הפסיכולוגים ממליצים שתמשיכו לדבר לעצמכם – זה רק עושה לכם טוב

סיון קידר5 דקות קריאה
דיבור עצמי מקבל את ברכת הפסיכולוגים
שתף:

זה נורמאלי לחלוטין לדבר אל עצמכם, ועכשיו נמצא כי דיבור עצמי גם מועיל לבריאות הנפש שלכם, כל עוד אתם מנהלים את השיחות הנכונות.

 

רבים חווים דחף טבעי לדבר אל עצמם בעת ביצוע פעולות פשוטות כמו פנייה שמאלה בצומת בשעת עומס, הכנות לקראת אירוע חגיגי, התארגנות במהלך שיגרת בוקר או חיפוש המפתחות רגע לפני שיוצאים מהבית. רבים חווים דחף טבעי לדבר אל עצמם, והדבר לא הופך אתכם למוזרים וכמובן שאינו מצביע על כך שמשהו אינו כשורה.

 

דיבור עצמי בנהיגה
דיבור עצמי הוא טבעי מאוד בזמן ביצוע פעולות שגרתיות כמו נהיגה

 

"אנחנו מדברים עם עצמנו כל הזמן"

לדבריה של ד"ר ג'סיקה ניקולוסי, פסיכולוגית קלינית מניו יורק, אנו מדברים עם עצמנו כל הזמן, והשיח הזה נמצא לגמרי בטווח הנורמה". אפשר לטעון, לדבריה, כי שיחות עם עצמנו כוללות גם חשיבה על דברים בשקט. היא מוסיפה שאנו נוטים לדבר אל עצמנו מסיבות רבות, מרביתן מתחברות לרגשות עמוקים שאנו חווים, כמו כעס, עצבנות, התרגשות, מיקוד, חרדה או מתח, ואלה גורמים לנו לדבר בקול. למשל, אנו עלולים לחוות חרדה קלה מאיחור לפגישה בעת חיפוש מפתחות המכונית או מתח בעת פנייה חדה במהלך הנסיעה. מקרים כאלו ודומים מעוררים אצלנו את הצורך לדבר אל עצמנו.

 

ד"ר ניקולוסי מסבירה כי "אם אנחנו מדברים בקול רם, זה מאלץ אותנו להאט את קצב המחשבות שלנו ולעבד אותם אחרת, כיוון שפעולת הדיבור מפעילה את מרכז השפה במוחנו. זה עוזר לנו להיות מכוונים יותר, וכתוצאה מכך החשיבה נעשית איטית יותר, ובהתאם אנו מצליחים להרגיש ולפעול לאט יותר במקום להיות מוצפים על ידי המחשבות שלנו".

 

אם כן, דיבור אל עצמנו בעת פנייה חדה בכביש מסייעת לנו להיות עירניים ומפוקסים יותר, ובעת חוויית רגש קיצוני כמו חרדה לפני ראיון עבודה או בחינה, הדיבור לעצמנו יסייע לנו לעבד את הרגשות ולהתכונן טוב יותר לקראת מה שצפוי לקרות. רק חשוב לזכור כי "דיבור עם עצמך" מוגדר כפעולה הנעשית מתוך מודעות מלאה תוך התעסקות עם מקור חיצוני לנו. אין הכוונה למצב פסיכוזי של הזיות.

 

 

3 דרכים בעזרתן תשלטו באומנות הדיבור העצמי

ד"ר ג'וליה הארפר, מרפאה בעיסוק, מסכימה שזה תקין לחלוטין שנדבר עם עצמנו, וטוענת שזה חלק בלתי נפרד מהתפתחות השפה. לדבריה, דיבור עצמי אף מסייע לשליטה עצמית באמצעות שיפור הכישורים הקוגניטיביים והמטה-קוגניטיביים שלנו. אך עם זאת, חשוב לעשות את זה נכון.

 

1 – תהיו נחמדים לעצמכם

עדויות אנקדוטיות וקומץ מחקרים מדעיים (בעיקר מפסיכולוגיית הספורט), מאשרים את ההשפעה החיובית שבדיבור העצמי. על פיהם השימוש במילים מחזקות, מעצימות ומעודדות מסייעים לשיפור הישגיהם של ספורטאים. הגיוני לחשוב כך, מאחר וידוע כי דיבור עצמי שלילי משרת אותנו לרעה ומשיג את התוצאה ההפוכה, ומומלץ להימנע ממנו.

 

המחקרים מצאו, כי כאשר אנו מדברים אל עצמנו באופן שלילי, כמו "בשביל מה אני צריך את זה בכלל", אנו מקבלים תוצאות שליליות. לעומת זאת, טוענת ד"ר הארפר, כי דיבור חיובי, אף מועט, כגון "אני יכול לעשות את זה", מביאה תוצאה הרבה יותר טובה. זה אולי נראה לנו מאוד ברור, אך עדיין, דיבור עצמי שלילי נעשה על ידינו באופן קבוע, וחשוב להיות מודעים לכך כשזה קורה על מנת להימנע מכך כמה שניתן באופן פעיל.

 

"לדברים שאנו אומרים, כאשר אנו מדברים לעצמנו, ולאופן הדיבור שלנו יש השפעה מכרעת על ההערכה העצמית שלנו, האמונות שלנו באשר ליעילות עצמית ותחושת הערך העצמי הכללית שלנו" אומרת ד"ר ניקולוסי, ומוסיפה "במהלך עבודתי עם מטופלים אני מתמקדת פחות בשאלה האם וכמה הם מדברים עם עצמם, ויותר בתוכן השיחות הללו".

 

דיבור עצמי להצלחה
אם תגידו לעצמכם שאתם יכולים לעשות את זה תצליחו להגיע רחוק יותר

 

2 – דיבור עצמי כיתרון

עידוד עצמי לפני אירוע חשוב או דיבור עצמי תוך כדי השלמת משימה הן שתי הזדמנויות מצויינות לנצל את יתרונות הדיבור העצמי. למעשה, מחקר שפורסם בכתב העת הרבעוני לפסיכולוגיה ניסויית, הוכיח כי דיבור עצמי בעת חיפוש פריטים מוכרים (מפתחות, טלפון נייד, או כלי כתיבה למשל) סייע לנבדקים למצוא את הפריטים מהר יותר.

 

ניתן להסתייע בדיבור עצמי גם בעת התמודדות עם רגשות קיצוניים, ביניהם כעס, עצב, בלבול או מתח, ואף להתייחס לדיבור כ"דיווח עיתונאי לעצמכם" (אם ה"דיאלוג הסוקראטי" היה טוב מספיק לסוקרטס ואפלטון, אין שום סיבה שהוא לא יועיל גם לנו). כהרחבה לרעיון זה, מציין ד"ר דון ווהן, חוקר המוח שחקר התנהגות אנושית, שדיבור עצמי תוך כדי לימוד מסייע להבנה טובה יותר של הנושא.

 

ד"ר ווהן מציין: "מחקר אחד מצא כי יעיל לשאול את עצמנו בקול, מהי פיסת המידע אשר סייעה לשיפור משמעותי בתהליך הלמידה", ומוסיף כי באמצעות המענה לשאלה משתפרת יכולת עיבוד הזיכרון שלנו מהטווח הקצר לטווח הארוך. עוד הוא ממליץ, להשתמש בשיטה זו  כמורה ותלמיד גם יחד עבור עצמנו.

 

 

3 – אל תשכחו להקשיב

חשוב לציין, שהדיבור העצמי מורכב משני תהליכים: דיבור והקשבה. ד"ר ווהן מציין, כי הקשבה עצמית מעידה על מודעות גבוהה, והיא הגורם העיקרי במתן משוב עצמי. במילים אחרות, יש סיבה לכך שאתם מרגישים צורך לדבר אל עצמכם, אז היו בטוחים שאתם שם גם כדי להקשיב.

 

ד"ר ניקולוסי מוסיפה, "דיבור עצמי צריך להיחשב כדרך בריאה לתת לעצמנו את התמיכה לה אנו זקוקים ברגעים מסויימים, להתייצב עבור עצמנו ולהיות עבורנו לחבר שלו אנו זקוקים באותה העת".

 

תחושת הטבעיות במהלך הדיבור העצמי עלולה לקחת מעט זמן למי שאינו מיומן בכך, אך תזכורת לביישנים ולהססנים שבינינו, זה לגמרי נורמאלי ואף עשוי להועיל לכם רבות בטווח הארוך, אז תזכרו את זה בפעם הבאה שתחפשו את מפתחות המכונית לפני שתאחרו לעבודה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme