בעקבות זיהום המים: מי עדן איבדה כשליש מנתח השוק שלה

יובל פוגל5 דקות קריאה
הזיהום ועונשו - הפגיעה במצבה של מי עדן
שתף:

באוגוסט האחרון איבדה חברת מי עדן מעל לשליש מנתח השוק הכולל שלה. בבדיקות שערכה החברה בנוגע לתקינות המים, נתגלו זיהומים אשר אילצו אותה לעצור את האספקה השוטפת לשוק, וכתוצאה מכך נפגעו באופן ישיר מכירותיה. לעובדה שהמקרה התרחש בקיץ ניכרת השפעה ישירה על נתחי שוק יצרניות המים בישראל. כיצד השפיע המקרה על החברות המתחרות? כיצד פעלה החברה כדי לעמוד בביקושים למים? ומהן טענותיה בנוגע לזיהום ולפגיעה אפשרית בצרכנים? זאת ועוד, בהמשך הכתבה.

 

מה הסיבה לזיהום במי עדן?

עד לרגע התרחשות המקרה, נהגו בחברת מי עדן לבצע שאיבות מים ממעיין הסלוקיה, הממוקם ברמת הגולן בינות נחל יהודיה לנחל זוויתן. לאחרונה, התגלו זיהומי מים בנחלים אלו, דבר אשר הוביל את משרד הבריאות להורות על סגירתם. ההסבר לזיהום המים טמון בשנות הבצורת האחרונות, אשר גרמו להיחלשות זרימתם וקיבעו בהם את הפרשות בעלי החיים. דומה, כי הזיהום שהתגלה בנחלים השפיע גם על מעיין סלוקיה, וזאת כיוון שתוצאות בדיקות המים של החברה היו בלתי תקינות והעידו על זיהום.

 

מדוע שיא הקיץ הוא התקופה הכי קריטית עבור יצרניות המים?

בקיץ הלוהט מעדיפים צרכנים רבים לצרוך מים מינרליים על פני משקאות מתוקים, קלים, ושאר מצמיאים. הבא נוסיף לכך את הצורך הגובר בשתייה עקב החום הרב ואיבוד הנוזלים, ונקבל פוטנציאל צמיחה עונתי מצוין לשוק המים בישראל (בחודש יולי האחרון הייתה עלייה של כ-5% במכירות השוק). לרוע מזלה של חברת מי עדן, דווקא בתקופה זו התרחש הדבר, וכתוצאה מכך נתח שוק גדול זלג ממנה אל עבר מתחרותיה.

 

משקה מתוק או מי עדן?
דווקא בקיץ אנחנו מוותרים על המשקאות המתוקים – זמן גרוע למשבר מים

 

ועכשיו נעבור למספרים: כיצד השפיע הזיהום על נתח השוק של מי עדן?

עקב תוצאות המים הבלתי תקינות, נאלצו בחברת מי עדן לעצור את שאיבות המים מהמעיין, דבר אשר יצר שיבושים באספקת בקבוקי 1.5 ליטרים אל השוק. החברה, שעד לאותו רגע החזיקה בנתח שוק של כ-28.2%, ירדה בשבוע שבין ה-19 לבין ה-24 באוגוסט לנתח שוק של כ-18.2%, אשר היוו יותר משליש מנתח השוק הכולל שלה.

 

כיצד השפיע מקרה מי עדן נתח השוק של החברות המתחרות?

לבטח תוכלו לנחש במחי מחשבה, כי מקרה זה עשה רק טוב לחברות המתחרות: שני המותגים המתחרים, עין גדי של חברת יפאורה תבורי ונביעות של החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה ישראל), טיפסו שתיהן בכ-3% בנתח השוק, והגיעו לכ-31% וכ-32% בהתאמה. במילים אחרות, חברת מי עדן התרחקה משתי המובילות, וכיום היא קרובה יותר אל אחת החברות הקטנות, אקווה נובה של טמפו, המחזיקה בכ-11% מנתח השוק בלבד. יהיה מעניין לראות בהמשך האם ואיך תצליח חברת מי עדן לשוב ולהתחרות על פסגת נתחי שוק המים בישראל.

 

 

האלטרנטיבה למעיין הסלוקיה: קידוח "מי עדן 1" והבדלי המינרלים

בשל ההחלטה להפסיק לשאוב את המים ממעיין הסלוקיה, החליטו בחברה לעבור לקידוח בשם "מי עדן 1". בחברה הדגישו כי הקידוח החדש גם הוא משכבת בזלת ברמת הגולן, וזאת במטרה שהמים יהיו דומים ככל הניתן למי מעיין הסלוקיה. יחד עם זאת, ישנם הבדלים בערכי המינרלים בין שני המקורות, ואלו הם המשמעותיים שבהם:

 

  1. סידן – למי הקידוח החדשים פחות סידן (21 מ"ג לעומת 26 מ"ג). הסידן הוא מינרל חשוב המסייע בין היתר בבניית עצמות. הבדל זה אינו משמעותי, אך ביחס למתחרות שנבדקו, נמצא כי מדובר במים המינרליים עם כמות הסידן הנמוכה ביותר.
  2. נתרן – במי הקידוח החדשים הרבה יותר נתרן (32 מ"ג לעומת 47 מ"ג). הנתרן הוא מינרל העשוי להעלות את לחץ הדם, אז לאלו מכם הסובלים מלחץ דם גבוה, מומלץ להיזהר מצריכה עודפת.
  3. מגנזיום – כאן ישנה עלייה חיובית, מ-18 מ"ג ל-22 מ"ג. יחד עם זאת, יש לדעת כי מדובר בכמות זניחה באופן יחסי.

 

המתחרות התחזקו על חשבון מי עדן
בזמן שהמתחרות שלה התחזקו, דווקא מי עדן איבדה נתח שוק משמעותי

 

האם ישנו סיכוי שהמים המזוהמים הגיעו גם אליכם?

בחברה מרגיעים ואומרים כי מי המקור נדגמים לכל הפחות פעם ביום באמצעות מעבדה חיצונית המאושרת ע"י משרד הבריאות, ובמידה ומתגלות חריגות – מופסקת לאלתר הזרמת המים למפעל. זאת ועוד, בכניסה למפעל ישנה מערכת סינון המונעת כניסת זיהום, ובתהליך הייצור נדגמים המוצרים מדי שעה. במילים אחרות, בהסתמך על טענותיה של החברה, תוכלו להישאר רגועים.

 

 

ומה אומרים בחברת מי עדן על המקרה?

בחברה מסבירים כי נתח השוק הכולל נפגע כתוצאה ממחסור בבקבוקי 1.5 ליטרים בלבד. כראיה לכך, במבט ממוקד אל עבר הבקבוקים האישיים בהם לא היה לחברה מחסור, גדל נתח השוק ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אם כי לא בצורה משמעותית. כיום שבה החברה לתפוקות ייצור ואספקה מלאות, ובעוד מספר חודשים ניתן יהיה לדעת האם ספגה היא בקיץ האחרון נזק תדמיתי בר קיימא, או שמא לצרכנים זיכרון קצר, והחברה תחזור למקומה הטבעי ותשוב להתחרות על פסגת שוק יצרניות המים בישראל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme