בעקבות חוק הפונדקאות – להט"בים ישלמו פי 2 להגשמת חלום ההורות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
המחיר של פונדקאות בישראל ובעולם
שתף:

לפני שבוע בלבד עבר ברוב מצומצם (59 מול 52 חברי כנסת) התיקון לחוק הפונדקאות, המרחיב את מעגל הנשים המורשות על פי חוק להתחיל תהליך של פונדקאות, שיאפשר להן לממש את הרצון להפוך לאימהות. בעבר, אפשר חוק הפונדקאות בארץ תהליך של פונדקאות רק לבני זוג נשואים שאינם מצליחים להיכנס להריון בשל בעיות רפואיות. כעת, יתאפשר גם ליחידניות להשתמש בשירותי פונדקאית על מנת להפוך אימהות. התיקון לחוק "שכח" את האבות, עם חוסר בוטה בהתייחסות לזוגות חד מיניים ולגברים יחידניים באופן מכליל, שיש הרואים בו פוגעני. אנחנו באתר ריאלי, זנחנו את ההיבטים המוסריים של האפליה המגדרית – ויצאנו לבדוק, מה הן המשמעויות הכלכליות של החלום להפוך הורה – עם או בלי חוק הפונדקאות.

 

 

כמה עולה פונדקאות בארץ?

הליך הפונדקאות בישראל מפוקח על ידי גופים מוסדרים, ונקבעו תנאים ברורים עבור מי שעשויה לשמש פונדקאית. מעבר ליתרונות ולנוחות בהליך ההריון במרחק נסיעה מההורה הביולוגי – מדובר בהפרשים משמעותיים מבחינת העלויות. המחירים בישראל עבור פונדקאות משתנים, אולם השכר שתקבל הפונדקאית עבור שירותיה נעים בין 160,000 ל-200,000 ש"ח. בנוסף היא זכאית למימון כלל הוצאות ההריון כולל עלויות הטיפולים לקראת הכניסה להריון, כלל הבדיקות הרפואיות הנדרשות, הוצאות שוטפות במהלך התקופה, ליווי פסיכולוגי וכדומה. בנוסף, ישנן עלויות למרכז שינהל את תהליך הפונדקאות על שלל ההיבטים המשפטיים והרגשיים שלו – בדרך כלל בין 30,000 ל-60,000 ש"ח.

 

סה"כ מוערכת עלות הפונדקאות בישראל בסך של כ – 250,000 ש"ח.

 

פונדקאות עולה הרבה - גם בארץ
התשלום על פונדקאות כולל, בואפן טבעי, גם את עלויות הטיפולים והבדיקות לכל אורך ההיריון

 

כמה עולה פונדקאות בחו"ל?

הליך הפונדקאות בחו"ל הוא לא רק יותר יקר – הוא גם הרבה יותר מורכב, כאשר עולה הצורך לבחור בתורמת ביצית מתאימה ולאחר מכן ללוות את ההריון מרחוק או לבלות "על הקו" בין הבית למדינה בה נובט ברחם התינוק המיועד. במקרה של פונדקאות למי שכבר יש לו ילדים – התהליך קורע את ההורה הביולוגי לאורך כל הדרך. אבל, כבר מראש הזהרנו שלא נרחיב בעניינים שמעבר לעלויות – גם שם צפויות הפתעות רבות למי שבוחר בדרך זו. אם כן, הליך של פונדקאות מתחיל ברכישה של ביצית מתורמת ביצית, בדרך כלל או מארה"ב או ממדינות מזרח אירופה. בכל מקרה, מחירה של אותה ביצית בממוצע בין 50,000 ל – 80,000 ש"ח.

 

ההוצאות על שירותי פונדקאות משתנות על פי המדינה ודרישות הפונדקאית. בארה"ב, למשל, תשלמו כ-80,000 דולרים לפונדקאית – ולעומת זאת באוקראינה, המאפשרת גם היא רק לזוגות הטרוסקסואלים נשואים לעבור תהליך זה, תשלמו רק כ-40,000 דולרים. גם בחו"ל, בדרך כלל נדרשים ההורים המממנים את שירותי הפונדקאות, לשלם בעד בדיקות וטיפולים רפואיים טרם ההריון ובמהלכו, ליווי משפטי, ליווי רגשי לפונדקאית, ועוד. חשוב לזכור, כי בהריון שנערך בחו"ל יצטרכו ההורים הביולוגיים (וכנראה גם ירצו מאוד) לטוס לביקורים מעת לעת – עלויות שגם אותן חשוב לקחת בחשבון.

 

בסך הכל, בממוצע, בהליך פונדקאות במחירים נמוכים יחסית בחו"ל, צפוי המבקש להוציא לפחות חצי מיליון שקלים ויותר לאורך תשעת החודשים.

 

 

אילו עוד אפשרויות קיימות?

אם אי אפשר לממן לידת ילד ביולוגי שהוא שלכם, יכול להיות שיהיה נכון עבורכם לבחון אפשרות של אימוץ ילד. הבעיה היא שאימוץ הינה אפשרות הפתוחה לזוגות נשואים בלבד. החוק לאימוץ בין ארצי, לצד תקנות נוספות בארץ ובמדינות היעד, הופכים את האימוץ של ילד על ידי הורים יחידניים קרוב לבלתי אפשרי גם בחו"ל. העלויות לאימוץ, אגב, כ-40,000 דולרים עבור תינוק בן עד שנתיים ממדינות מזרח אירופה, כמו רוסיה. מרבית העמותות בחו"ל אינן מאשרות עוד אימוץ בין ארצי, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהורים יחידניים. גם בארץ, כאן האימוץ ללא עלות, האפשרות להורה יחידני (בדרך כלל אמא) היא קלושה, עם זמני המתנה של עד עשור אצל זוג הורים נשואים הטרוסקסואלים הממתינים לתינוק לאימוץ – והורים יחידניים אשר מורשים לקבל רק תינוקות שנדחו בתהליך האימוץ על ידי הזוגות הממתינים.

 

אלה לא זכויות הקהילה, אלה זכויות אדם

לא רבים מאיתנו יכולים להרשות לעצמם הוצאה של מעל חצי מיליון שקלים, עוד לפני שהתחלנו לבדוק את מחירי העגלות, העריסות, וההוצאות על גידול התינוק. חוק הפונדקאות החדש הינו חוק מפלה כלכלית, אשר סוגר את הדלת בפני מאות הורים ראויים להגשים את החלום ולהפוך משפחות בישראל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme