3 נשים ששיפצו את הבית מסבירות איך אפשר לתכנן שיפוץ בזול

אירנה נוזה5 דקות קריאה
איך מבצעים היום שיפוץ בזול?
שתף:

שיפוץ – המילה שמעוררת בקרב רבים צמרמורת וחלחלה קלה רק כשמתחילים לחשוב על התהליך הלא פשוט הזה: איתור של אנשי מקצוע, היערכות והכנת הבית לקראת המהפך שהוא צפוי לעבור, הלכלוך והבלגן שמהווים חלק בלתי נפרד מכל הסיפור וכמובן, הסכום הלא קטן שיש לשלם כדי לקבל בסוף את ההתוצאה הרצויה. אין זה פלא שרבים נוטים לדחות את השיפוצים לזמנים טובים יותר. אך אם בכל זאת החלטתם להעז: במיוחד בשבילכם שוחחנו עם כמה אנשים שהתמודדו עם השיפוץ בעוז ובגבורה וכעת מתגוררים להנאתם בביתם המשופץ ובעל הפנים החדשות. לנוחיותכם תמצאו כאן מידע וטיפים חיוניים שיעזרו לכם לצלוח את השיפוץ בשלום ולחסוך בעלויות.

 

 

להעדיף התנהלות מול איש מקצוע אחד

האם להתנהל מול מספר אנשי מקצוע או להעדיף העסקת קבלן מפתח אחד שיהיה ממונה על ניהולו של כל תהליך השיפוץ מהתחלה ועד הסוף? זוהי אחת מהדילמות הנפוצות בתחום השיפוצים. סימה מזרחי, נשואה +3 מפתח תקווה בחרה באפשרות השניה ולא הצטערה על כך. קבלן המפתח שהעסיקה לשם שיפוץ מקיף בדירתה ריכז את כלל תהליכי העבודה, ניהול ופיקח אחר עבודתם של יתר הספקים וגם לא חרג מהמסגרת התקציבית שהוקצאה לטובת הפרויקט. גם במקרה של רוני במני, נשואה +2 מקיבוץ נאות מרדכי, התנהלות מול איש מקצוע יחיד הוכיחה את עצמה כהצלחה. קבלן המפתח, שביצע שיפוץ יסודי בביתה, נבחר לאחר שערכה היכרות עם שלושה אנשי מקצוע נוספים.

 

"יצאנו מרוצים," מסבירה רוני. "קבלן המפתח שבחרנו ניהל את עבודתם של הספקים האחרים, אך הותיר לנו לבחור את אנשי המקצוע המתאימים מתוך רשימת הספקים שעובדים עימו – כך הבחירה של כלל אנשי המקצוע נותרה בידנו, על אף שההתנהלות הישירה הייתה בפועל רק מול גורם אחד. בנוסף, רצוי לבחור בקבלן בהתבסס על המלצות של מכרים וחברים: כדאי אפילו לערוך ביקור בביתם לצורך התרשמות מהעבודה שבוצעה'.

 

יחד עם זאת, חשוב להבין כי להתנהלות מול קבלן מפתח יחיד יש גם מחיר והמחיר הוא התלות בגורם אחד. אם הקבלן נעדר מנסיבות כאלה ואחרות (משפחתיות, בריאותיות וכו') העבודה מושבתת. כך בדיוק קרה בדירתה של סימה, כאשר קבלן המפתח שהעסיקה נעדר במשך כשבועיים. "בנוסף, במקומות מסוימים התרשמנו כי הידע המקצועי של הקבלן איננו מספק," היא משתפת. "כך קורה כשבן אדם אחד מתמחה בתחומים רבים, אך אינו מתמקצע באף אחד מהם". הדירה של סימה ממוקמת בבניין ישן, ולפיכך סובלת ממגרעות האופייניות לבתים ישנים כמו קירות לא ישרים או רצפה עקומה מעט. לאחר התקנת הפרקט התחוור כי חלק מהאריחים אינם ישרים – דבר שניתן היה למנוע מראש אילו קבלן המפתח היה מתמחה בענף הריצוף.

 

שיפוצים - סימה מזרחי
הבית של סימה מזרחי – לפני ואחרי

 

להעסיק מפקח בניה?

רבים מעדיפים לצמצם בהוצאות ונמנעים מהעסקת מפקח בניה. עם זאת, פיקוח ומעקב אחר תהליכי השיפוץ על ידי גורם מוסמך יכולה לתרום רבות ואף הכרחית ביותר – בייחוד כשמדובר בשיפוץ מקיף כמו במקרה של רוני במני: שיפוץ יסודי לבית בשטח של 90 מ"ר כולל תוספת בניה והרחבה ל-190 מ"ר. לרוני היה מזל מהבחינה הזו: בעלה הנדסאי בניין ואדריכל במקצועו, ולכן לקח על עצמו את תהליך התכנון והפיקוח אחר תהליכי הבניה והשיפוץ בביתם. לאחרים היה פחות מזל. קחו לדוגמה את דבורה תנעמי, ששיפצה את דירתה בת ה-4 חדרים בכפר סבא. במהלך תקופת השיפוצים התגוררה הרחק מאזור המרכז, ולפיכך לא התאפשר לה לפקח מקרוב אחר העבודות. בהיעדר פיקוח הדוק ערך הקבלן התקנות שונות – חלקן לקויות. כך, למשל, גילתה דבורה, שלא הייתה נוכחת בזמן הובלת הכלים הסניטריים, כי דגמי האסלות שהותקנו בביתה שונים מהסוג שהזמינה.

 

"אם כבר לא השקעתם במפקח בניה, הימנעו מלשלם לקבלן המפתח את כל יתרת הסכום עד תום השיפוצים," מייעצת דבורה. "השיפוץ בדירתי הסתיים לפני שנתיים ועד היום לא בוצעו כמה פינישים – שילמתי לקבלן את הכל עד גמר העבודות. מאסתי לפנות אליו בבקשות להשלים את התיקונים. כעת אני מתקנת את הכל בעצמי". סביר להניח, כי העסקת מפקח בניה הייתה חוסכת לדבורה אי נעימות מסוג זה.

 

מתוך חשש להגיע למצב דומה, דאגה רוני להחתים את הקבלן על שיק ביטחון, אשר נועד לשמש במשך תקופה של שנה כערובה לכך שבמידת הצורך (ליקויי בניה וצורך בתיקונים) יגיע הקבלן לערוך את התיקונים הנחוצים.

 

 

לקנות דירה ישנה ולהשקיע בשיפוץ

לנוכח מחירי הנדל"ן שרק הולכים ועולים בהתמדה, רכישת נכס ישן וכניסה לדירה לאחר ביצוע של עבודות שיפוץ הפכה לפרקטיקה פופולארית בקרב רבים. עלות הדירה הישנה שנרכשה על ידי משפחתה של סימה בפתח תקווה הסתכמה ב-1.2 מיליון. מדובר בנכס בשטח כולל של 120 מ"ר במצב רע במיוחד שדרש שיפוץ מקיף ויסודי: החלפת תשתיות אינסטלציה וחשמל, שבירת קירות ועבודות גבס, איחוד והפרדת חדרים, חידוש תאורה, עבודות אלומיניום, החלפת דלתות, חידוש מטבח וכו'. עבודות השיפוץ ארכו 4 חודשים והסתכמו בעלות של כ-200 אלף ש"ח. היום היא אומרת כי "בדיעבד הייתי מעדיפה לרכוש דירה קצת יותר יקרה, נאמר 1.4 מיליון, במצב טוב יותר וכך לחסוך בהוצאות ובזמן שהוקצאו לטובת השיפוץ היסודי". מכאן המסקנה המתבקשת: אם אתם שוקלים לרכוש דירת יד2, כדאי מראש לבצע אומדן של הסכום שיידרש לכם לטובת השיפוץ – אולי תעדיפו להשקיע בדירה חדשה יותר ולחסוך בעלויות השיפוץ?

 

שיפוץ בזול בבית של סימה
המטבח של סימה בסוף השיפוץ

 

תכנון, תכנון, ושוב תכנון

השיפוץ בבית משפחת במני נמשך 8 חודשים – שיפוץ מקיף ויסודי שדרש להקדיש מחשבה רבה לנושא התכנון. רוני חוזרת ומדגישה עד כמה עניין התכנון הוא קריטי: "אל תמהרו לרוץ עם התכנית הישר לוועדה לאישור תכניות: תכננו כל פרט ופרט קטן בביתכם, התאימו את המבנה והעיצוב של חלל הפנים לצרכים והמאפיינים האישיים שלכם, תחשבו קדימה – נסו להעריך את הצרכים שלכם בעתיד".

 

נושא הפרטיות חשוב לכם? חלקו את הבית לאזורים פרטיים וציבוריים וצרו הפרדה מקסימלית ביניהם. קשה לכם לשמור על סדר? דאגו להתקין ברחבי הבית מגוון חללי אחסון סגורים – כך תוכלו להסתיר את החפצים בפנים, מבלי שיהיו מפוזרים ברחבי הבית. יש לכם גינה? בצעו הכנה למטבח חוץ (גם אם בשלב הנוכחי אין לכם תקציב להתקנה) – ייתכן שבשלב מסוים בחיים יהיו לכם האמצעים והרצון לבנות מטבח חיצוני בחצר. יש לכם אפשרות להגדיל את השטח של חדר ההורים? עשו זאת: ייתכן שבעתיד תרצו להכניס מיטה גדולה יותר או להצמיד מיטת תינוק בסמוך למיטתכם. מתכננים את המטבח? וודאו כי המדיח מותקן מצד ימין של הכיור – כך תוכלו להעביר לשם בקלות את הכלים המלוכלכים. מתכננים לחיות בבית במשך שנים ולהזדקן בו? כדאי שיהיו לכם מפתחים רחבים בבית (כדי שאם, חלילה תזדקקו לכיסא גלגלים, תוכלו להתנייד ברחבי הבית בקלות). כמו כן, כדאי שאזור המגורים יוגבל לקומה ראשונה בלבד או שתותקן בבית מעלית.

 

 

בנוסף, אל לכם לשכוח בצד את נושא עיצוב הפנים, שמהווה חלק בלתי נפרד מתהליך התכנון של הדירה המחודשת. סימה מספרת על טעות שנעשתה בהיעדר תכנון מקדים של עיצוב חלל הפנים, כאשר התקנת המזגן העילי שבאחד החדרים בוצעה בדיוק במקום בו צפוי לעמוד ארון הבגדים. בסופו של דבר, בוצעה התקנה מחודשת של המזגן. מעצב פנים היה שולל מהיסוד מצבים מהסוג הנוכחי. וכמובן, דירה שתוכננה על ידי מעצב פנים נראית הרבה יותר מושקעת ומותאמת לאורחות חייהם של דיירי הבית.

 

"הטיפ הכי חשוב זה לא להתעצל ולעשות סקרי שוק כמו שצריך," היא מוסיפה. "חשוב לראות כמה שיותר אופציות כי כל אחד לוקח מה שבא לו ובאמת אפשר לחסוך לא מעט כסף אם בודקים כמו שצריך." כך, בשלב רכישת התאורה היא הצליחה לחסוך לא מעט. "עשינו סבב, לא התעצלנו ונסענו עד לצפון. בסופו של דבר קנינו במבצע של סוף השנה ועל תאורה לכל הבית שילמנו 7,000 שקלים. אם היינו קונים בלי לבדוק ובלי לחכות למבצע, בטוח היה יוצא כפול."

 

כפי שנוכחתם לגלות תהליך השיפוץ אמנם גוזל לא מעט זמן, אנרגיות וכסף, אך כשניגשים לעניין בחוכמה, מקדישים מחשבה לפרטים הקטנים ונמנעים מטעויות נפוצות, ניתן להשלים את התהליך בהצלחה, לחסוך בעלויות והכי חשוב, ליהנות מחיים בדירה מעוצבת, נוחה ונעימה שהותאמה לצרכים שלכם בצורה הטובה ביותר.

 

עקבו אחרינו גם באינסטגרם

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme