בהרווארד עקבו אחרי 800 איש במשך כמה עשורים ומצאו 6 דברים שמבטיחים חיים מאושרים וארוכים יותר

עינת שמואלוביץ3 דקות קריאה
6 כללים ליצירת חיים מאושרים לפי המחקרים
שתף:

אתם לא צריכים לעבוד קשה כדי למצוא ברשת כתבות ורשימות שיסבירו לכם איך אפשר להיות עשירים, מאושרים או יעילים יותר. אלא שנדמה שחסר לנו מבט כללי יותר, משהו שיאפשר לנו להמשיך קדימה ולשנות את החיים שלנו באופן כללי, ולא רק תחום כזה או אחר. אז איך בכל אפשר לדעת מה צריך לעשות כדי לחולל שינוי משמעותי? כנראה שהתשובה הפשוטה היא: ללמוד מאחרים.

 

מחקר של הרווארד עשה בדיוק את זה. השילוב בין שלושה מחקרי אורך הוביל לכמה מסקנות מסקרנות למדי, ומהן אפשר ליצור רשימה ברורה וקצרה של אותם דברים שיוצרים חיים מאושרים הרבה יותר.

 

 

1 – הימנעות מאלכוהול ועישון

הסעיף הראשון כנראה לא יפתיע אתכם, והוא גם עשוי להישמע נדוש. זה בהחלט נכון, שהרי נזקי העישון ידועים היטב. הם פוגעים בבריאות בטווח הקצר ובטווח הארוך, מובילים להזדקנות מהירה יותר של העור ואם אתם רוצים להאריך את תוחלת החיים שלכם מומלץ להיפרד מחפיסת הסיגריות, מהמצית ומהמאפרה. בנוסף, אם אתם חובבי אלכוהול גדולים וצרכנים נלהבים, כדאי להפחית בכמויות מוקדם ככל האפשר.

 

כוס יין מפעם לפעם היא אולי לא רעה, אבל כמויות גדולות של אלכוהול פוגעות גם הן בגוף, ולא רק בו. אנשים רבים פונים למשקאות החריפים כשהם מתוחים או מדוכאים, ובמקום להתמודד עם המשבר או הבעיה שעל הפרק הם פשוט שותים לעייפה ופוגעים בגוף שלהם. כשאתם נגמלים מאלכוהול וסיגריות אתם דואגים לעצמכם יותר, וגם לתפקודי המוח שנפגעים בעקבות שני ההרגלים המזיקים הללו.

 

עישון ואלכוהול לא מבטיחים חיים מאושרים
חיים מאושרים לרוב לא יכלול סיגריות וכמויות של אלכוהול

 

2 – ההשכלה טובה לבריאות

המחקר של הרווארד מצא שבוגרי האוניברסיטה הטובה בעולם הם אנשים בריאים הרבה יותר גם בגיל 70, בהשוואה לאנשים שאינם בוגרי הרווארד או מוסד אקדמי כלשהו. המחקרים מוכיחים שההשכלה היא משמעותית לא רק כשמשווים בין בוגרים ללא-בוגרים, אלא כשמשווים בין קבוצות הומוגניות יחסית. למשל, גברים החיים באותה עיר, בגיל זהה וברמת חיים זהה יחסית, עדיין נבחנו ביניהם בכל הקשור לרמות האושר שלהם, כאשר ההבדל המרכזי שנמצא – הוא ההשכלה שלהם. האקדמיים פשוט סיגלו לעצמם הרגלים טובים יותר, והקפידו לשמור על שגרה בריאה יותר.

 

 

3 – ילדות טובה

המחקר מצא שכאשר הילדות שלנו טובה יותר, גם העתיד שלנו נראה טוב יותר. כאן נשאלת השאלה עד כמה הילד הרגיש אהוב, ולא עד כמה הוריו היו בעלי ממון, ובמחקר אף נמצא שגם ילדים להורים עשירים יותר לא בהכרח גדלו להיות אנשים מאושרים. השאלה האמיתית הייתה איך הרגישו כילדים והאם קיבלו חום ואהבה. זו בשורה בהחלט מאכזבת שהרי אנחנו לא באמת יכולים לבחור את ההורים שלנו.

 

עכשיו המקום לזהות בדיוק מה אומר המחקר ולהבין שהתמונה קצת יותר אופטימית מכפי שהיא נראית: מי שהייתה לו ילדות טובה והרגיש נאהב יותר בהחלט נמצא בסיכוי טוב יותר לחיות חיים מאושרים. יחד עם זאת, מי שחי בעוני או במצוקה לא יגדל בהכרח להיות אומלל. הטוב מנבא את הטוב אבל הרע ממש לא מנבא שתמיד יהיה רע. חוץ מזה, גם אם אהבה ותמיכה לא היו שם בילדות, כשהם מגיעים מאוחר יותר הם משפיעים בדיוק באותה צורה. נישואין טובים או מערכת זוגית תומכת מכפרים גם על הילדות הלא-מאוד-חיובית.

 

4 – מערכות היחסים שלנו עושות הבדל

ממצא מסקרן שעולה מתוך המחקר מתייחס למערכת היחסים שלנו, ונראה שאנשים מגיעים לגילאים המאוחרים יותר כשהם מאושרים יותר, בהנחה שיש להם מערכת יחסית זוגית וטובה. זו היכולת של האדם להתמודד עם הסביבה שלו שמאפשרת לו להתמודד עם החיים בכלל בצורה טובה יותר. אנחנו ממשיכים ללמוד, להכניס אנשים לחיינו, מרחיבים מעגלים חברתיים גם בגיל 50 וכך אנחנו מספקים לעצמנו מסגרת תומכת רגשית ופסיכולוגית.

 

חיים מאושרים תלויים גם באיכות הקשרים שלנו
מערכות יחסים טובות תורמות גם ליצירת חיים מאושרים יותר

 

5 – היכולת להתמודד עם סיטואציות

הרגלי התמודדות רעים, כמו האשמת אחרים או החמצת פנים, הם הרגלים שפוגעים בנו לא רק בטווח הקצר – אלא גם בטווח הארוך. כשמשהו לא הולך בכיוון הנכון, בני ובנות נוער נוטים לא פעם לצרוח, לכעוס ולהאשים את כל העולם (חוץ מאשר את עצמם). הבעיה מתחילה כשהם מתבגרים והצרחות עדיין שם, כמו גם האשמת היקום בכל צרה באשר היא. בפשטות – שום דבר טוב לא קורה כשזו ההתנהגות שלנו. ההתמודדות עם בעיות צריכה להיות יעילה וטובה יותר.

 

האשמת אחרים, הכחשה, התנהגות פאסיבית-אגרסיבית או היסחפות לעבר הפנטזיות, אלו הן התנהגויות פוגעניות שמובילות לתוצאות רעות למדי. האנשים המאושרים יותר הם אלה שמתמודדים עם המצבים השונים בהומור, באצילות נפש ואפילו קצת בהדחקה, שמסתבר שגם לה יש יתרונות משלה.

 

6 – לתת בחזרה לסביבה

לא לכולם יש את ההזדמנות לעשות את זה, אבל בניית קהילה ויצירת הזדמנויות לתרום לה, זו דרך מצוינת לשפר את רמת החיים ולהפוך אותם למאושרים יותר. יכול להיות שתוכלו לייעץ, לסייע, ללוות, להדריך או לשמש כמנטור לאדם שיכול לשאוב מכם השראה. לפי המחקרים נמצא שאנשים שתורמים למען הקהילה הם אנשים מאושרים יותר. הם הרבה פחות אנוכיים, הם מגלים את העולם טוב יותר והם מוצאים לעצמם מקום משלהם בסביבה. הם ממשיכים לשפר ולהשתפר באמצעות עשיית מעשים שאינם אנוכיים, ולתת לאחרים.

 

אז מה למדנו מהמחקר הזה?

כאמור, יש נושאים שלא באמת מפתיעים אותנו, וכולנו מבינים עד כמה אלכוהול ועישון מסוכנים לנו. אלא שלהשכלה יש יתרונות רבים משלה, ולא רק בכל הקשור לקריירה או לפרנסה, ואולי זה הזמן להירשם לקורס במכללה הקרובה אליכם. המחקר גם מלמד אותנו עד כמה מערכות היחסים שלנו משפיעות על האושר שאנחנו חווים, עד כמה אנחנו צריכים לדעת להתמודד עם מצבים שליליים ואיך לתת בחזרה לסביבה. הפרט היחיד שלא ממש תלוי בנו הוא הילדות שהייתה ואיננה עוד, אבל גם היא לא תמנע מכם להיות מאושרים. אתם רק צריכים לבחור באושר, ולגרום לו להגיע מהר הרבה יותר.

 

עקבו אחרינו באינסטגרם

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme