רק בישראל: ירידה חדה במכירות הכרטיסים לבתי הקולנוע

עומר גלעדי5 דקות קריאה
פחות ישראלים מגיעים לבתי הקולנוע
שתף:

מזה עשרות שנים שביקור בקולנוע הוא אחת מצורת הבילוי הפופולאריות ביותר, זוגות נפגשים ויוצאים אל הקולנוע, הורים לוקחים את ילדיהם לראות להיטי קיץ למיניהם, חברים לכיתה הולכים לקולנוע יחדיו, בני הגיל השלישי מנצלים את העובדה שהם פנויים בשעות היום ומבקרים בקולנוע להקרנות הנערכות בשעות לא שגרתיות ועוד.

 

למעלה ממאה שנים חלפו מאז התחלנו להקרין יצירות קולנועיות באולמות ולגבות תשלום עבור כניסה ובמשך כל התקופה, עד לעת האחרונה ממש, הפופולראיות של הקולנוע רק הלכה וגדלה. עם פרוץ האלף השלישי הקולנוע הגיע לתקופת מבחן, קשה יותר להוציא אותנו מן הבית, אפילו קניות אנחנו מעדיפים לעשות באינטרנט ולכן מבקרים פחות בקניון.בשנים האחרונות נרשמה במדינות רבות בעולם ירידה במכירת כרטיסים לקולנוע אולם אצלנו, מסיבות שונות, הקולנוע המשיך לשמור על חוסנו. מנתונים שאושרו על ידי התאחדות ענף הקולנוע עולה כי במהלך שנת 2018 נרשמה צניחה של עשרות אחוזים במספר המבקרים בקולנוע. במיוחד ראוי לציין כי מגמת ההיחלשות לא פסקה גם במהלך עונת הקיץ, אז מגיעים אל האקרנים להיטים שנתיים לילדים.

 

מצב הקולנוע בישראל
מזה למעלה מעשור שברוב המדינות המפותחות בעולם ענף הקולנוע נחלש, בישראל הקולנוע דווקא שמר על כוחו ואף המשיך והתחזק עד לעת האחרונה. מסתבר שבשנת 2018 הייתה ירידה חדה של מספר המבקרים בקולנועים ברחבי הארץ


ענף הקולנוע בישראל חריג בנוף העולמי

רבים יאמרו שהנתונים המצביעים על ירידה במספר המבקרים בקולנועים בישראל במהלך 2018 רחוקים מלהיות מפתיעים. אנו חיים בעולם בו הבידור מגיע אלינו הביתה, תוכן עשיר בטלוויזיה ממנו ניתן לבחור מה שאנו רוצים באותו רגע, צפיה מקוונת (מרשת האינטרנט, נטפליקס, קודי, אתרי הורדות וכד'), כל אלה מתווספים לנטיה כללית להישאר יותר בבית, לעשות קניות מהבית, לעבוד מהבית וכו'. אבל כדי לראות את התמונה כולה ולהבין אם מדובר בשנה חריגה או תחילת מגמה חשוב ליזכור שענף הקולנוע בישראל הוא חריג בנוף העולמי מזה למעלה מעשור. בעוד ברוב המדינות נצפית מגמה מתמשכת של ירידה במספר המבקרים בקולנוע, אצלנו, עד כה, לא נראו סימנים לכך שהקולנוע מאבד מן הפופולאריות שלו. למעשה, מאז 2009, בכל שנה נשברים בישראל שיאי כמות מבקרים בקולנוע, קומפלקסים חדישים נפתחים (סניפי "סינמה סיטי" ו"גלובוס מקס") והחגיגה נמשכת.

 

יש סיבות שונות לכך שאנו יוצאי דופן, כך למשל ילדים הם קהל חשוב בבתי קולנוע ובישראל מספר ילידים גדול יותר למשפחה מאשר באירופה או צפון אמריקה (3.1 ילדים למשפחה בישראל לעומת 1.8 בארה"ב ו- 1.3 בגרמניה). אנו הישראלים אוהבים לצאת מהבית, אופי סוער ומזג האוויר הנוח תורמים לכך. תהיינה הסיבות אשר תהיינה, עד שנת 2018 נראה היה שחיבתנו לקולנוע אינה נפגעת בקלות, מעניין יהיה לגלות אם הירידה החדה שחלה לאחרונה במספר המבקרים בקולנוע מעידה על שינוי בדפוס בילוי שעות הפנאי או שהיא תוצאה של צירוף נסיבות מקרי ובר חלוף.

 

 

בענף הקולנוע יודעים להסביר את הירידה החדה שנרשמה בשנה החולפת

מומחים בענף הקולנוע מנסים להבין האם ההיחלשות במכירת כרטיסים לקולנוע במהלך 2018 מעידה על יישור קו של ישראל עם מדינות מפותחות אחרות (בהן מזה שנים שהקולנוע מאבד גובה באופן קבוע). הדעות חלוקות, זאת מכיוון שניתן להצביע על כמה גורמים שוודאי תרמו לירידה במספר המבקרים בבתי הקולנוע בישראל במהלך 2018. חשוב לזכור ששנת 2018 הייתה שנת מונדיאל, אירוע המשאיר ישראלים רבים בבית וודאי שהייתה לו השפעה ניכרת על מספר המבקרים בקולנוע במהלך החודשים בהם נערכו המשחקים. שיא המונדיאל התנגש בדיוק עם עונת שוברי הקופות בקולנוע. עוד יש לציין שמחוץ לעולם האנימציה וגיבורי העל, שנת 2018 הייתה דלה במיוחד בסרטים מרגשים באמת. גורם נוסף הוא שנה חלשה יחסית לקולנוע המקומי: בשנת 2018, עד כה, נמכרו רק 700 אלף כרטיסים לסרטים ישראלים לעומת כ- 1.7 מיליון בשנת 2017.

 

הקולנוע וגיבורי העל
גיבורי על היו בשפע – אבל חוץ מהם לא ראינו סרטים מרגשים במיוחד

 

האם ההתאוששות מעבר לפינה?

מי שיודעים לספק הסברים לירידה החדה של שנת 2018 מנבאים התאוששות מהירה במהלך 2019. נראה ששוברי קופות בינלאומיים אימתניים בדרך, "מרי פופינס חוזרת" למשל, קומפלקס סינמה סיטי חדש יפתח בבאר שבע, סרטים ישראלים טובים מחכים ממש מעבר לפינה ואולי חשוב מכל שנת 2019 חופשית מאירועים המשאירים אותנו בבית, דוגמת המונדיאל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme