מייסדי אינסטגרם התפטרו בגלל מתיחות עם מארק צוקרברג

יובל פוגל5 דקות קריאה
ההתפטרות של מייסדי אינסטגרם
שתף:

ביום שני שעבר, לאחר כתשע שנות פעילות בהן קטפו אינספור פירות הצלחה, הודיעו על עזיבתם את החברה מייסדי אפליקציית אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר. הודעה דרמטית זו באה לאחר מספר חודשים של כאוס ארגוני ותקשורתי בכל הנוגע לענקית המדיה החברתית. בכתבה זו נסקור בפניכם רקע היסטורי, נציג את המקרה, את המגמות העתידיות הצפויות לחברה ועוד.

 

ובטרם נתחיל: קצת היסטוריה

קריגר וסיסטרום הכירו באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב, ועבדו במקומות שונים בעמק הסיליקון. בשנת 2010 ייסדו השניים את אפליקציית אינסטגרם לשיתוף תמונות וסרטונים. קשה לדעת עד כמה העריכו המייסדים את גודל ההצלחה המסחרית הצפויה להם, אך העובדה כי האפליקציה נמכרה בסכום גבוה מאוד לאותם ימים, כמיליארד דולר, ולאחר שנתיים בלבד מרגע הקמתה, מעידה בהחלט על הצלחה מסחרית אדירה.

 

ההצלחה של אינסטגרם
לא בטוח עד כמה מייסדי אינסטגרם ניבאו את ההצלחה הגדולה

 

מדוע הודיעו מייסדי אינסטגרם על התפטרותם?

בשבוע שעבר הודיע באופן רשמי קווין סיסטרום, המשמש כיום מנכ"ל בחברה, כי הוא ועמיתו לייסוד החברה מתפטרים. ההצהרה הרשמית הגיעה לאחר שבניו יורק טיימס דיווחו על הפיטורים כאילו שהאחרונים כבר התרחשו – דבר המעיד על כוח השפעתה של ענקית העיתונות האמריקאית. החברה האמריקאית בלומברג, העוסקת בין היתר בתחומי המדיה והמידע, טוענת כי המהלך נבע מסכסוכים ומתחים גוברים ומצטברים עם מארק צוקרברג, בכל הנוגע למגמות העתידיות של האינסטגרם.

 

 

"שערוריית הבחירות בארה"ב"

ארבע המילים המופיעות מעלה מספרות סיפור שלם, ובמידה והשמועות נכונות, מדובר בשערורייה המעידה בין היתר על הסיכון הכרוך בחשיפת פרטים אישיים במדיה החברתית. אז מה בעצם קרה שם? באמצעות שיתוף הפעולה של פייסבוק עם חברת קיימברידג' אנליטיקה, ניצלה לכאורה האחרונה את המידע הרגיש של ענקית המדיה החברתית על כ-50 מיליון משתמשים, וזאת במטרה להטות את הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. זאת ועוד, בכירים בקיימברידג' העידו על שימוש בשיטות שאינן נמנות על הלב הישר כדוגמת איסוף מידע על יריבים של טראמפ ועוד. בסופו של דבר, המקרה הוביל לעזיבת עשרות מיליוני משתמשים את ענקית המדיה החברתית.

 

המקרה אמור להדליק נורה אדומה בכל הנוגע לפייסבוק

ומדוע אנו סבורים כך? כיוון שלאור השערוריות והשמועות האחרונות בכל הנוגע לפייסבוק, בגזרת האינסטגרם ישנו שקט יחסי, ולכן מדובר באחת מנקודות האור היחידות בפורטפוליו של פייסבוק. כאן המקום להוסיף, כי אחת הסיבות המקצועיות לעזיבת מייסדי האינסטגרם היו המגמות העתידיות שייעדה הנהלת הפייסבוק לאינסטגרם. האם אנו עומדים לפני שינוי אופי לאינסטגרם, אשר נסיון התוויתו יצר "פיצוץ" מתחת לפני השטח? ייתכן שכן, אך דומה כי להנהלת פייסבוק יהיה קל יותר לעשות זאת לאחר עזיבת צמד המייסדים.

 

מתעניינים בשוק הטכנולוגיה?

אם כן, לבטח יש לכם עכשיו דז'ה וו ממקרה וואטאסאפ: בחודש אפריל האחרון, לפני כחמישה חודשים בלבד, הודיע מייסד וואטסאפ, יאן קום, על עזיבתו (וואטסאפ נרכשה על ידי פייסבוק בסכום אסטרונומי של לא פחות מ-22 מיליארד דולר). ומדוע הודיע האחרון על עזיבתו? בדומה למייסדי אינסטגרם, גם הוא הסתכסך עם מארק צוקרברג ועם גורמים נוספים בכירים בהנהלת פייסבוק. ולפני שנשכח, זה עוד לא הכל: בשנה שעברה, לאחר שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, הודיע המייסד הנוסף של וואטסאפ, בריאן אקטון, כי הוא עוזב, ואף קרא למשתמשי הפייסבוק לעזוב בעצמם את הרשת החברתית.

 

לפני מייסדי אינסטגרם - גם מייסד ווטסאפ פרש
מייסד ווטסאפ עשה את זה קודם – והתפטר רק לפני כחצי שנה

 

מה מתכוונים השניים לעשות עכשיו? ומי עתיד להחליף אותם?

בהתבסס על הצהרתו של דובר אפליקציית האינסטגרם, צמד המייסדים מתכוון "לקחת זמן כדי לעצור, לחשוב, ולעורר את הסקרנות ואת היצירתיות". עדיין אין הצהרות רשמיות בחברה לגבי המחליפים העתידיים, אך ייתכן מאוד כי בכירים כמו כריס קוקס ואדם מוסרי יחליפו את השניים: קוקס שימש בעבר כמנהל אפליקציית הליבה של פייסבוק, וכיום משמש כאחראי הפיקוח על האפליקציות השונות של פייסבוק ואינסטגרם, ואדם מוסרי שימש בעבר כסמנכ"ל עדכון החדשות בפייסבוק וכיום משמש כמנהל בכיר באינסטגרם.

 

 

ומהי תגובתו הרשמית של מארק צוקרברג?

"קווין ומייק הם צמד מנהיגי מוצרים יוצאי דופן, והאינסטגרם מהווה את אחד מסמלי היצירתיות והכישרון הגדולים ביותר שידע עולם המדיה החברתית. במהלך השנים האחרונות, למדתי לעבוד עימם ומאוד נהניתי מכך. אאחל להם הצלחה בהמשך הדרך, ואין סקרן ממני לראות מה תהיה תוצאת היעד הבא שלהם". אנחנו לעומתו, סקרנים לראות כיצד צעדים אלו ישפיעו על פופולרית והתקדמות הפייסבוק והאינסטגרם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme