואפילו למחלות אחרות מהן הם סובלים או להרגלי העישון וצריכת האלכוהול. באופן כללי נמצא שהבדידות מכפילה את סיכויי המוות המוקדם בקרב נשים, ובאופן כמעט זהה גם בקרב גברים.

 

 

דיכאון וחרדה בשיעורים גבוהים

גברים ונשים שהעידו שהם מרגישים בודדים יותר היו בסבירות גבוהה פי 3 להפגין סימפטומים של דיכאון וחרדה בהשוואה למי שלא מרגיש בודד. גם איכות החיים של משתתפים אלה נמוכה יותר באופן דרמטי והסיבה לכך עשויה להיות מעגלי התמיכה החברתית של האנשים הבודדים. כשאין להם מעגל תמיכה משמעותי הם דואגים לעצמם הרבה פחות, הם לא נוטלים תרופות באופן סדיר ואיכות החיים שלהם טובה הרבה פחות.

 

"אנחנו חיים בעידן שבו הבדידות נוכחות יותר מאי פעם, והגורמים המטפלים צריכים לקחת את הנושא הזה בחשבון בהערכת סיכונים," טוענת החוקרת. זוהי ללא ספק תמיכה משמעותית במחקרים קודמים שהראו איך הבדידות יכולה להשפיע על הבריאות באופן משמעותי מאוד. למשל, מחקר אחד מצא שתמיכה חברתית נמוכה יותר מסוכנת יותר מעישון 15 סיגריות ביום. מה שבטוח הוא שלא משנה מה הסיבה הפסיכולוגית, הבדידות היא משתנה קריטי בכל הקשור לבריאות הפיזית והנפשית שלנו. אנחנו יצורים חברתיים ואם אנחנו מרגישים שהחיים שלנו לא מלאים כפי שהיינו רוצים – הרגעים הקשים ביותר נעשים קשים אפילו יותר.

 

מקור: Business Insider

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme