כואב יותר בכיס – המחיר הכבד של ביקור בבית החולים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

מערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם. בתי החולים שלנו אמנם צפופים ושכר הרופאים זעום – אולם הידע, הליווי המקצועי, תנאי האשפוז והטיפול בחולים במסגרת בתי החולים הממשלתיים, הם בהחלט נושא שהישראלים יכולים להתגאות בו. לצד הטיפולים הרפואיים הניתנים בבתי החולים בישראל לכל תושב ללא עלות, אנחנו מגלים תעשייה שלמה של הכנסות על חשבון החולים או מלוויהם. יצאנו לבדוק – כמה באמת יעלה לכם שבוע של ליווי בן משפחה מאושפז?

 

למה ביקור בבית חולים יקר כל כך?
בעוד טיפולים רפואיים ניתנים בישראל חינם לכל אזרח, מסביב לטיפולים הרפואיים עצמם תעשייה שלמה של מוצרים, החל מחניות רכב במחירים מופקעים, וכלה במחירים גבוהים עד פי חמישה במכונות המזון האוטומטיות

 

עלות החניה – ההסדרים אינם נשמרים בכל בתי החולים בארץ

בשנת 2017, פרסם משרד הבריאות מסמך הנחיות בו נקבע כי על בתי החולים הממשלתיים לאפשר חניה בתחומם במחירים מופחתים. על פי ההנחיות, מי שחונה במתחם בתי החולים, יוכל לחנות בתשלום של 20 ש"ח למשך יממה שלמה, כמו גם להיכנס ולצאת מן המתחם ככל שיבחר. בדיקה שערכה המועצה הישראלית לצרכנות מגלה כי מרבית בתי החולים אכן מאפשרים חניה במחירים מוזלים אלה, ובנוסף, ישנם בתי חולים בהם תמצאו שירותי הסעה ציבורית המגיעים עד פנים המתחם, ומתחמי חניה פרטיים נוספים, בתשלום או ללא תשלום, בקרבת מקום למתחם בית החולים. בבית החולים איכילוב, בבית החולים אסותא (שאינו בית חולים ממשלתי), ובבית החולים "רמב"ם" בחיפה – עלות החניה ליום היא יקרה יותר. בבית החולים "איכילוב", עלות החניה ליום במתחם בית החולים לא פחות מ – 76 ש"ח ליום.

 

בבתי החולים זיו בצפת, לניאדו בנתניה, ופורייה בטבריה – עלות החניה היא רק 15 ש"ח ליום.

 

 

השירותים למאושפזים במהלך השהייה בבית החולים

את עלויות האשפוז והטיפולים בבתי החולים, מכסות קופות החולים. אבל עלויות נוספות, כמו שירות של טלוויזיה בכבלים, ניתנים בתשלום נוסף. בבתי החולים המספקים את השירות – מדובר בעלות של עד 35 ש"ח ללילה, ועוד עלות חד פעמית של עשרה שקלים עבור ההתקנה. המחיר ללילה להשכרת מכשיר טלביזיה פוחת ככל שכמות הימים להשכרה עולה. מי שצפוי לבלות בבית החולים למשך חודש – ישלם עבור שירותי הטלביזיה כ – 500 ש"ח בסך הכל.

 

 

עלויות המזון והשתייה

בתוך תנאי האשפוז, מקבלים החולים גם שירותים משלימים, כגון ארוחות מבושלות, שירותי כביסה וניקיון, וכדומה. אולם המלווים ובני המשפחה, אשר לא פעם מבלים זמן רב לצד מיטות החולים – בין אם המדובר במאושפזים צעירים או מבוגרים – מוצאים את עצמם לצד מיטת יקיריהם, ללא כל תמיכה. מעבר לעמותת "עזר מציון", אשר מספקת ארוחות חמות בהתנדבות למלווי החולים בחלק מבתי החולים, מלווי המאושפזים נדרשים לדאוג לעצמם, למשל לתזונה ולמשקה. אם לא דאגתם להביא איתכם מהבית אוכל ומשקה – תמצאו את עצמכם משלמים עד פי חמישה ויותר, עבור מוצרי אוכל ומשקאות – גם כאלה ממכונות אוטומטיות. הנה מספר דוגמאות להפרשים בין המחירים:

 

  • מחיר שישיית בקבוקי מים מינראליים 500 מ"ל 13.90 ש"ח – כלומר 2.30 ש"ח לבקבוק אחד בסופר. לעומת זאת, בדוכני האוכל בבתי החולים, מחירי בקבוק זהה (אך קר) בין חמישה לעשרה שקלים.
  • קפה ומאפה, המכיל קפה הפוך קטן וקרואסון או עוגייה מתוקה, מחירם בבתי הקפה בממוצע בין 10 ל – 15 שקלים. בבתי הקפה בבתי החולים, היקר ביותר הוא בית החולים אסותא, המציע קפה ומאפה תמורת 23 שקלים. החולים אסף הרופא ובית החולים פורייה, מציעים קפה ומאפה תמורת 10 שקלים. ממוצע העלות לקפה ומאפה בבתי הקפה של בתי החולים – כ – 18 שקלים.
  • במכונות האוטומטיות בבתי החולים, תמצאו למשל חטיף פסק זמן, במחירים של בין 6 ל – 12 שקלים, הפרשים של 100%. בית החולים הזול ביותר, אגב, הוא בית החולים זיו בצפת, והיקר ביותר הוא בית חולים מאיר בכפר סבא

 

בית חולים עולה ביוקר
גם פחיות שתיה, קפה ואוכל יעלו לכם יותר כשאתם מבקרים קרוב בבית משפחה

 

בשורה התחתונה, כמה יעלה שבוע אשפוז?

מי שנדרש להתמודד עם מחלתו של קרוב משפחה, בנוסף למעמסה הרגשית ולצורך בחלוקת זמן בין שגרת החיים לליווי החולה, מוצא את עצמו נפרד ממאות שקלים לאורך תקופת האשפוז, עבור חניה, שירותים, מזון ומשקאות. אם אתם מנסים לחסוך, כריך מהבית ואפליקציות שידורים ישירים בסמארטפון, עשויים להפחית משמעותית את עלויות הליווי של האשפוז. רק בריאות!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme