מחירי המזון מזנקים ואפילו המומחים לא מבינים למה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
לקראת החגים מחירי המזון ממשיכים לעלות
שתף:

הידעתם? מחירי המזון בסופרים וברשתות המזון, לא היו גבוהים כל כך בישראל מאז שנת 2014. יש מוצרי מזון שמתייקרים עם סיקור תקשורתי נרחב, כמו מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח של שלוש מהמחלבות הגדולות בישראל (תנובה, טרה, ועכשיו גם מוצרי מחלבות גד) – ויש כאלה שפשוט מתייקרים בשקט. בשורה התחתונה – אנחנו משלמים יותר, עבור מוצרי החלב (3.5%), עבור הדגנים (4%-5%), עבור החטיפים (6%), עבור מוצרי העוף (5%), ועוד. למה זה קורה, ומה יהיה הסוף?

 

למה מחירי המזון התייקרו
לקראת החגים כנראה שלא תראו סלי הוזלות שהם אופייניים כל כך לתקופה זו של השנה בישראל. סלי המזון שלנו יהיו יקרים, והמבצעים פחות שכיחים. למה, במדינה של עליות זניחות במדד המחירים לצרכן בשמונה השנים האחרונות, אנחנו בכל זאת מרגישים שסל המוצרים שלנו בסופר הופך יקר יותר?

 

מדד מחירי המזון – לעקוף את הבעיה

מחירי מוצרי המזון בישראל במגמת התייקרות בולטת מזה מספר חודשים. קשה להניח את האצבע על המקור לבעיה, מפני שהמדד, הכולל התייחסות גם לסל מוצרי מזון, אינו מבטא את אותה התייקרות, כך שבסך הכל, לצד עלייה נאה בשכר הממוצע במשק הישראלי (שגם הוא, לא ברור עד כמה הוא מייצג את השכר בכלל המשק, כאשר מעל שני שלישים מכלל השכירים עובדים בענפים תעסוקתיים בהם השכר הממוצע נמוך מזה הממוצע בכלל המשק), נראה מהנתונים "היבשים" שאנחנו בסדר גמור. אלא שהמדד משקף את מחירי המוצרים בסל קבוע מראש – ומתעלם משינויים במחירי מוצרים שאינם חלק מאותו הסל. כך קורה, שעל אף שהמחיר על עגלת הקניות של כל אחד מאיתנו בסופר עלה פלאים בשנה האחרונה – מדד המחירים לצרכן בישראל עולה רק בכ – 0.9% בכל שנה (זה המדד הכולל גם מחירי מוצרים שהם לא מוצרי מזון, כמו מוצרי הלבשה והנעלה, עלות שירותי רפואה ואפילו מחירי דיור).

 

 

בשורה התחתונה – לא שלמנו כל כך הרבה על אוכל בחמש השנים האחרונות

מאז שנת 2014, לא היה מדד מחירי המזון של רשתות המזון גבוה כל כך, עם רשימות הולכות ומתארכות של ספקים אשר מעדכנים את מחירי המזון (כלפי מעלה, כמובן) לאחרונה. בממוצע, כלל מוצרי המזון ברשתות המזון התייקרו בשיעורים של בין 6% ל – 12%. זה אומר, שסל קניות למשפחה שבסוף שנת 2017 עלה לנו 500 ש"ח – צפוי לעלות לנו כיום בערך 550 ש"ח – תוספת ריאלית של מעל 600 ש"ח לשנה, על אותו סל קניות משפחתי.

 

 

מה התייקר?

בתחילת החודש (אוגוסט 2018) הודיעו, כאמור, שלושת המחלבות המייצרות מוצרי חלב במחירים שאינם בפיקוח, כמו גבינות שונות, על התייקרות של בין 2.5% ל – 5% במגוון מוצרים. הודעה זו, של המחלבות תנובה, טרה, וגד, מצטרפת לגל של עליות מחירים – הנה שיעורי עליית המחירים בקטגוריות מוצרים שונות ביחס למחיריהן באוגוסט אשתקד:

 

  • חלב ומוצריו – בממוצע 3.5%
  • מוצרי עוף טרי – בממוצע 4.5%
  • דגים קפואים – בממוצע 7%
  • טונה בשימורים – בממוצע 5%
  • דגנים וקורנפלקס – בממוצע 4%
  • חטיפים – בממוצע מעל 6%

 

מחירי המזון והקורנפלקס
גם הקורנפלקס מתייקר – והוא ממש לא לבד

 

ומה צפוי להתרחש במהלך חגי תשרי?

במהלך השבועות שלפני חגי תשרי, בתחילתם ראש השנה – החג בו מרבית הישראלים משתתפים בארוחות חג משפחתיות שופעות, וסלי הקניות שלנו בסופר גדלים והולכים – מתכנן שר האוצר מר משה כחלון ביחד עם צוות ייעודי בנושא, להודיע על מספר תכניות שייצאו לדרך במטרה לבלום את עליות המחירים בענף המזון – ביניהן, פתיחת מכסות לייבוא מוצרי מזון (כמו מוצרי חלב, דגנים ומוצרי בשר), ותגמולים גבוהים יותר לחקלאים, למגדלי הבקר והדגים בארץ. חלק מהצעדים כבר ננקטו, עם פתיחת מכסות והפחתה משמעותית של מכסים בייבוא מוצרי מזון בקטגוריות ספציפיות ממש בשבועות האחרונים.

 

האם מחירי מוצרי המזון ברשתות יירדו, כמו בכל שנה, לקראת החגים? אנחנו מניחים שלא, לכל הפחות לא בהיקפים שאנחנו מכירים משנים קודמות. בשל החשש של רשתות המזון מאבדן לקוחות, ייתכן שאת חלק מעליות המחירים של הספקיות יבלמו הרשתות עצמן – אולם ניראה כי לא יצליחו לעצור את כלל העלייה במחירים לקראת הקניות האופייניות לקראת ראש השנה והחגים, וייתכן, שמייד לאחר תום החגים – אנחנו בדרך לעד עליית מחירים משמעותית בקטגוריות מוצרי המזון השונות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme