עשירים יותר? המדע מסביר למה אתם בוגדים ומשקרים יותר

מורן בלסר5 דקות קריאה
מי משקר יותר? לפי המחקר אלה אנשים עשירים
שתף:

יש מי שמאמין שהכסף גורם לנו לעשות דברים לא כל כך טובים. אנחנו עובדים קשה כדי להרוויח לא מעט, חוסכים בצד, משקיעים ונהנים מהתשואה, אבל נראה שככל שאנחנו צוברים יותר – יש יותר סיכוי שנפעל בדרכים לא מאוד ישרות. מסתבר שיש אמת מאחורי הקלישאה הזו. לטענתו של קלתנר, פסיכולוג מאוניברסיטת קליפורניה, אחרי עשור של מחקר הוא לא מאוד מופתע כשמתגלה שאנשים בעלי הון וכוח בוגדים, משקרים וגונבים יותר מאחרים.

 

 

מחקר ראשון: מי חותך יותר בצומת?

המחקר הראשון של קלתנר בנושא התבצע כבר לפני שש שנים, עם אחד הסטודנטים שלו. יחד הם בחנו צומת עמוס במיוחד ומצאו שהנהגים שחותכים ועוקפים הם אלה שנוהגים במכוניות היקרות ביותר. כך, מי שנהג במרצדס עקף את יתר המכוניות יותר ממי שנהג במכונית הונדה ישנה, לדוגמה. לדברי החוקרים זה בדיוק מה שאותת להם ש"יש משהו בהון ובכוח שגורם לאנשים להרגיש שהם מעל החוק, שמאפשר להם להתנהג כאילו אחרים לא קיימים."

 

בשלב הבא הסטודנט של קלתנר בחן אילו רכבים יעצרו לו, כהולך רגל, ויתנו לו זכות קדימה במעבר החציה. גם כאן הממצאים לא היו שונים: כל המכוניות הזולות עצרו. כמחצית מהמכוניות היקרות התעלמו מנוכחותו על אף שבחלק מהמקרים התקיים קשר עין בין החוקר לנהגים.

 

עשירים חותכים יותר בצומת
לפי המחקרים – אנשים עשירים הם אלה שיחתכו יותר בכביש ויעקפו את הפקקים

 

עשירים מעלימים יותר מיסים – ומרמים יותר

אז לכסף יש השפעה, והיא לא תמיד חיובית. אחד המחקרים העלה תמונה לפיה העשירים מרמים קצת יותר בכל הקשור לדיווחי המס שלהם. הם גם בוגדים יותר בבנות (או בני) הזוג שלהם. בנוסף, וזה נתון שעשוי להפתיע אתכם, העשירים והמשכילים יותר נמצאים בסיכון גבוה יותר לגנוב מחנויות ואפילו לרמות במשחקי מזל והימורים. חוץ מזה נמצא שהם גם נדיבים הרבה פחות, ובמחקר שבוצע כדי לבחון את הנקודה הזו בדיוק נמצא שאנשים בעלי הכנסה נמוכה תורמים יותר בהשוואה לאנשים בעלי הכנסה גבוהה.

 

 

כסף הוא כוח והכוח משרה תחושת חופש

לאדם גלינסקי מאוניברסיטת קולומביה יש הסבר לממצאי המחקרים הללו: "כסף הוא למעשה מנגנון של כוח, וכוח משרה תחושה של חופש על אנשים. הוא מנתק את מגבלות החברה ומאפשר לאנשים לפעול לפי התשוקות שלהם." הוא גם מסביר שיש מצבים שבהם התשוקות הללו הן אלטרואיסטיות, מה שמסביר למה אנשים עשירים רבים דווקא תורמים לצדקה ופועלים למען החברה, אבל לעיתים רבות מדי הכוח מוביל להתנהגויות שנועדו לשרת רק את האדם עצמו, כשהוא משוחרר מחוקי החברה.

 

אנשים עשירים וכוח
עשירים עשויים לרמות ולשקר יותר, ככל הנראה בגלל תחושת הכוח והחופש

 

חילוקי דעות ביחס להשפעת הכוח

החוקרים אמנם מנתחים את הממצאים שלהם ומשקפים תמונה מדאיגה ביחס לאופן שבו הכסף משפיע על התנהגויות אגואיסטיות ועל בגידה, למשל, אבל הם גם ממהרים להסתייג מהקביעה הזו. "לא הייתי אומר שכל השאלות נענו במלואן. יש אי הסכמות ביחס להשפעה המדויקת של הכסף והמוסר, ועד כמה ההשפעה הזו גדולה," טוען פסיכולוג מאוניברסיטת ייל. הוא גם מסביר ששאלות הקשורות למוסר ולכסף צריכות בהחלט להדאיג ולעורר מחקרים בתחום. בכל זאת, כשאנשים ללא השפעה גונבים או משקרים הם משפיעים על קומץ של אנשים. כשהעשירים הגדולים באמת מרמים או בוגדים, את ההשלכות מרגישים היטב גם ברדיוס רחב הרבה יותר.

 

מקור: וושינגטון פוסט

עקבנו אחרינו גם באינסטגרם

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme