מדענים מצאו: אלה 11 המאפיינים של הורים לילדים מוצלחים

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
גם אתם יכולים להיות הורים לילדים מוצלחים
שתף:

כל ההורים רוצים לדעת שהילדים שלה בטוחים, שהם לא מעורבים בקטטות, שהם מצליחים בלימודים וכמובן, הם רוצים שהילדים שלו יגדלו ויהפכו לאנשים מוצלחים ומאושרים. אז נכון, אין מתכון סודי להצלחה ואין נוסחה שמבטיחה לנו ילדים מאושרים ומוצלחים במיוחד, אבל המחקרים הצליחו בכל זאת להצביע על כמה גורמים משמעותיים שמאפיינים הורים לילדים מוצלחים.

 

באופן לא מפתיע, ולתשומת לבו של הקורא פרויד, חלק ניכר מההצלחה של האדם קשורה בהורים שלו. מה עושים ההורים האלה? התשובות לפניכם.

 

1 – הם דורשים מהילדים לבצע מטלות

אם הילדים שלכם לא שוטפים את הכלים או אוספים אחריהם את הכביסה המלוכלכת, מישהו כנראה עושה את זה במקומם. כשהם לוקחים על עצמם מטלות מסוימות, מפינוי שקית האשפה ועד לקיפול הכביסה שלהם בעצמם, הם מבינים שהם צריכים לעבוד כדי שדברים יקרו. מי שלמד לדאוג לצרכים שלו מגיל צעיר יהפוך בהמשך לעובד שיודע לעבוד בצוות, להתמקד במשימה ולסייע לאחרים. הוא יהיה עצמאי יותר – אבל גם קשוב יותר.

 

הורים לילדים מוצלחים ששטפו כלים לבד
ילדים שדואגים למטלות בסיסיות כבר מגיל צעיר נעשים עצמאיים יותר

 

2 – הם מלמדים את הילדים שלהם כישורים חברתיים

חוקרים מאוניברסיטאות פנסילבניה ודיוק, שעקבו אחר 700 ילדים מגיל הגן ועד גיל 25, הגיעו למסקנה מעניינת. הם מצאו קשר מובהק בין הכישורים החברתיים של הילדים בגיל הגן, לבין ההצלחה שלהם כאנשים בוגרים שני עשורים מאוחר יותר. אלה הילדים שמשחקים היטב עם אחרים, חולקים צעצועים, עוזרים, מבינים רגשות ופותרים בעיות, שגם מצליחים להשלים את לימודיהם האקדמיים ולהתקבל למשרה מלאה מיד עם תום הלימודים. ילדים עם כישורים חברתיים דלים יותר מתקשים יותר בבגרותם ובמקרים רבים הבדידות שלהם משפיעה על צריכת האלכוהול ועל שיעורי פשיעה גבוהים יותר.

 

 

3 – יש להם ציפיות גבוהות יותר

מחקר גדול ומקיף בחן 6,600 ילדים, ובמסגרת המחקר נמצא כי הציפיות של ההורים השפיעו על ההצלחה של הילדים. הורים שדחפו את הילדים לעבר לימודים אקדמיים הצליחו להוביל את הילד לעבר המטרה הזו, בעוד 96 אחוזים מכלל הצעירים שלא נרשמו ללימודים אקדמיים דיווחו שאיש מעולם לא ציפה מהם להוציא תואר או להירשם ללימודים.

 

4 – יש להם מערכות יחסים בריאות

ילדים שחיים במשפחות בהן מתנהלים ויכוחים וחיכוכים מצליחים פחות מילדים שגדלים במשפחות שבהם הקשר בין ההורים טוב ובריא יותר, לפחות לפי מחקר של אוניברסיטת אילינוי. משפחה מלוכדת ומתפקדת מייצרת עבור הילדים סביבה טובה יותר, בעוד ויכוחים בין ההורים או גירושין עשויים להשפיע על הילדים לרעה. סקר נוסף שבוצע בארה"ב מצא שילדים שהוריהם התגרשו מתמודדים עם רמות מתח גבוהות יותר גם אחרי שנים רבות, וגם לאחר גיל 20.

 

הורים לילדים מוצלחים עם קשר בריא
קשרים אישיים טובים יותר בין ההורים וכן תמיכה בילד – קשורים אף הם בהצלחת הילדים בעתיד

 

5 – הם משכילים

אימהות שהשלימו לכל הפחות את הלימודים בתיכון, ובוודאי אימהות שהמשיכו למסגרת אקדמית כלשהי, הן אימהות לילדים מוצלחים יותר והן מחנכות את הילדים שלהן ללכת במסלול דומה. מחקר שכלל 14,000 ילדים מצא קשר ישיר בין השכלת ההורים להשכלת הילדים, וכן ביחס להישגים של הילדים גם בבתי הספר היסודיים וגם באקדמיה.

 

 

6 – הם מלמדים את הילדים חשבון בגיל צעיר

מחקר מקיף במיוחד כלל 35,000 ילדים מארה"ב, קנדה ובריטניה, ומניתוח הממצאים עולה שילדים שמפתחים כישורים מתמטיים מוקדם יותר – מצליחים יותר. נראה כי יש חשיבות עצומה ללימודי חשבון כבר בגן, וילדים שמגיעים לבית הספר עם ידע מוקדם בנוגע למספרים, הסדר שלהם ומושגים בסיסיים אחרים בחשבון, הם ילדים שמפתחים את הכישרון המתמטי היטב גם בשנים המאוחרות יותר.

 

הורים לילדים מוצלחים שיודעים חשבון
מי שלומד חשבון בסיסי עוד לפני העלייה לכיתה א' מפתח כישורים מתמטיים טוב יותר

 

7 – יש להם קשר טוב יותר עם הילדים

על פי המחקרים, ילדים שנולדו למציאות של עוני מצליחים יותר כאשר הם מקבלים יחס רגיש ואוהב בצעירותם. לילדים אלה, שהוריהם דאגו לטפח את מערכת היחסים האישית איתם, מגיעים להישגים אקדמיים טובים יותר, מה שמעיד על כך שחשוב להשקיע בפיתוח הקשרים בין ההורים לילדים מוקדם ככל האפשר. זאת משום שלקשר הזה יש השפעה עצומה בטווח הארוך.

 

8 – הם מעריכים מאמצים ולא מתעלמים מכישלונות

הפסיכולוגית קרול דווייק מאוניברסיטת סטנפורד ערכה מחקר אורך ומצאה שילדים (ומבוגרים) חושבים על הצלחה באחת משתי דרכים מרכזיות. מי שפועל באופן "מקובע" יותר מניח שהאופי, האינטליגנציה והיצירתיות הם קבועים ונתונים מראש, ואין לנו יכולים לשלוט בהם. הם גם מאמינים שההצלחה תלויה באותם מאפיינים מולדים, והם שואפים להצלחה תוך הימנעות מוחלטת מכישלון בכל מחיר. אלה שמכוונים לעבר "צמיחה" מקבלים על עצמם אתגרים ורואים בכישלונות לא כהוכחה להיעדר אינטליגנציה, אלא כקרקע פורייה לצמיחה ולהרחבת הכישורים הקיימים ממילא. הם גם מצליחים יותר, דרך אגב.

 

9 – אימא יוצאת לעבוד

לפי מחקר שבוצע באוניברסיטת הרווארד, יש יתרונות מובהקים לכך שאימהות בוחרות לעבוד מחוץ לבית. המצב הזה מלמד את הילדים הרבה מאוד על שוויון מגדרי מצד אחד ועל המסירות של ההורים לילדים ולפרנסתם. ילדות לאימהות עובדות הן בסבירות גבוהה יותר להפוך גם לנשים עובדות שמרוויחות שכר גבוה יותר מנשים שאימהותיהן לא עבדו כלל. פער השכר בין שתי הקבוצות עומד על כ-23 אחוזים. ילדים לאימהות עובדות הופכים בבגרותם לאבות פעילים יותר, והם משתתפים באופן שוויוני במטלות הבית עם בנות הזוג שלהם.

 

הורים לילדים מוצלחים עם אימא עובדת
כשאימא יוצאת לעבוד הילדים דווקא גדלים עם דוגמה לשוויון מגדרי בעבודה ובבית

 

10 – האימהות עובדות מבלות לא מעט עם הילדים

נשים רבות שואפות למצוא את האיזון בין העבודה לבין המשפחה והילדים, ומתוך המחקרים עולה כי הן אכן פעילות יותר בגידול הילדים בהשוואה לאבות. מצד שני, אימהות עובדות שלא מבלות כל רגע פנוי של ערות עם הילדים דווקא מגדלות ילדים מוצלחים יותר, לפחות לפי המחקרים. כך נמצא במחקר מ-2015 שאין כל השפעה מובהקת לזמן שמבלה האם עם ילדיה בגיל 5 עד 11. בין אם היא עובדת עד מאוחר ובין אם היא חוזרת הביתה בשעות הצהריים, הצלחת הילדים איננה מושפעת כלל.

 

כל זאת ועוד, המחקר מצא שילדים שמבלים את הזמן עם אם עייפה, עצבנית או מתוחה, הם לא בהכרח ילדים מאושרים יותר רק משום שהם מבלים יותר זמן עם אימא. המתח שלהן משפיע על הילדים, והניסיון לנווט בין עבודה לגידול המשפחה פוגע גם בילדים. במילים אחרות, עדיף לבלות פחות זמן עם הילדים, אבל להפוך את הזמן הזה לאיכותי יותר, מאשר לבלות את הערב בהקשבה חלקית לילדים בזמן המענה למיילים.

 

11 – הורים לילדים מוצלחים הם בעלי מצב סוציואקונומי טוב יותר

ב-2016 היו בישראל כמעט 900 אלף ילדים עניים, ולפי המחקרים – העוני הוא גורם קריטי המשפיע על (אי) הצלחה. ילדים שמגיעים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה מקבלים גם בבגרותם שכר נמוך משמעותית בהשוואה למי שגדל במשפחה עם הכנסה ממוצעת או למעלה מכך. במילים אחרות, ככל שהכנסת ההורים גבוהה יותר, גם ציוני הילדים טובים יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme