מהו "חוק חמש השעות" של ביל גייטס ואילון מאסק?

יובל פוגל5 דקות קריאה
מה שעובד לעשירים? זהו חוק חמש השעות
שתף:

כמה פעמים מצאתם עצמכם חוצים את דלת ביתכם מותשים לאחר יום עבודה? חשתם רעבים ונטולי אנרגיות, וכמהתם לרגע אחד של נשימה ושקט. ואם נאמר לכם, שלאחר הפסקה קצרה, עליכם בכל זאת למצוא זמן למען ההתפתחות האישית שלכם – איך זה יישמע לכם? סביר להניח שרחוק מאוד מהמציאות הפרקטית. בכתבה זו נציג לכם את חוק חמש השעות, את חשיבות העניין ואיך ניתן ליישמו במטרה להתקדם ולהשיג את מטרותיכם בחיים האישיים. 

 

מחקרים מצביעים על הרגלי הקריאה של המיליונרים הגדולים בעולם

אמנם חשוב מדי פעם לנוח, אבל אם אפשר אחרי מנוחה קצרה להקדיש זמן לקריאה – הרי זה לא מאמץ פיזיולוגי – אז מה טוב? מחקרים מוכיחים כי האנשים המוצלחים ביותר מקדישים את זמנם החופשי ללימוד מקצועי. מחקר שנערך לאורך תקופה של חמש שנים, וכלל למעלה מ-200 מיליונרים, מצא כי המיליונרים המוצלחים כמעט ואינם צופים בטלוויזיה. לחילופין, 86% מהם מקדישים את זמנם הפנוי לקריאה, אבל לאו דווקא ל"קריאת פנאי", אלא לקריאה מקצועית, תורמת, מקדמת ופרקטית. כמו כן, 63% מהם ציינו שהם מאזינים לספרי שמע במהלך נסיעות הבוקר שלהם לעסק. מומחית לפרודוקטיביות בשם צ'ונס מאדוקס טוענת, כי "אין זה סוד שאנשים מצליחים מקדישים זמן לקריאה: הם קוראים שני ספרים בחודש לפחות בממוצע. בכלל, אינכם חייבים לקרוא דווקא ספרים – תוכלו לקרוא בלוגים, אתרי חדשות, ואפילו ספרי מדע בדיוני ומתח, זה יסייע לכם להרחבת הידע. כמו כן, תוכלו גם להקשיב לספרי שמע או הרצאות בזמן ההליכה או האימון הגופני שלכם – זה יהיה ניצול אופטימלי של הזמן שלכם."

 

 

O is for… Obama. . One of my favorite things about President Obama is that he's a #booklover. So for today's #atozbookchallenge, while he prepares to drink tea with the President-Elect and end his term in a few hours, I made a Read Like President Obama list in his honor. Thank you Mr. President for your inspiration and leadership! . Notice two more O's: Othello (Obama is into Shakespeare, especially the tragedies) and Oscar Wao (Obama is a Junot Diaz fan). My handwritten checklist is mostly from Obama's recent #summerreading. I hope you can read it. I know about these books from articles I've read, notably Michiko Kakutami's recent NYTimes piece. Easily searchable if you want to create your own #Obama #readinglist. . You know what? I'm creating that hashtag now: #obamareadinglist. . How many books do you and President Obama have in common?! . . . #presidentobama #bibliophile #booksmart #junotdiaz #jhumpalahiri #hermanmelville #mobydick #daveeggers #whatisthewhat #gabrielgarciamarquez #onehundredyearsofsolitude #shakespeare #readinglist #ilovebooks #bookstagrammer #bookish #bookprint #bookworm #bookcommunity #igreads #allthelightwecannotsee #thebriefwondrouslifeofoscarwao #readmore #bookstagram #literature

A post shared by @ bookprint on

"אבל… למי בכלל יש זמן לקרוא?", ואיך זה קשור לאובמה?

הסכימו עימנו כי זוהי השאלה הראשונה שצצה במוחכם העסוק יומם וליל. הרי, רובנו נעים בין עיסוקי העבודה לבין עיסוקי המשפחה בכל עת, וכיוון שכך הם פני הדברים – כמעט בלתי אפשרי למצוא זמן להשקיע בקריאה. ומה אם נאמר לכם שברק אובמה, בזמן כהונתו כנשיא ארה"ב, קרא את הספר הנפלא והארוך של דוד גרוסמן, "אישה בורחת מבשורה"? אז נכון, הוא עשה זאת במהלך חופשה. ומה אם נאמר לכם שהוא אפילו היה מנוי בספריה הציבורית בזמן כהונתו כנשיא? במילים אחרות, המסר הוא שאם הוא יכול למצוא זמן – גם אתם יכולים. זאת ועוד, אובמה רחוק מלהיות לבד בעניין: הוסיפו אליו את ביל גייטס, וורן באפט, אופרה ווינפרי ועוד ידוענים מצליחים אחרים, המעידים על עצמם שהם "תולעי ותולעות ספרים" – ותבינו כי כל אחד יכול – וזה כולל גם אתכם!

 

 

ובכל זאת… כיצד באמת אנשים מוצאים את הזמן לקרוא?

עכשיו הגיע הזמן להכיר את "חוק חמש השעות". החוק קובע רעיון פשוט להפליא: "לא משנה עד כמה אנשים מצליחים עסוקים, הם מקדישים לפחות שעה ביום, או לחילופין חמש שעות בשבוע, לביצוע 'למידה מכוונת' למען הקריירה או העיסוק שלהם". זוכרים את בנג'מין פרנקלין, מדינאי בעל השפעה גדולה על הפוליטיקה של ארה"ב במהלך המאה ה-18? אז דעו שגם הוא מצא את הזמן להקדיש ללימוד. כיצד הוא עשה זאת? הוא היה מתעורר מוקדם מאוד בבוקר, כותב, קורא, מסיק מסקנות, מציב מטרות ועוקב אחר עמידתו בהן. ובסוף – הוא ללא ספק היה אדם מצליח ובעל השפעה וידע רבים.

 

דרך ראשונה ליישום "חוק חמש השעות": קריאה

גם המנהיגים והעשירים המוצלחים של ימינו אימצו את חוק חמש השעות. דן גילברט, הבעלים של ענקית הכדורסל האמריקאית Cleveland Cavaliera מקדיש בין שעה לבין שלוש שעות ביום לקריאה. אילון מאסק למד איך לבנות טילי שיגור לחלל באמצעות קריאת חומרים מקצועיים. גם ג'ק מא, מייסד ענקית המסחר האלקטרוני הסינית Alibaba, טוען כי "מלבד הרחבת הידע שלך – הקריאה מקנה לך יתרון גדול נוסף. באמצעותה, תוכל להיחשף לידע מקצועי אותו אין העמיתים או המתחרים שלך מכירים. בהשוואה לאחרים – אדם הנוהג לקרוא ולהתעמק, נוטה יותר להכרת אסטרטגיות וטקטיקות של תעשיות אחרות, העשויות להיות רלוונטיות לעבודה או לעסק שלו." ואם בכל זאת אין לכם שעה ביום להקדיש לקריאה – פשוט התחילו ב-20 עד 30 דקות ביום. תוכלו לקחת עמכם ספר קטן, וכשאתם בחדר המתנה לקראת פגישה, אפילו אם זה לכמה דקות – לקרוא בו, זה עדיף מאשר לבזבז זמן על הסמארטפון שלכם. וכמובן, תוכלו גם לנסות את ספרי השמע במהלך הנסיעות היומיות שלכם או במהלך ביצוע פעילות גופנית.

 

 

דרך שנייה ליישום "חוק חמש השעות": שיקוף

אם אין לכם כלל זמן לקרוא, אתם יכולים להסתפק ברישום המחשבות שלכם. למשל, מנכ"ל תאגיד ,Linked In ג'ף ויינר, נוהג לעשות שיקוף באמצעות מחשבות המתמקדות בעבר. כך, הוא לומד מטעויות אותן ביצע, וגם מעריך את הפעולות המתגמלות בהן כדאי לו לנקוט בפעמים הבאות. כתוצאה מכך, הוא יודע להתאים את המטרות שלו, מציב לעצמו יעדים ברי השגה ומתקדם אליהם. זקוקים ל"טיפ ביצועי"? תכננו לכם מראש את "זמן השיקוף" שלכם. למשל, הקדישו לכך 5 עד 10 דקות ביום לאחר ארוחת הצהריים, ולאחר מכן, תוכלו להגדיל את זמן השיקוף שלכם ל-15 עד 20 דקות – בדיוק כמו שעושים המיליונרים המצליחים. זאת ועוד, בשאיפה לאפקטיביות – מצאו לכם שתיים או שלוש שאלות בהן כדאי לכם להתמקד. למשל, אם הייתם בפגישה עסקית כלשהי, שאלו את עצמכם "מה היה הכי חשוב בפגישה היום? ואיך אוכל ללמוד מזה וליישם בעסק שלי?".

 

דרך שלישית: ניסויים

בנג'מין פרנקלין ותומאס אדיסון הפכו לממציאים גדולים – כן, פרנקלין היה גם ממציא דגול בנוסף להיותו מדינאי – בזכות אינספור ניסויים שביצעו. ה-Gmail למשל, הומצא רק בזכות העובדה שגוגל אפשרה לעובדיה להתנסות ברעיונות חדשים (זמן היצירתיות המוכר של גוגל). ביצוע ניסויים הוא דבר שימושי  ופרקטי מאוד, כיוון שהם מספקים לנו עובדות (במקום הנחות), ומראים לנו מה באמת עובד ופועל – ולא מה "סביר" שיפעל. באמצעות ניסויים, תוכלו ללמוד מהטעויות שלכם ואף לקבל משוב מאחרים. החשוב מכל הוא, שביצוע ניסויים לא יגזול מכם זמן רב, כיוון שרוב הזמן תבצעו פעולות כמעט אוטומטיות, או לפחות כאלו אליהן אתם מורגלים. ג'ק מא (מייסד Alibaba, זוכרים?), ממליץ ליישם בחיים האישיים שלכם את הידע שלמדתם בניסוי. לדוגמא, לאחר קריאת ספר על שיתוף פעולה ועבודת צוות, תוכלו לקחת לעצמכם עבודה התנדבותית כלשהי במטרה ליישם את הידע הנלמד ולצבור מיומנות, כלים וניסיון. ובמילים אחרות, כאשר אנו הופכים את תהליך הלמידה שלנו להרגל, באמצעות אחת השיטות ליישום "חוק חמש השעות", אנו מגבירים את סיכויינו לחיים פוריים ומשגשגים יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme