מתכננים לפתוח עסק חדש? כך תשפרו את סיכויי ההצלחה שלכם

יובל פוגל5 דקות קריאה
כך תדעו אם יש לכם עסק חדש שגם ירוויח
שתף:

כמה פעמים אמרתם לעצמכם את המשפט "וואו. זה רעיון לעסק שיכול להצליח!"? זה עשוי לקרות כשאתם במקלחת, כשאתם שותים את כוס הקפה, או רגע לפני שאתם צוללים אל שנת לילה רוגעת. אך מהם באמת סיכויי הצלחת הרעיון העסקי שלכם? זיהוי נקודת הזמן האידיאלית ליישום הרעיון העסקי עשויה להוות אתגר גדול (בשלות שוק וכדומה), ואם אתם שוקלים לעזוב את מקום העבודה ה"בטוח" שלכם למען הסיכוי שבסיכון – האתגר גדול אף יותר. הנה כמה דברים שכדאי לדעת לפני שתקפצו אל מימיו העמוקים של אוקיינוס העסקים.

 

נהר המכשולים העסקי

שוו בנפשכם נהר מים. ככל שהמים עמוקים יותר, כך שורצים בהם יותר ויותר תנינים. עכשיו חשבו על כך, שככל שיש יותר תנינים טורפים – מי הנהר יהיו אידיאליים עבורכם. נוגד את ההיגיון? עכשיו חשבו על כך שנהר זה מסמל את העסק שלכם, וששוכניו האימתניים מסמלים את המכשולים העומדים בפני המתחרים הפוטנציאליים שלכם.

 

עסק חדש ונהר התנינים
לפני שאתם מקימים עסק חדש כדאי שתדעו אילו מכשולים מחכים לכם בדרך

 

כיצד תוכלו ליצור את נהר המכשולים העסקי שלכם?

אז יש לכם רעיון עסקי, ובטרם תרוצו לשלב היישום, כדאי שתכירו כלי משפטי בסיסי העשוי לשפר את סיכויי ההצלחה שלכם – "הפטנט הרשום". מנקודת המבט המשפטית, הרעיון שלכם הוא הקניין הרוחני שלכם. במידה והוא ניתן ליישום אבל לא נרשם קודם לכן על ידי מישהו אחר, תוכלו לרשום אותו כפטנט במדינות שונות. כך תוכלו לקבל רישיון בלעדיות על הרעיון שלכם, שיהיה תקף ל-20 שנים במדינה בה הוא רשום. האין זו דרך אידיאלית למלא את נהר המכשולים שלכם תנינים אימתניים? ובטרם תרוצו לרשום פטנט על הרעיון העסקי שלכם ולהתחיל בהוצאות, כדאי שתנסו לענות על השאלות הבאות.

 

האם ישנה רגולציה כבדה בענף העסקי שלכם?

הרגולציה היא כלי ממשלתי המשמש להסדרה, פיקוח ואכיפה, במטרה לכוון ולווסת פעילויות בענף כלשהו ולפקח עליהן. כצרכנים, כלי זה מסייע לנו להתגונן מפני פגיעה פוטנציאלית של עסקים. לעומת זאת, בכובעיהם של בעלי העסקים, הרגולציה עשויה להיות יקרה מאוד מבחינה כספית. הדרך הקלה והמהימנה ביותר לדעת את רמת הרגולציה הממשלתית על הענף היא פשוט לברר עם אנשים ובעלי עסקים הפועלים בתוכו. עליכם לערוך בדיקת נאותות לענף, לחקור ולהכיר לעומק את החוקים המשפיעים עליו ואת השלכותיהם. אם אתם מתקשים למצוא חוקים הקשורים ישירות לענף – יש בסיס לתקווה השוכנת בליבכם.

 

 

אוקיינוס העסקים הגדול

שימו לרגע את נהר המכשול העסקי בצד ודמיינו אוקיינוס גדול. מי האוקיינוס יכולים להיות צבועים כחול טהור, אדום עז, או כל צבע אחר ביניהם. עכשיו דמיינו שהאוקיינוס הוא הענף של העסק שלכם. במידה ועוד לא ניחשתם, גם דוגמא זו עוסקת במתחרים הפוטנציאליים שלכם – האוקיינוס הכחול הוא הרוגע, ואילו האוקיינוס האדום עקוב מדם התחרות השוכנת בו. יחד עם זאת, בניגוד לאמונה הרווחת, אוקיינוס המערב את שני הצבעים יהיה האידיאלי ביותר עבור העסק שלכם.

 

עסק חדש והאוקיינוס הכחול
האוקיינוס הוא הענף שבו אתם פועלים כשאתם מקימים עסק חדש

 

מהי רמת ההוצאות אותן יהיה עליכם לבצע מראש?

יש לא מעט הוצאות שעליכם לבצע בטרם העסק התחיל לייצר הכנסות. גובה ההוצאות שיש לבצע הוא מושג יחסי המשתנה בהתאם לפרמטרים שונים. במידה ואתם בעלי תכנית עבודה מסודרת, יודעים להעריך את גובה ההוצאות והסיכון העסקי נמוך – מצבכם טוב. עכשיו דמיינו שנכנסתם אל אוקיינוס כחול טהור. האינטואיציה הראשונית לבטח אומרת לכם שזהו האוקיינוס האידיאלי, אך לא כך הם פני הדברים. במקרה זה עליכם ליצור שוק חדש לגמרי ולהשקיע כספי שיווק רבים בחינוך שוק והחדרת העסק שלכם לתודעה. במילים אחרות, העסק שלכם דורש מכם להוציא מראש כספים רבים עוד בטרם החל לייצר הכנסה, ולכן מדובר בסיכון גבוה. לכן, כפי שכבר רמזנו בתחילת הכתבה – עדיף להימנע מיישום רעיון עסקי כזה.

 

 

אז בכל זאת גיליתם שאתם באוקיינוס האידיאלי, מה הצעד הבא?

חפשו מתחרים פוטנציאליים וגם כאלו שפעלו, החזיקו וניהלו בעבר עסקים הפועלים בענף שלכם. גורמים אלו עשויים לספק לכם מידע בעל ערך רב. במידה ומצאתם מספר עסקים הפועלים בהצלחה בענף שלכם – העולם מחייך אליכם ויש לכם סיבה מצוינת לאופטימיות.

 

האם הניסיון או הידע שלכם יוכל להעניק לעסק יתרון משמעותי?

ועכשיו נחזור מהאוקיינוס הגדול אל הנהר הקטן. אם יש בידכם ידע או מומחיות קשים לחיקוי, כך יהיה הנהר רוגש וישכנו בו יותר ויותר תנינים, או במילים אחרות, יעמדו בפני המתחרים הפוטנציאליים שלכם יותר ויותר מכשולים וחסמים. פתיחת עסק חדש המבוסס על נקודות החוזק שלכם יגדיל את הסבירות להצלחתו בטווח הארוך. לעומת זאת, במידה ואין לכם ידע או ניסיון ייחודי ועליכם להתחיל ללמוד את המיומנויות המרכזיות להצלחת העסק שלכם – הנהר ייהפך ידידותי לסביבה, ומומלץ לפחות שתמצאו שותף או תגייסו עובד בעל כישורים מתאימים ויכולות משלימות.

 

המתחרים של עסק חדש
סביר להניח שיש לכם מתחרים וכדאי שתכירו אותם

 

שיפור הסיכויים בהקמת עסק חדש

אז נכון, רבים מאיתנו חולמים להגשים את עצמנו באמצעות פתיחת עסק חדש ומשגשג. יחד עם זאת, רצוי שנהיה ערים לנתונים הסטטיסטיים הקובעים כי הרוב המכריע של העסקים הקטנים הנפתחים בישראל ייכשלו כבר במהלך השנה הראשונה לקיומם. ניתוח שביצעה חברת המידע העסקי"CofaceBDI"  קובע, כי על כל עשרה עסקים שנפתחו בישראל בשנת 2017 – תשעה נסגרו! נתון זה מצביע על חשיבות הקדמת המחשבה למעשה, ושימוש בכלים שהצגנו בפניכם יסייעו לכם לשפר את סיכויי הצלחת העסק שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme