רכב חשמלי חדש מגיע לישראל – והוא לא של טסלה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
בשנה הבאה יגיע אלינו רכב חשמלי חדש
שתף:

רבים חולקים את חזון הרכב החשמלי, עולם בו רכבים המצויידים במנועי בנזין ודיזל יהפכו לנחלת העבר ובמקומם ניסע כולנו ברכבים המונעים בחשמל. היתרונות של רכב חשמלי רבים ובראשן העובדה שרכבים כאלה אינם מזהמים. נכון לשנת 2018 נמכרים בעולם כ-15 דגמים של רכבים חשמליים, כל יצרניות הרכב הגדולות מפתחות דגמים כאלה ויש כמובן את חברת טסלה (של היזם האגדי אילון מאסק, ממקימי פייפאל) הפועלת באופן בלעדי בתחום הרכבים החשמליים (חברת טסלה כבר פיתחה אפילו משאית סמי-טריילר חשמלית).

 

חשוב להקדים ולציין שככל שמדובר ברכבים חשמליים הכוונה היא לרכבים המונעים בחשמל בלבד וניתן לטעון אותם מרשת החשמל. ישנם רכבים חשמליים המצויידים גם במנוע בנזין כדי לפתור בעיית טווח נסיעה בין עמדות טעינה. רכבים חשמליים שונים מאוד מרכבים היברידיים המצויידים גם הם במנועים חשמליים וסוללה נטענת. ברכבים היברדיים מערכת ההנעה החשמלית נחשבת למערכת עזר. את רוב המכוניות ההיברידיות לא ניתן כלל לטעון מרשת החשמל,  טעינת הסוללה נעשיית על ידי מנוע הבעירה הפנימית כמו גם באמצעות אנרגיה המופקת על ידי המנועים החשמליים עצמם בעת בלימה (כאן טמון סוד יעילותם של הרכבים ההיברידיים).

 

רכב חשמלי שהוא דווקא לא טסלה
בתחילת 2019 נראה בישראל לצד טסלה גם את ה-I-Pace, רכב חשמלי מפואר מבית יגואר

 

רכבים חשמליים בעולם ובארץ

הטכנולוגיה המאפשרת ייצור ושימוש ברכבים חשמליים נמצאת ברשותנו כבר מאז שנות התשעים. המכשולים העיקרי בדרך אל רכב חשמלי יעיל היכול להתחרות בשוק חופשי באחיו שורפי הדלקים היו סוללות נטענות טובות מספיק והמחיר בהם ניתן היה להציע רכבים חשמליים לצרכן. רק בעשור האחרון החלו יצרניות רכב להשיק דגמים בייצור סדרתי שהיו אמנם מעט יקרים אולם נהנו מביקוש בקרב קהל המזדהה עם הבשורה (למשל מי שחשוב להם להפחית למינימום את טביעת הרגל הסביבתית שלהם).

 

היצע הרכבים החשמליים בעולם עדיין מצומצם אולם דגמים רבים נוספים נמצאים ממש מעבר לפינה. ישראל בהחלט מדשדשת מאחורי מדינות מפותחות רבות אחרות (רוב מדינות ה-OECD, ארה"ב, אוסטרליה ועוד), נכון לסוף שנת 2017 נעו על כבישי הארץ כ-2000 רכבים חשמליים בלבד (חשוב להדגיש, הכוונה לרכבים חשמליים ולא לרכבים היברידיים). לאחרונה התבשרנו על כניסת רכב חשמלי חדש לשוק הישראלי, ה I-Pace של יגואר. לפניכם סקירת תכונותיו של רכב חשמלי זה והמשבצת שיבאוניו מיעדים לו בשוק הישראלי.

 

 

רכב פאר עם תג מחיר בהתאם

ה I-Pace, כמו רוב דגמי יגואר, היא מכונית פאר המיועדת למי שאינם מהססים להוציא מאות אלפי שקלים על רכב. בזכות מדיניות המיסוי הנמוך על רכבים חשמליים בארץ יבואני יגואר לישראל (חברת "המזרח") תציע את ה I-Pace במחיר חדירה של 454 אלף שקל לדגם המפואר. מדובר ברכב המצוייד בשני מנועים חשמליים המפיקים יחד כ-400 כוחות סוס. הסוללה מאפשרת טווח נסיעה של כ-480 קילומטרים בין טעינה לטעינה. כיאה לרכב פאר הI-Pace מספקת חווית נסיעה מפנקת מאוד ודי במבט חטוף בה כדי להבין שמדובר ברכב איכותי ויקר. הI-Pace- מזנקת מאפס למאה ב4.8 שניות בלבד ומסוגלת לפתח מהירות מירבית העולה על 200 קמ"ש.

 

 

רכבים דוגמת ה-I-Pace לא יביאו עימם את המהפיכה

מכיוון שמדובר ברכב יוקרה הגעת I-Pace של יגואר לארץ לא תגדיל באופן משמעותי את מספר הרכבים החשמליים הנעים על כבישי הארץ. סנוניות המהפיכה הם דגמי רכבים חשמליים קומפקטיים וזולים יותר כגון הi3- של ב.מ.וו, רנו זואי, הגרמה החשמלית של סמארט, יונדאי איוניק חשמלית (בארץ נמכרת, נכון לשנת 2018 רק הגירסה ההיברידית), שברולט בולט, פולגווגן גולף חשמלית, וגם הטסלה S. ישנם גם דגמים מסחריים חשמליים כגון הרנו קנגו ZE. ייתכן שאנו הישראלים פיתחנו חשש מפני רכבים חשמליים בשל כישלון יוזמת בטר פלייס שכנראה הקדימה את זמנה עם הרנו פלואנס החשמלית (הפתרון של בטר פלייס לזמן טעינה ארוך לסוללה החשמלית היה עמדות החלפת סוללה ריקה במלאה). קצב ירידת מחיר הסוללות יקבע את מהירות הגעת מהפיכת הרכבים החשמליים בעולם ובארץ, הצפי הוא שבשנת 2024 רכבים חשמליים כבר יהיו זולים יותר מרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme