יותר נשים מקימות יותר עסקים – אבל מהסיבות הלא נכונות 

חלי בילו גורסוי5 דקות קריאה
הסיבה האמיתית לעלייה במספר הנשים העצמאיות
שתף:

אחת התופעות שניתן לשים לב אליה בשנים האחרונות במדינת ישראל, היא ריבוי הולך וגדל של נשים עצמאיות שמקימות עסקים בדרך כלל בין גיל 35 -40. תופעה זו מתרחשת בעקבות השינוי במצב במשק.

 

ע"פ נתוני הלמ"ס והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יש כיום פער של כ-40% במשכורת הממוצעת במשק בין נשים שכירות ששכרן הממוצע עומד על כ-7,500 ₪, לבין גברים, ששכרם הממוצע עומד על כ-11,000 ₪ בקירוב. פערים אלו נובעים בעיקר בשל העובדה שנשים, ברוב המקרים, נדרשות לגלות יותר אחריות כלפי הבית והילדים ולכן הזמינות שלהן היא פחות גבוהה מבחינת שעות, מה שמשפיע גם על המשכורת, בנוסף להבדלים מגדריים שלצערנו, בישראל של 2018, עדיין קיימים.

 

למה נשים בוחרות להפוך לעצמאיות ולהקים עסק?

בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב נשים עצמאיות, הוצגו הסיבות הבאות כמוטיבציה להקמת עסק עצמאי: שעות העבודה הגמישות, היכולת להרוויח יותר, פיתוח כישרון אישי וחוסר ברירה הן רק חלק מהגורמים הללו. נתון אחד ברור: ניתן לראות גידול בכמות העצמאיות לאחר גיל 35, בעקבות שינוי מצב משפחתי.

 

למה נשים באמת הופכות לעצמאיות?
שינויים במצב המשפחתי מעודדים לא מעט נשים לצאת לעצמאות

 

תביאי ילדים ותקימי עסק

בעשור האחרון גיל הנישואים הממוצע במגזר החילוני הוא 30. הנשים של היום הן קרייריסטיות שרוצות לייצב את המצב הכלכלי שלהן לפני שהן מקימות משפחה. כשזה סוף סוף קורה הן מגלות שהשעון הביולוגי מתקתק והן רוצות להספיק להביא לפחות 2-3 ילדים אך הן מבינות שקריירה תובענית ואימהות לא עובדות יחד. אז הן מתחילות להצטמצם במשרה ובשעות ובשכר ולחפש משהו נוח יותר ודי מהר הן מבינות, במיוחד אם יש להן כישורים ניהוליים, שלהקים עסק עצמאי משלהן, יהיה הרבה יותר נוח ורווחי שיאפשר לשלב בין הורות לקריירה. האמנם?

 

 

אתגרים בהקמת עסק עצמאי לאימהות

יחד עם זאת, לא לכל הנשים יש את הכישורים המתאימים לנהל ולהקים עסק, לשווק אותו, לייצר הכנסות בצורה סדירה ולהצליח. מרבית העצמאיות ישתפו אתכם שזה לא פשוט להקים ולקיים עסק עצמאי בישראל בשל מספר סיבות שלא תמיד נראות לעין כשמקימים עסק חדש עם כל ההתלהבות:

 

1 – תכנון עסקי נכון – הקמה של עסק חדש מאפס דורשת תכנון, תכנית עבודה, תכנית עסקית, לעתים השקעה כספית קטנה או גדולה.

 

2 – שעות עבודה מוגבלות – בדרך כלל כאשר נשים שהן אימהות מחליטות להקים עסק עצמאי על מנת להצליח להיות יותר בבית עם הילדים, הן שוכחות שעם ילדים יש המון בלתמ"ים שגוזלים זמן ומונעים את היכולת לעבוד כפי שתכננת.

 

3 – שיווק בדיגיטל – במידה והחלטת לפתוח עסק עצמאי, תגלי די מהר, שכדי לשווק אותו את צריכה להיות ברשת. את צריכה אתר אינטרנט, עמוד פייסבוק, נוכחות ברשתות חברתיות, מאמרים ותוכן באתר על מנת למשוך תנועה אורגנית מגוגל, ושבנוסף לעבודה השוטפת בעסק, יש לך צורך גם לייצר תחזוקה שוטפת בכל הקשור לשיווק.

 

4 – תנאי תשלום בלתי הגיוניים של לקוחות – כשאת עסק בתחילת הדרך שמציע שירותים, את כל כך מתאמצת ובונה בעיקר על הלקוחות הגדולים, אלו עם הכסף. ואז את סוגרת עסקה אחת ועוד אחת, אבל את מגלה שאת הכסף, ישלמו לך רק בשוטף +30, 60, 90 ולפעמים, גם שוטף 120.

 

5 – חוסר יציבות כלכלית – כאשר את הופכת להיות בעלת עסק עצמאי, את מבינה די מהר, שאלא אם כן יש לך תנועה שוטפת של לקוחות לרכישת מוצרים או שירותים, וזה בדרך כלל קורה קצת יותר מאוחר, את תאלצי להתמודד לפעמים עם חודשים קשים.

 

6 – חוסר ניסיון עסקי בניהול – בואו נודה בזה, לא כולנו נולדנו כנשות מכירה חדות ואסרטיביות ואחד האתגרים הקשים ביותר העומדים בפני נשים שהלכו אחרי החלום שלהן והקימו עסק, הוא קושי בניהול משא ומתן, קושי בהצגת העסק, השירותים והמוצרים שלהן, וקושי בהתנהלות עסקית.

 

האתגרים של העצמאית
הקמת עסק עצמאי – בוודאי עם ילדים בבית – דורשת היערכות ותכנון

 

איך יוצאים מהפלונטר?

חשוב לזכור שהקמת עסק עצמאי לאימהות היא לא פעולה פשוטה ולעיתים עסק עצמאי בתחילת הדרך יהיה תובעני יותר מעבודה כשכירה במקום מסודר, במיוחד בזמנים מאתגרים מבחינת הכנסה כמו תקופות חגים, מחלות, או חופש עם ילדים בבית. מאחר ואין משכורת מסודרת וקבועה שנכנסת לחשבון הבנק כל חודש, את עלולה למצוא את עצמך לא פעם עובדת עד השעות הקטנות של הלילה, בסופי שבוע וחגים, כדי להספיק לעמוד בהתחייבויות ללקוחות ולייצר עוד הכנסה.

 

אם כן, הדרך הנכונה להקים עסק עצמאי היא לעשות זאת בהדרגה. להתחיל להקים תשתיות כמה חודשים קודם לפתיחת העסק או להתפטרות ממקום העבודה. זה הזמן לבדוק את מצב השוק, לבדוק היתכנות לרווחים, ללמוד את הביקוש ולעשות מחקר מקיף עם הבנה של כל המשתנים, יחד עם בחינת אופציות של עוגן כלכלי בדמות הלוואה בעת הצורך מהבנק.

 

הטעות הכי גדולה של אנשים עצמאיים שפותחים עסק ובעיקר אנשים ללא ניסיון, היא שיש להם רעיון מצוין, אבל הפער בין הרעיון לביצוע ויצירת רווחים מאוד גדול. שלא תבינו לא נכון, אני בעד לחלום ולחלום בגדול, אבל חשוב לתכנן היטב גם את הדרך עד למטרה ולקחת אויר ולהבין שזה תהליך שלעיתים הוא ארוך ובמקרים מאוד בודדים תהיה לכם הצלחה פנומנלית מהירה. אך חשוב להסתכל על עסק כעל הבייבי שלכם שאתם מטפחים ומגדלים אותו, משקיעים בו המון אהבה ורצון ומקצועיות, ואם חסרים לכם כלים או ניסיון מסוים, אל תתקמצנו ותפנו לטובי המומחים בתחום שבו אתם לוקים בחסר – שיווק, דיגיטל, ייבוא, מיסוי, תמחור, משא ומתן וכו', תשלמו להם ותלמדו מהם איך לעשות את זה נכון.

 

לפעמים השקעה בשיעור פרטי וייעוץ עסקי של כמה שעות יכולה להכריע את גורל העסק שלכם ולקצר לכם את הדרך להצלחה בצורה משמעותית.

 

 

סיוע לעסקים קטנים

קיימים כיום מגוון גופים עם קרנות סיוע לעסקים קטנים, במיוחד לנשים עצמאיות, שמעניקים ייעוץ ותמיכה ולעיתים אף הלוואות עסקיות כגון משרד התמ"ת, מעו"ף ועוד גופים שונים עם צוות של אנשי מקצוע שילכו אתכם צעד אחר צעד בהקמת העסק. 

 

אז רגע לפני שאתם קופצים למים, חשוב לקחת נשימה, לבדוק היטב את כל האפשרויות, ולסלול לאט ובבטחה את הדרך שלכם להצלחה ולזכור גם ליהנות מהרגע.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme