עקף גם את ביל גייטס – זהו האדם העשיר בהיסטוריה

יובל פוגל5 דקות קריאה
האדם העשיר בהיסטוריה - מי אתה?
שתף:

בימים האחרונים קיבל המיליארד האמריקני, ג'ף בזוס, את תואר האדם העשיר בהיסטוריה המודרנית. בזוס, מייסד ומנכ"ל אימפריית המסחר האלקטרוני ומחשוב הענן אמזון, הפך לבעל ההון הגדול ביותר שנצפה בעולם מאז שנת 1982, השנה בה החל השבועון הכלכלי האמריקאי פורבס לדרג את עשירי העולם.

 

האדם העשיר בהיסטוריה הקים את אמזון
כאן למעשה החל המסע של ג'ף בזוס לתואר האדם העשיר בהיסטוריה

 

ג'ף בזוס – אינו מתעייף בעליה לפסגת ההון

בזוס, בן 54, מחזיק בהון עצום של כ-150 מיליארד דולר. בזוס עקף את גייטס (מייסד ובעל השליטה במיקרוסופט), לא רק בהון העצמי הנקוב שלו, אלא גם במונחים מותאמי אינפלציה. גייטס, במקום השני בפסגת עשירי העולם, עם הון עצמי של כ-95.3 מיליארד דולר "בלבד", החזיק בשנת 1999 בסכום של כ-100 מיליארד דולר, השקולים ל-149 מיליארד דולר במונחים של היום. העובדה שבזוס עבר את גייטס "רק" במיליארד דולר, מציבה אותו במקום הראשון בהיסטוריה, לכל הפחות מאז שנת 1982.

 

 

מה גרם לקפיצה הגדולה האחרונה בהונו של האדם העשיר בהיסטוריה?

בזוס חצה את הרף הגבוה שהציב גייטס, ושבר את שיא ההון האישי הגבוה בהיסטוריה כאשר חברת אמזון הייתה בימי ההכנה ל"בעיטת הפתיחה" של מבצע המכירות Prime Day שנמשך 36 שעות. ביום השיא של המבצע, ההסתערות הייתה גדולה עד כדי כך, שהיו תקלות טכניות באתר הבית ובאפליקציה של אמזון גם יחד. מניות החברה, טיפסו ביום השיא של המבצע (שני שעבר), עד לגובה של 1,841.95 דולר בבוקר אותו היום. בסיום יום המסחר, נסגרו המניות בירידה של 0.5%, שהובילה אותן לערך של 1,822.49 דולר למניה. למרות זאת, שהייתו של בזוס בפסגה עשויה להיות קצרת מועד. המניה כבר הוסיפה לרדת לשווי של מתחת ל-1,800 דולר, כיוון שחברת נטפליקס דיווחה על תוצאות מאכזבות ב"מסחר המורחב" (הנערך ע"י המרות אלקטרוניות לפני או אחרי שעות המסחר) – דבר שגרם למשקיעים הטכנולוגיים להגיב במהירות.

 

ואם נתמקד בשנת 2018 בלבד, בכמה עלה הונו של בזוס?

השווי הנקי בהונו של בזוס זינק בלא פחות מאשר 52 מיליארד דולר במהלך השנה! לצורך ההשוואה, הזינוק שהתרחש השנה בהונו של בזוס, גבוה יותר מאשר סך כל הונו של האדם העשיר ביותר באסיה, ג'ק מא, מייסד ענקית המסחר הסינית עליבאבא. זאת ועוד, זה גם מקרב את בזוס עד כדי "מרחק יריקה" מהונם של יורשי וולמארט, נכדי משפחת וולטון, אשר הונם נאמד בכ-151.7 מיליארד דולר. "זה מספר מדהים ומטלטל בו זמנית, סכום שפשוט לא ניתן לתאר – זה פשוט מדהים.", אמר מייקל קול, מייסד "Cresset Family Office", מהחברות המובילות בארה"ב לשירותי משרדים משפחתיים.

 

האדם העשיר בהיסטוריה מתקרב להון של ולמארט
בזוס מתקרב בצעדי ענק להון המשפחתי של יורשי וולמארט

 

אז אם כל העשירים הגדולים בעולם הם מארה"ב, מה בנוגע לחלוקת ההכנסות במדינה?

בשנת 2016 מצא "The Federal Reserve", הבנק המרכזי של ארה"ב ובעל הסמכות המוניטרית במדינה, כי האחוז העליון (1%) בארה"ב, שולט בכ-38.6% מסך העושר בארה"ב, לעומת 22.8% מהעושר, המוחזקים בידי 90 האחוזים התחתונים. נתון מעניין נוסף בהקשר זה, הוא כי בשנת 2017, גילתה "Oxfame International" (הפועלת למציאת פתרון בר קיימא לעוני ולבעיות חוסר צדק נלוות), כי יותר מ-80% מהרווחים בכל העולם הגיעו ל-1% מהאוכלוסיה בלבד!

 

 

ומה היה קורה בפסגה אם גייטס לא היה פילנתרופ כל כך גדול?

כידוע, בזוס עדיין לא הואיל לתרום מהונו (לפחות לא משהו הידוע בתקשורת העולמית), וספג על כך קיתונות ביקורת. בתגובה, טוען בזוס כי בקרוב הוא אכן יבצע תרומה מכובדת. בינתיים, אם נביט על מדד בלומברג הונו של גייטס, כפי שציינו בתחילה, מוערך בכ-95.3 מיליארד דולר. יחד עם זאת, תורם גייטס כספים רבים לקרן ביל ומלינדה גייטס (הקרן הפרטית הגדולה והעשירה בעולם). במידה וגייטס לא היה תורם למטרות צדקה, עשוי היה הונו להגיע לשווי נקי מוערך של יותר מ-150 מיליארד דולר (הסכום אליו הגיע בזוס בשבוע שעבר). במהלך השנים, תרם גייטס כמעט 700 מיליון מניות של החברה שבבעלותו, מיקרוסופט, וזאת בנוסף לתרומה של כ-2.9 מיליארד דולר במזומן ובנכסים אחרים מאז שנת 1996 (בהתאם לפרסומים ציבוריים). אז, נמתין בסבלנות, ונראה האם בזוס יפתח כיסו לצדקה, וכיצד צעד זה ישפיע על פסגת העשירים בעולם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme