10 שאלות שממש כדאי לכם לשאול בסוף ראיון עבודה

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
10 שאלות בסוף כל ראיון עבודה
שתף:

למרות שרובנו נוטים לשכוח את הפרט הבסיסי הזה, ראיון עבודה הוא ממש לא חד צדדי. אמנם יש לפנינו מעסיק שרוצה לשאול שאלות ולדעת האם אנחנו מתאימים לעבודה, אבל גם אנחנו צריכים לראיין אותו כדי להחליט אם המשרה והארגון מתאימים לנו. זה רק אומר שממש בסוף הריאיון, רגע לפני לחיצות הידיים ותחילת ההמתנה לשיחה המיוחלת ממנהל משאבי האנוש, מגיעה השאלה שאתם אמורים לחכות לה: "האם יש לך שאלות?"

 

השאלה הזו היא ההזדמנות שלכם לשאול את כל מה שאתם צריכים כדי להשיג את מלוא המידע ולהכריע האם המשרה רלוונטית והאם אתם באמת רוצים לעבוד עם הבוס הזה, בארגון הזה. חוץ מזה, כשאתם שואלים שאלות אתם מביעים עניין גם בצד השני, ומבחינת המראיין שלכם זהו תמיד סימן חיובי. אז מה באמת כדאי לכם לשאול בסוף הראיון?

 

1 – האם עניתי על כל השאלות שלך?

לפני שנתחיל עם השאלות שלכם ועם מה שבאמת מעניין אתכם, כדאי לוודא שהצד השני סיים לשאול את כל השאלות שהיו ברשימה שלו. זה הזמן לומר משפט שיישמע בערך כך: "האמת היא שיש לי כמה שאלות לשאול אבל לפני כן, אני רק מוודא שעניתי על כל מה שרצית לדעת." הצד השני יעריך את המחווה הזו וברוב המקרים הוא גם ישיב שעניתם על הכל באופן ברור וגם קורות החיים שלכם הובנו היטב. אם לא, תהיה לכם עוד הזדמנות ללטש את התשובות ולספר עד כמה אתם טובים במה שאתם עושים.

 

סופו של כל ראיון עבודה מוצלח
בסוף כל ראיון עבודה חשוב שתשאלו שאלות – אבל ודאו קודם שהמראיין קיבל את כל המידע שחיפש

 

2 – למי אני אמור לדווח?

מועמדים רבים מדלגים על השאלה הזו במהלך ראיון עבודה גם אם היא נראית להם חשובה למדי, והתשובה לא תמיד ברורה מאיליה, בוודאי כשהריאיון מתנהל מול מספר גורמי מפתח בארגון. כדאי להכיר מראש את הבוס הישיר ואם אתם עומדים לנהל צוות עובדים, בהחלט מומלץ להכיר את חברי הצוות לפני שאתם מתחילים לעבוד.

 

 

3 – מה הם השלבים הבאים בתהליך?

כל מי שהגיש אי פעם מועמדות למשרה כזו או אחרת יודע עד כמה מייגעת עשויה להיות ההמתנה לתשובה. במקרים רבים אנחנו גם לא יודעים מראש אילו שלבים נוספים מצפים לנו או אם אנחנו אמורים לקבל הזמנה לראיונות נוספים, ליום הערכה או למבחן מעשי (אם הוא רלוונטי למשרה). זו בדיוק הסיבה לוודא כבר עכשיו, במהלך הריאיון הראשון שלכם, בדיוק מה צפוי לקרות וכמה זמן התהליך הזה עשוי להימשך. כך תוכלו לדעת טוב יותר מה מצבכם בתהליך ולקבל החלטות בהתאם, בוודאי אם אתם מתראיינים במקומות נוספים במקביל.

 

4 – מה האתגרים הצפויים בתפקיד?

אם ננסח את זה בעדינות, התשובה שאתם אמורים לקבל היא כל תשובה שאיננה "אין אתגרים בתפקיד". כל משרה טומנת בחובה אתגרים שאתם צריכים להכיר, ואם אין לה כאלה יכול מאוד להיות שמדובר בתפקיד קטן שאולי לא יתאים לכם כלל.

 

5 – מה הם מדדי ההצלחה של הארגון?

אתם יכולים לנסח את השאלה הזו גם בדרך קצת שונה ולנסות להבין אילו מדדים השפיעו על ההחלטה לקדם עובדים בעבר. יש לשאלה הזו (בשתי הגרסאות שלה) משמעות רבה מאוד. מצד אחד היא מסמנת למראיין שלכם שאתם מחפשים משרה לטווח הארוך ומתעניינים באפשרויות קידום ופיתוח לאורך הדרך. מצד שני אתם גם רוצים להבין מה הם מדדי ההצלחה של הארגון ואיך יבחנו את הביצועים שלכם ביומיום. אל תהססו לשאול גם איך צפוי להיראות יום עבודה שגרתי כדי שתוכלו להבטיח לעצמכם (ולבוס שלכם) שאתם רוצים להגיע מוכנים היטב, ושאתם מוודאים שיש לכם את כל הכישורים הנדרשים.

 

ראיון עבודה ומדדי ביצועים
חשוב מאוד לדעת מה הם מדדי ההצלחה של הארגון כדי שתבינו מה גודל הציפיות והאם הן ריאליות

 

6 – איך אתם מקדמים את העובדים?

ראיון עבודה במהלכו אתם שואלים את השאלה הזו הוא שיאותת למראיין שלכם שאתם רוצים לעבוד קשה ושאתם משתוקקים לצמוח במקביל לחברה שבה אתם עומדים לעבוד. לכן חשוב לכם להבין אילו כלים מקבלים העובדים כדי להצליח ולהגיע ליעדים שלהם, וגם איך מתמודדת ההנהלה עם האתגרים שניצבים בפניה מצד חברי הצוות.

 

7 – מה הם שלושת היעדים המרכזיים בשנה הראשונה?

מומלץ לשאול מה הם היעדים החשובים והמרכזיים שמצפים מכם להשיג במהלך השנה הראשונה שלכם במשרה, כדי שתוכלו לדעת עד כמה הציפיות ריאליות, מה הם המדדים האמיתיים להצלחה והאם תוכלו להתמודד עם הדרישות הללו. זו דרך מצוינת להבין עד כמה אתם והמשרה הפוטנציאלית מתאימים.

 

8 – האם מדובר במשרה חדשה?

אם אתם מועמדים למשרה שאיש לא אייש לפניכם תוכלו להסיק לא מעט מסקנות לגבי החברה. לדוגמה, יכול להיות שמשרה מהסוג הזה לא נדרשה קודם אבל החברה צומחת בקצב בטוח ולכן היא מרחיבה את המשרות הקיימות בו. מנגד, אם המשרה לא חדשה כדאי לנסות ולהבין (בעדינות ובאלגנטיות) למה האדם שנמצא כיום בתפקיד עוזב: האם הוא לא מרוצה? האם הציפיות היו גבוהות מדי? כמה זמן הוא היה בתפקיד?

 

9 – איך החברה רואה את עצמה בעתיד?

לשאלה הזו יש שני חלקים, כשהמטרה הראשונה היא להבין מה החזון של החברה ולאן היא שואפת להגיע. החלק השני והחשוב עוד יותר הוא מה החלק שלכם במסלול הזה. זה יעזור לכם להבין בדיוק לאן אתם מגיעים ועוד יותר מכך, המראיין שלכם יסיק שאתם מסתכלים על התמונה הכוללת ועל טובת הארגון – ולא רק על המשרה הספציפית שלכם.

 

ראיון עבודה והיום שאחרי
נצלו את ההזדמנות כדי להבין מה היעדים של הארגון ואיך אתם משתלבים בסיפור הזה

 

10 – האם יש משהו שאני צריך לדעת?

אתם יכולים להכין רשימה של שאלות אבל האמת היא שהאדם שמולכם יודע טוב יותר מכם מה אתם לא יודעים לגבי המשרה, המנהל העתידי שלכם או הארגון בכלל. אז אחרי ששאלתם ודיברתם נסו להעביר אל המראיין שלכם את האחריות ובקשו מהאדם שנמצא בתפקיד הרבה לפניכם לספר לכם קצת יותר על המקום שאליו אתם מתכננים להגיע.

 

 

ראיון עבודה דורש מכם הכנה

אז נכון, המטרה המרכזית שלכם היא ליצור רושם טוב ולגרום לאדם שמולכם להבין שאתם הכי טוב לתפקיד. אלא שגם הנכונות שלכם להביע עניין במשרה ובארגון היא חשובה לא פחות, ולפני שאתם מגיעים לכל ראיון עבודה באשר הוא, התכוננו אליו טוב יותר. למדו קצת על הארגון, על הרקע שלו ועל השינויים שעבר. נסו להבין לעומק מה המוצרים והשירותים שהוא מציע ומי המתחרים שלו, והכינו שאלה או שתיים לסוף המפגש הזה כדי שהמראיין שלכם יבין שאתם רוצים משרה שמתאימה לכם לא פחות מאשר הוא רוצה עובד שמתאים למשרה שלו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme